اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تاکید آیت‌الله صافی‌گلپایگا‌نی ‌بر انجام پژوهش‌های عمیق درباره مهدویت‌

آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: باید حوزه نجف و قم در قضیه حضرت مهدی علیه السلام به پژوهش‌های عمیق بپردازند و مؤسسات این دو شهر مقدس با هم مراودات علمی داشته باشند.

تاکید آیت‌الله صافی‌گلپایگا‌نی ‌بر انجام پژوهش‌های عمیق درباره مهدویت‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، متن پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی به کنگره حضرت مهدی (عج) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و أفضل الصلوة و التسلیم على سیدنا و نبینا محمّد و آله الطیبین الطاهرین

قال مولانا أمیرالمؤمنین علیه أفضل صلواة المصلین: (لَتَعْطِفَنَ‏ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا) و بعد آیه شریفه را قرائت فرمودند: (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِین‏)

السلام علیک یا سیدی و مولای یا أمیرالمؤمنین و سید الوصیین.

سلام بر حوزه علمیه مبارکه نجف اشرف و مراجع عظام، علمای اعلام و طلاب عزیز آن.

و سلام بر شما شرکت‌کنندگان در این کنگره عظیم، که در جوار امیرالمؤمنین علی علیه السلام جمع شده‌اید تا یاد اهل بیت علیهم السلام را زنده نگه دارید و همگان را به موعود اهل بیت علیهم السلام و ذخیره الهی برای اقامه دولت عدل الهی و محو ظلم و ستم از روی زمین بشارت دهید.

و کجا شایسته‌تر از قم و نجف است برای زنده ‌نگه داشتن یاد شریف آن حضرت ارواحنا له الفدا در حالی که جدّ بزرگوارش رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر داده‌اند که «أن النجف ستکون عاصمته و دار ملکه و أن قماً عاصمة أنصاره و أعوانه فی حرکته؛ نجف، مرکز حکومت و فرمانروایی آن حضرت و قم، مرکز اجتماع یاران و پیروان ایشان است.»

و امام باقر علیه السلام هم فرمودند «کَأنّی بِصَاحِبِکُمْ‏ قَد عَلَا فَوْقَ نَجَفِکُمْ بِظَهْرِ کُوفَانَ فِی ثَلَاثِ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا، جَبْرَئِیلُ عَنْ یَمِینِهِ وَ مِیکَائِیلُ عَنْ شِمَالِهِ‏ وَ إِسْرَافِیلُ أَمَامَهُ‏، مَعَهُ رَایَةُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه و آله، قَدْ نَشَرَهَا، لَا یَهْوِی بِهَا إِلَى قَوْمٍ إِلَّا أَهْلَکَهُمُ اللَّهُ عَزَّوَجَل».

همچنین آن حضرت فرموده است «یَا ثَابِتُ‏ کَأَنِّی‏ بِقَائِمِ أَهْلِ بَیْتِی قَدْ أَشْرَفَ عَلَى نَجَفِکُمْ هَذَا وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَى نَاحِیَةِ الْکُوفَةِ، فَإِذَا أَشْرَفَ‏ عَلَى نَجَفِکُمْ نَشَرَ رَایَةَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه و آله، فَإِذَا هُوَ نَشَرَهَا انْحَطَّتْ عَلَیْهِ مَلَائِکَةُ بَدْرٍ. قُلْتُ: وَ مَا رَایَةُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه و آله؟ قَالَ: عَمُودُهَا مِنْ عُمُدِ عَرْشِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ، وَ سَائِرُهَا مِنْ نَصْرِ اللَّهِ لَا یَهْوِی بِهَا إِلَى شَیْ‏ءٍ إِلَّا أَهْلَکَهُ اللَّهُ. قُلْتُ: فَمَخْبُوءةٌ عِنْدَکُمْ حَتَّى یَقُومَ الْقَائِمُ علیه السلام أَمْ یُؤْتَى بِهَا؟ قَالَ: لَا بَلْ یُؤْتَى بِهَا، قُلْتُ مَنْ یَأْتِیهِ بِهَا؟ قَالَ: جَبْرَئِیلُ علیه السلام».

همچنین از امام باقر علیه السلام درباره اهل خراسان روایت شده است که «کَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ‏ یَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا یُعْطَوْنَهُ، ثُمَّ یَطْلُبُونَهُ فَلَا یُعْطَوْنَهُ، فَإِذَا رَأَوْا ذَلِکَ وَضَعُوا سُیُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ، فَیُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا یَقْبَلُونَهُ حَتَّى یَقُومُوا، وَ لَا یَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِکُمْ، قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ. أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ لَاسْتَبْقَیْتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ».

و نیز در تفسیر عیاشی از امام باقر علیه السلام بعد از اینکه آیه (بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ‏ شَدِیدٍ) را تلاوت فرمودند روایت شده است که فرمودند «هو القائم و أصحابه، أولو بأس‏ شدید؛ او قائم و یاران او هستند که بسیار قوی و محکم می‌باشند.»

از امام صادق علیه السلام در تفسیر همین آیه آمده است که سه مرتبه فرمودند «هم والله أهل قم؛ به خداوند قسم، آنها اهل قم هستند».

عزیزان من

این حقایق بزرگ، مسئولیت‌های سنگینی را در قبال حضرت ولی عصر ارواحنا فداه بر عهده ما می‌گذارد که در این مجال به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنم:

1- باید فرهنگ مهدویت را در بین مسلمانان نشر داده و آیات و روایات بشارت‌دهنده به ظهور موعود را در حوزه‌های علمیه و رسانه‌های تبلیغی و فرهنگی تبلیغ کنیم.

2- از فرهنگ مهدویت در راستای وحدت امت اسلامی استفاده کامل کنیم، چرا که اعتقاد به حضرت مهدی علیه السلام مورد اجماع و قبول همه مسلمانان است.

در اینجا به برادران عزیز عراقی توصیه می‌کنم که در تقویت وحدت در عراق از فرهنگ مهدویت نهایت استفاده را ببرند، چرا که عراق مرکز دولت آن حضرت (عج) است، پس اهل عراق باید وحدت کلمه داشته باشند و الفت و برادری را پیشه خود سازند و به ایشان متمسّک شوند.

3- جهانیان را با فرهنگ مهدویت آشنا کنیم، چرا که یکی از مسلّمات اسلام این است که حضرت عیسی بن مریم علیه السلام در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام از آسمان فرود خواهند آمد و به همراه ایشان، به اصلاح جهان و وحدت و آسایش مردم می‌پردازند.

4- باید حوزه نجف و قم در قضیه حضرت مهدی علیه السلام به پژوهش‌های عمیق بپردازند و مؤسسات این دو شهر مقدس با هم مراودات علمی داشته و در همین راستا با مؤسسات علمی جهانی تبادل نظر کنند و همکاری‌های خود را در نشر فرهنگ مهدویت که بشارت‌دهنده آینده‌ای روشن و برتر است بیشتر کنند.

5- حوزه‌های علمیه در تربیت طلاب در اعتقاد و ارتباط با امام عصر ارواح العالمین له الفدا اهتمام بورزند چرا که طلاب عزیز، فرزندان و سربازان ایشان هستند و در سایه عنایات و برکات آن حضرت زندگی می‌کنند. پس بسیار شایسته است که فرهنگ مهدویت در برنامه‌های تربیتی حوزه‌ها وارد شود و ارتباط با حضرت مهدی (عج) از برنامه‌های تربیتی طلاب باشد.

در پایان احترام و اخلاص خود نسبت به مولا و مقتدای ما حضرت بقیة الله الاعظم را این‌گونه اظهار می‌داریم که

«یا أَیُّهَا الْعَزیزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقین»

اللّهم عجل فرجه و سهل مخرجه و اجعلنا من أعوانه و أنصاره و المستشهدین بین یدیه و السلام علیکم و على جمیع إخواننا المنتظرین لفرجه الشریف.‏

لطف‌الله الصافی

رجب المرجب 1434 ه.ق

انتهای پیام/2258/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول