اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

هنوز جواب قطعی در بین ریشه‌ای‌ترین مسائل اقتصادی نداریم

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اکنون به درستی روی بسیاری از احکام اقتصادی از نظر فقهی کار نشده و هنوز جواب قطعی در بین ریشه‌ای‌ترین مسائل اقتصادی نداریم.

هنوز جواب قطعی در بین ریشه‌ای‌ترین مسائل اقتصادی نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌ الله محمد تقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در همایش دوم از سلسله همایش‌های فقه حکومتی با موضوع اقتصاد و حکومت که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به ربا در اقتصاد اظهار کرد: با وجود آنکه مقرراتی وضع شده و شورای نگهبان راه‌هایی در نظر گرفته ولی هنوز به این مورد مبتلا بوده و همه به وضعیت بانک‌ها در این زمینه آگاه هستیم.

وی ادامه داد: امروز در دنیا نرخ بهره را به نیم درصد کاهش داده‌اند تا سرمایه‌ها صرف کارهای تولیدی شود ولی در کشور ما نرخ بهره به 27 تا 30 درصد رسیده این در حالی است که در برخی کشورها نرخ بهره منفی دارند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کشورهای غربی برای نجات از مشکلات اقتصادی که به آن مبتلا شده‌اند نرخ بهره را کاهش داده‌اند تا سرمایه‌های آنها صرف کارهای تولیدی شود.

وی عنوان داشت: اگر کشور اسلامی این چنین بانکداری داشته باشد نباید توقع داشته باشیم مشکلات اقتصادی حل شود.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در حال حاضر همه چیز را به گردن این و آن یا عوامل خارجی می‌اندازیم ولی رعایت نکردن احکام اسلام اصلی‌ترین مشکل است.

وی با بیان اینکه ترویج ارزش‌های اسلامی مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی است گفت: اکنون به درستی روی بسیاری از احکام اقتصادی از نظر فقهی کار نشده و هنوز در بین ریشه‌ای‌ترین مسائل اقتصادی جواب قطعی نداریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اکثر این موارد مربوط به حوزه است و اگر قصور یا تقصیر یا کمبود امکانات بوده ولی ارزش‌های اسلامی مورد حاجت جامعه است و دولت باید در این زمینه اقدام کند.

وی عنوان داشت: جامعه امروز دهکده جهانی است بنابراین اقتصاد ایران نمی‌تواند مجزا از اقتصاد آمریکا، اروپا، ژاپن و چین باشد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی گفت: اکنون بیش از هر زمانی به فرهنگ‌سازی نیاز داریم بنابراین باید رسانه‌ تبلیغی به کار گرفته شود تا مردم ارزش‌های اسلامی را در اقتصاد رعایت کنند و این امر از وظایف دولت و حکومت اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات شرایطی پیش می‌آید و پول‌دارها با توانی با یکدیگر بخشی از اقتصاد را در انحصار خود قرار می‌دهند و نرخ‌های سنگین می‌گذارند ولی دود این امر به چشم عموم مردم می‌رود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: در این هنگام دولت باید به عنوان شریک اقتصادی در این حوزه وارد میدان شود و به عنوان بنگاه اقتصادی سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که سرمایه‌گذاران صنایع الکترونیک تبانی کردند و نرخ‌ها را طوری قرار دادند که نفع آن به خودشان می‌رسد دولت زورش نمی‌رسد با آنها برخورد حقوقی کند در این هنگام دولت باید برخورد اقتصادی کند تا انحصارها را بشکند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: ارزش‌های اسلامی در زمینه پژوهش، آموزش و فرهنگ‌سازی بزرگترین وظیفه ماست و به دلیل آنکه امکانات نداریم دولت باید برای رفع نیازها کمک کند.

وی یادآور شد: اگر این امر صورت نگرفت دولت باید مؤسساتی برای پژوهش، آموزش و فرهنگ‌سازی تأسیس کند.

انتهای پیام/78003/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول