علیرضا آستانهداری در گفتوگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: شرکت یزدباف طی چندماه گذشته فعالیت خود را در زمینه تولید چادر مشکی با ظرفیت اندک آغاز کرده است و در نظر دارد تا به تولید انبوه برساند.
وی با بیان اینکه پروژه تولید چادر مشکی در این واحد از خرداد ماه سال گذشته کلید خورد ادامه داد: در ابتدای کار تحقیقاتی و آزمایشگاهی را در این زمینه آغاز کردیم و پس از پنج ماه کار تحقیقاتی نخستین تولیدات در این زمینه روانه بازار شد و اکنون بیش از شش ماه است که به بازار عرضه میشود.
مدیرعامل یزدباف در زمینه شکلگیری ایده تولید چادر مشکی در این واحد عنوان کرد: اواخر خرداد سال گذشته بر اساس فراخوان یکی از ارگانها و در راستای حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی مبنی بر تولید چادر مشکی، شرکت یزدباف اعلام آمادگی کرد و از همان روزها کار خود را آغاز کردیم.
آستانهداری با اشاره به اینکه این فراخوان چندان مورد استقبال نساجان قرار نگرفت بیان داشت: با کمک تیم 12 نفره تحقیقاتی، روی تولید چادر مشکی بر اساس سلایق، نیازها و کیفیت پارچه، کار خود را آغاز کردیم و یزدباف با تولید 10 هزار متر در هر ماه در عرصه تولید این نوع کالای مصرفی قرار گرفت.
وی میزان تولید فعلی چادر مشکی را 20 هزار متر در هر ماه اعلام کرد و گفت: برنامهای داریم تا میزان تولید را در نیمه دوم امسال به بیش از 50 هزار متر در ماه برسانیم و در سال آینده این میزان افزایش سه چهار برابری خواهد داشت.
مدیرعامل یزدباف با اشاره به اینکه تولید چادر مشکی به ماشین آلات خاص خودش نیاز دارد و این شرکت ماشین آلات را در اختیار نداشت عنوان کرد: با تغییر در برخی ماشین آلات و دستگاههای موجود با کمک متخصصان و فعالان بومی، کار تولید آغاز شد و در حال حاضر تنها پارچه ساده را تولید میکنیم.
وی ادامه داد: برای تولید پارچه چادری گلدار به ماشین آلات نو نیاز داریم که برای خرید هرکدام باید در حدود 400 میلیون تومان هزینه کنیم.
این فعال عرصه تولید و کارآفرینی اضافه کرد: با توجه به اینکه ماشین آلات تکمیلی را داشتیم از سرمایهگذاری در حدود سه میلیارد تومان بینیاز بودیم اما اکنون که به طور جدی کار را دنبال میکنیم برای تامین دستگاههایی که وزن پارچه را کم کنند یا پارچه را کرپ کنند به چهار میلیارد اعتبار نیاز داریم.
وی در حال حاضر کیفیت پارچه تولیدی برای چادر مشکی در این شرکت را خوب ارزیابی کرد و گفت: همراه پارچههای ارائه شده به بازار یک فرم نظر سنجی درون بسته بندی قرار دارد تا مشتریان و مصرف کنندگان اشکالات را مطرح کنند و بتوانیم در تستهای میدانی رفع اشکال کنیم و کیفیت کار را بالا ببریم.
آستانهداری در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین مصرف کننده و واردکننده چادر مشکی در دنیا هستیم، اظهار داشت: کشورهای شرق آسیا بهتر از خود تولیدکنندگان داخلی میدانند که مصرف کنندههای ایرانی چه چیزی را میپسندند از این رو لازم است که هنوز هم روی تحقیقات کار کنیم تا به نتیجه دلخواه مشتری دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه چادر مشکی تولید شده توسط یزدباف با برند دیگری به بازار عرضه میشود گفت: متاسفانه برخی تولید کنندگان باعث بیاعتمادی مصرف کننده شدند از اینرو برای مدتی کالای خود را با برندی دیگر روانه بازار میکنیم اما با این وجود برخی نیز از این موضوع آگاهی دارند و پارچه یزدباف را میخرند.
مدیرعامل نساجی یزدباف اضافه کرد: با وجود عمر کوتاه تولید چادر مشکی در این واحد، مشتریان زیادی داریم و حتی در فراخوانی که برای انتخاب برند دادهایم نیز بسیاری از مشتریان شرکت کردهاند.
وی بازار هدف تولید چادر مشکی را مصرف داخلی خواند و تصریح کرد: قطعا بازارهای خارجی را هدف داریم اما با توجه به اینکه خط مشی یزدباف نوآوری در تولیدات است، بازارهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را در این زمینه خواهیم داشت.
انتهای پیام/90004/غ40/ظ1004