اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تورم تنها با افزایش تولید کنترل می‌شود

نهاوندیان: طرح‌های اقتصادی با ناکارآمدی دولت زمین‌گیر شد

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه طرح‌های اقتصادی با ناکارآمدی دولت زمین‌گیر شد، گفت: مشکل تورم در کشور تنها با تولید کنترل و حل می‌شود.

نهاوندیان: طرح‌های اقتصادی با ناکارآمدی دولت زمین‌گیر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مشکلات اقتصادی بخش صنعت در کشور به ویژه در استان صنعتی اصفهان در طی سال‌های اخیر خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کرده است که تبعات آن شامل بنگاه‌های تولیدی در بیشتر نقاط استان شده است، متاسفانه بی‌توجهی دولت به اجرای راهکارهای اساسی بخش خصوصی از جمله اتاق ایران برای مهار تورم در بخش‌های مختلف اقتصادی سبب شد تا تورم رشد چشمگیری به خود گیرد که در نهایت امروز شاهد تورم بالا در عرصه‌های مختلف هستیم.

به گفته کارشناسان اقتصادی اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و بخش بندی ابتدایی جامعه به دهک‌های مختلف یک نوع بازار کاذب سرمایه را برای اقشار کم درآمد ایجاد کرد که در ازای این بازار سرمایه اندک تورمی بیشتر از توقع در ایران ایجاد شد که نه تنها یارانه‌های واریزی پوششی بر آن نشد بلکه خود نقطه قوتی برای بالا رفتن نمودارهای اقتصادی در بخش تورم شد.

* تورم تنها با افزایش تولید حل می‌شود

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اقتصاد بدون نفت که در محل اتاق اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه تنها راهکار جلوگیری از تورم در شرایط کنونی تکیه بر تولید است، اظهار کرد: در پیشنهادهایی که کارشناس‌های اقتصادی اتاق و دیگر بخش‌های خصوصی به دولت دادند توجه به تولید داخلی برای مهار تورم از نکات کلیدی بود که متأسفانه دولت به این مسئله بی‌توجهی کرد و تورم را به حد اعلای خود رساند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر دولت نگران افراد کم در آمد جامعه است نباید با صدقه دادن به آنها در فکر حل مشکلات مالی آنها باشد بلکه باید با ایجاد شغل عزتمند به رشد و اعتلای جامعه کمک کند.

* اصلاح ساختار اقتصادی با بهبود محیط کسب و کار

فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت، تاثیر فضای کسب و کار مساعد بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است، بر این اساس اصلاح زیرساخت‌ها در ایجاد فضای کسب و کار امری ضروری به نظر می‌رسد و اگر موانع بر سر ایجاد فضای کسب و کار از میان نروند به طور طبیعی سرمایه‌گذار نمی‌تواند آنگونه که انتظار دارد عمل کند.

«اصلاح ساختار اقتصاد جز با بهبود محیط کسب و کار ایجاد نمی‌شود» این مطلبی بود که نهاوندیان در ادامه صحبت خود به آن اشاره داشت و گفت: نگاه‌های توزیع‌گرا فقر ایجاد می‌کند و اگر نگاه تولیدگرا نباشد رشد و پیشرفت در اقتصادی ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه به جای فکر به مقوله فقیر و غنی در راه ایجاد ثروت در کشور باشید، تذکر داد: اینقدر دعوای فقیر و غنی را دامن نزنید و به جای پرداختن به مسایلی این چنین در فکر ایجاد راهکار برای ایجاد ثروت برای تمامی افراد در جامعه باشید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: خوشبختانه با ایجاد نگاه‌های جدید با فعالان اقتصادی با رویکرد مثبت جلو رفتیم.

* اقتصاد بدون اتکا به نفت باید پایه‌ریزی شود

با تشدید تحریم‌‌ها توسط ایادی استکبار در ایران و جلوگیری از فروش نفت در کشور یک نوع جهش اقتصادی در ایران ایجاد شد که در سایه تحریم‌ها به وجود آمد و آن تکیه بر اقتصاد بدون نفت بود، کشور ما در 60 سال گذشته که در بحث در آمد نفتی وارد شده است متاسفانه این درآمد را بدون برنامه ریزی در حل مسایل روزانه مردم هزینه می‌کند و هیچگاه به صورت جدی در فکر ایجاد اقتصادی بدون تکیه بر تولید نفت نبوده است تا از این طریق تنها از درآمد نفت به تامین مسایل کلان پرداخت که توسعه و تجهیز بخش نفتی هم از این قائده مستثنی نبود.

وی بر اجرای اقتصاد بدون تکیه بر نفت در ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما می‌تواند فصل خوبی را در جهش اقتصادی ایجاد کند که با حضور هر کدام از شما در آن می‌تواند در فصل جدید رقم بخورد، اقتصاد بدون نفت جمله‌ای صحیح نیست و منظور از این جمله ایجاد اقتصاد بدون تکیه بر درآمد نفتی است و در این مقوله در آمد نفتی از اقتصاد حذف نمی‌شود بلکه به صورت صحیح برای پرداختن به آن برنامه ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: در تقسیم بندی سازمان ملل در درجه بندی اقتصادی کشورهای جهان از سه چیز اعم از مواهب طبیعی، بهره‌وری و نوآوری نام برده شده است.

* نزدیک به 40 سال تنها شعار می‌دهیم

نهاوندیان با تاکید بر این مطلب که پس از انقلاب اسلامی تا کنون هنوز نتوانستیم که اقتصادی سازنده در کشور داشته باشیم، گفت: تا یاد دارم در دانشگاه‌ها و یا مجامع اقتصادی این حرف‌ها زده می‌شد و تنها به شعار اکتفا می‌کردیم زیرا هیچ وقت این شعارها که به نوعی به یک اپیدمی تلخ تبدیل شده است رنگ عمل به خود نپوشانده است و در حد همان صحبت‌های روی کاغذ مانده است.

وی افزود: اگر به عقب برگردیم و به نخستین برنامه 5 ساله انقلاب نگاه کنیم می‌بینیم که شعارهای اقتصادی رنگ تکرار دارند و در جلساتی این چنینی صحبت‌های اقتصادی به مراتب از زبان اقتصاد دانان ما زده شده است، اما نمی‌دانیم مشکل اصلی کجاست که این شعارها به سوی عملی شدن نمی‌رود.

* طرح‌های اقتصادی با ناکارآمدی دولت زمین گیر شد

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام این مطلب که در این دوره 60 ساله دولت‌ها تنها تکیه بر درآمد نفتی داشتند، گفت: در این دوره 60 ساله بخش عمده درآمد خزانه کشور از راه فروش نفت تأمین می‌شد و دولت‌ها برای اجرای طرح‌های خود به این درآمد تکیه می‌کردند و در این فرآیند دولت با فروش نفت توسعه‌های بخشی ایجاد کرده است، اما با این سیاست اقتصاد به دلیل ناکارآمدی طرح‌های دولتی زمین گیر شد.

وی تاکید کرد: دولت پس از انقلاب تا کنون هنوز نتوانسته خود را اداره کند چه برسد به اینکه پولی برای بیت المال به همراه داشته باشد.

نهاوندیان به دولت‌هایی که با ارائه سهام و اوراق بهادار در حال توزیع کردن اعتبار هستند، گفت: دولت‌هایی هم وجود دارند که به دلیل نداشتن پول اعتبار از جمله سهام و اوراق بهادار توزیع می‌کنند که به نوعی چاپ پول در کشور است که حاصل این سیاست ایجاد تورمی مزمن است.

* خصوصی سازی باید با زمینه سازی جلو بیاید

وی با اشاره به خصوصی سازی عنوان کرد: در نگاه‌های توسعه‌ای دولت به خصوصی سازی در 30 سال اخیر موجی در کشور به این نام ایجاد شد که نگاه‌های کلان را برای بهبود اقتصاد به همراه داشت و باور داشت که اگر بخش‌های دولتی به بخش خصوصی سپرده شود می‌تواند هم کسب درآمد از این طریق داشته باشد و هم از مسئولیت‌های اجرایی خود بکاهد، اما با ایجاد نشدن زیرساخت‌های این مولفه بخش خصوصی نیز نتوانست آن‌طور که شایسته است به اقتصاد کشور کمکی کند.

* بهبود فضای کسب و کار راهکار اصلاحی در اقتصاد

یکی از مولفه‌هایی که در دولت‌های پیشرفته و متمدن توانسته که در بهبود وضعیت اقتصادی کمک بسزایی کند و به نوعی یک رشد اقتصادی مطلوب را در آن کشور ایجاد کند بهبود فضای کسب و کار است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در این زمینه افزود: بهبود محیط کسب و کار در یک کشور می‌تواند به نحوی نقش موثری در ایجاد اقتصادی شکوفا را ایفا کند و به شفای دردهای اقتصادی در کشور بپردازد و وظیفه اصلی دولت است که با تامین فضای لازم به بهبود فضای کسب و کار بپردازد که در اقتصاد کنونی جامعه ما شرط اصلی است.

وی ادامه داد: در فضای کسب و کار خوب اسباب شکوفایی جوانان تا قشر مسن فراهم می‌شود.

* حماسه اقتصادی با حضور مردم شکل می‌گیرد

نهاوندیان با تاکید بر شعار رهبر معظم انقلاب در سال جاری افزود: سال جاری سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی به دنبال سال دیگر است زیرا با تقویت این بخش می‌توان حماسه‌ای در کشور آفرید که تنها با حضور مردم شکل می‌گیرد با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب سال جاری را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام برده است می‌توان باور داشت که حماسه اقتصادی همانند حماسه سیاسی است که تنها با حضور مردم در صحنه شکل می‌گیرد و بدون حضور آنها نمی‌توان به پیشبرد اهداف پرداخت.

انتهای پیام/63015/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول