اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضربه به فوتبال آذربایجان ضربه به فوتبال کشور است

قدرت گرفتن تبریز در عرصه فوتبال کشور در هر برهه از زمانی که صورت گرفته است موجب قدرت گرفتن فوتبال کشور شده و شاهد تشکیل تیم ملی قدرتمندی بوده‌ایم

ضربه به فوتبال آذربایجان ضربه به فوتبال کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تحلیل‌های جامعه‌شناسی نشان می‌دهد فوتبال چنان قواعد خود را بر زندگی امروز بشر تحمیل کرده است که دیگر از آن نه تنها به عنوان بازی، بلکه باید از آن به عنوان مقوله‌ای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، روانشناختی و علمی یاد کنیم. در جامعه انسانی امروز فوتبال تنها یک ورزش نیست؛ بلکه پدیده‌ است که هر سال میلیون‌ها ساعت از وقت مردم را به خود اختصاص می‌دهد.

فوتبال و اقتصاد واژهایی هستند که امروز به یکدیگر پیوند خورده‌اند و فوتبال با توجه به رشد فزاینده‌ای که در کشورهای جهان پیدا کرده است و به عنوان بخشی از جریانات جامعه در رشد سالیانه اقتصاد بسیاری کشورهای جهان نقش بسزایی را ایفا می‌کند؛ بطور مثال هر سال اقتصاد فرانسه از فعالیت‌های صورت گرفته در فوتبال سه درصد رشد پیدا می‌کند که رقم قابل تأملی می‌تواند باشد.

حضور و ظهور یک تیم فوتبال در کلانشهری چون تبریز تبعات مثبت بسیاری دربر دارد که از آن جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری و حمایت مالی، توسعه نهادهای اجتماعی اقتصادی در شهر، سرازیر شدن حمایت‌های دولتی، سازماندهی فرهنگی و اجتماعی مردم، پخش رسانه‌ای و تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم توانمندی شهر، اشتغالزایی برای نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص، افزایش ساخت امکانات و فضاهای ورزشی، توسعه حقوقی و قانونی و توسعه علمی پژوهشی، نقش محوری و اساسی در توسعه اقتصادی صنعت شهر، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی و کاهش آمار بزهکاری در شهر تبریز اشاره کرد.

فوتبال از بعد ملی عامل انسجام و مایه غرور ملت‌هاست؛ مردم یک کشور با دنبال کردن بازی‌های ملی و حضور بازیکنان شهر خود در تیم ملی احساس همدلی و همسویی وافری با شهرهای دیگر کشور دارند و این موضوع موجب انسجام ملی فزاینده‌ای می‌شود.

با توجه به حضور تیم فوتبال تراکتورسازی و درخشش آن در سطح اول فوتبال کشور نمی‌شود، مزیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن را در منطقه آذربایجان نادیده گرفت و با توجه به ظرفیت بالای آذربایجان می‌شود با سرمایه‌گذاری در این رشته پرطرفدار به تعداد تیم‌های این شهر در لیگ برتر افزود؛ کما اینکه در سال‌های اخیر باشگاه‌هایی چون شهرداری، گسترش فولاد، ماشین‌سازی و و مس سونگون در این راستا اقدامات قابل تقدیری انجام داده‌اند.

حضور تیمی چون تراکتورسازی در لیگ برتر و به دنبال آن حضور تیم‌هایی چون گسترش فولاد و شهرداری تبریز می‌تواند، موجب جلب افکار عمومی به این شهر و ازدیاد سرمایه‌گذاری‌ها برای آبادانی این منطقه شود و نباید با تنگ نظری جلوی آبادانی شهر و استان را گرفت.

با قطعیت صعود گسترش فولاد تبریز به لیگ برتر، سنگ‌اندازی‌ها برای عدم حضور شهرداری تبریز در لیگ برتر را می‌توان به کتمان واقعیت‌ها و ظرفیت‌های بالای شهر تبریز در اقتصاد و سیاست نسبت داد، چراکه در سالهای اخیر مشخص شده است که عملاً فدراسیونی‌ها نمی‌خواهند این شهر بزرگ و پرافتخار همچون گذشته سه تیم در سطح اول کشور داشته باشد.

از سوی دیگر به سبب حضور سه تیم از تبریز در لیگ برتر، دردانه‌های فدراسیون و پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس باید سه بار متحمل سفر مشقت بار به شهری دیگر شوند؛ آن هم تبریز که مجبور به از دست دادن امتیاز در این شهر هستند. بطور مثال این دو تیم نه تنها در بازی‌های خانگی خود میزبان هستند، بلکه در بازی‌هایی که میهمان تیم‌هایی چون سایپای کرج، صبای قم، نفت تهران هستند، بنا به اقتضائات نامعلومی که اعلام می‌شود، میزبان بوده و در ورزشگاه آزادی بازی‌های رفت و برگشت را برگزار می‌کنند و تبریز این شهر فوتبال‌خیز یکی از شهرهایی است که نمی‌شود به راحتی با امتیاز از آن خارج شد و میهمانی سه نوبته در تبریز یعنی از دست دادن 9 امتیاز.

همچنین تیم‌های تبریزی دو بار کمتر به مسافرت رفته و هر کدام چهار بازی بیشتر از بقیه تیم‌ها در شهر خود انجام می‌دهند و این مسئله احتمال قهرمانی برای نخستین تیم شهر را بسیار بالا می‌رود.

بنا به دلایل ذکر شده و تنگ‌نظری‌های موجود در برخی افراد متأسفانه شاهد اعمال برخی اقدامات در سال‌های اخیر برای عدم حضور سه تیم در تبریز هستیم که تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی بسیاری برای شهر تبریز و مردم آذربایجان دارد.

از سوی دیگر قدرت گرفتن تبریز در عرصه فوتبال کشور در هر برهه از زمانی که صورت گرفته است، موجب قدرت گرفتن فوتبال کشور شده و شاهد تشکیل تیم ملی قدرتمندی بوده‌ایم؛ از این رو ضربه به فوتبال آذربایجان ضربه به فوتبال کشور است و مسئولان فوتبالی و غیرفوتبالی با نظر به تمام عدله‌های موجود نباید مانع راهیابی تیم سومی از شهر تبریز به لیگ برتر باشند.

انتهای پیام/60001/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول