اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه فقه و اصول مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد

اهتمام جدی طلاب به تفقه در دین/مشروعیت کار طلبه تفقه در دین است

مدیر گروه فقه و اصول مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: طلاب تفقه در یدن کرده و نظر دین را در مسائل بیان کند.

اهتمام جدی طلاب به تفقه در دین/مشروعیت کار طلبه تفقه در دین است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی پیش از ظهر امروز در همایش فقه حکومتی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به آغاز فعالیت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با عنوان مؤسسه در راه حق اظهار کرد: در کنار درس‌های فقه و اصول درس‌هایی مانند مهارت قرآن و فلسفه در برنامه طلاب گنجانده شد.

وی ادامه داد: به تدریج فعالیت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توسعه پیدا کرد و رشته‌های علوم انسانی در گروه‌های مختلف راه‌اندازی شد.

مدیر گروه فقه و اصول مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بر اساس آیه‌ای از قرآن کریم کار تفقه در دین بالاتر از جهاد در راه خداست گفت: این آیه در زمینه اهمیت تفقه در دین است و کسانی که در مقابل دشمن حاضر هستند جان خود را بدهند تا از ناموس اسلام و مسلمانان دفاع کنند در مقامی پایین‌تر از تفقه در دین قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه وظیفه کنونی ما تفقه در دین است عنوان داشت: دین مجموعه اعتقادات، اخلاقیات و احکام است و این تفقه ویژه همه بخش‌های دین بوده و به معنای عالم شدن دقیق و تحقیق در تمام ابعاد دین است.

فیاضی با تأکید بر نیاز به فهم کتاب و سنت گفت: باید روش صحیح برای فهم کتاب و سنت را آموخته باشیم و لازم است توجه داشته باشیم در زمینه سه بعد دین، اعتقادات مقدم بر اخلاقیات و اخلاقیات مقدم بر احکام است.

وی با بیان اینکه فهم کتاب و سنت به مقدماتی مانند ادبیات، منطق و علم اصول نیاز دارد گفت: بخشی از علم اصول، کاربردی نیست و بخشی دیگر از علم اصول محصول کسانی است که می‌توانند در فقه به معنای خاص مانند احکام مجتهد شوند.

مدیر گروه فقه و اصول مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: مشروعیت کار طلبه به این است که تفقه در دین کرده و نظر دین را در مسائل بیان کند، عده‌ای ملحد در آن طرف دنیا نشسته‌اند که به همه منافع ملت ایران چشم دوخته‌اند و وظیفه طلاب در این زمینه سنگین است.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم به مسائل علوم انسانی آشنا شویم باید به سراغ قرآن و سنت برویم و پاسخ مسائل را پیدا کنیم تا فعالیت‌ها مشروعیت پیدا کند.

فیاضی خاطرنشان کرد: کسانی که وارد حوزه می‌شوند اگر می‌خواهند حضورشان مشروع باشد باید به دروس فقه و اصول به طور جدی بپردازند و درس‌های فقه و اصول را تحت الشعاع درس‌های خود قرار دهند.

انتهای پیام/78003/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول