اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش فلسفه حقوق زن:

رشته دانشگاهی خانه‌داری راه‌اندازی شود/ خانه‌داری دارای زحمات و نکات پیچیده‌ای است

دبیر علمی همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام گفت: مدیریت محیط خانواده یعنی خانه‌داری باید به یک رشته دانشگاهی تبدیل شود زیرا دارای زحمات و نکات پیچیده‌ای است.

رشته دانشگاهی خانه‌داری راه‌اندازی شود/ خانه‌داری دارای زحمات و نکات پیچیده‌ای است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید کاظم مصطفوی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد اظهار کرد: زمانی که زنان ارزشی بسان حیوانات در جامعه داشتند یک سوره به نام «نساء» نازل شده است.

وی افزود: در آغاز این سوره سخن از برابری زن و مرد در انسان بودن به میان آمده و توصیه می‌شود که همگان باید تقوای الهی پیشه کنند؛ اینکه زن و مرد از نفس واحد خلق شده‌اند هم در این سوره آمده است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام با بیان اینکه قرآن نگاه یکسانی به زن و مرد دارد گفت: تنها تقوا ملاک برتری انسان‌ها در قرآن است و جنسیت تاثیری در این میان ندارد.

وی ادامه داد: آسایش یکی از اهداف مهم زندگی بشر است و زمینه این آرامش در محیط خانواده و پس از آن در جامعه به وجود می‌آید؛ این دو عامل پیوندی ناگسستنی با هم دارند که این رابطه برخاسته از پیوند محکم میان زن و مرد در خانواده است.

مصطفوی با بیان اینکه بنیان خانواده در فرهنگ غرب بسیار مظلوم واقع شده است گفت: این در حالی است که خانواده زمینه‌ساز و بسترساز آرامش خواهد بود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام خاطرنشان کرد: امروز مکتب متحجر وهابیت به نام اسلام در حال از بین بردن فرهنگ دینی است به طوری که شنیده شده علمای سعودی حتی نحوه کتک زدن زنان را هم تعیین کرده‌اند؛ این نوع اسلام به جاهلیت و نژادگرایی پیش از اسلام باز می‌گردد در حالیکه اگر اسلام بر مبنای قرآن و عترت شناخته شود می‌توان به اهمیت بنیان خانواده و جایگاه زن پی برد.

وی اضافه کرد: بهترین مقطع زندگی از هر نظر یعنی آرامش جسمی و روحی در محیط خانواده تجربه می‌شود در حالیکه در غرب این محیط را به فضایی تاریک و سیاه و نوعی زندان تشبیه می‌کنند.

مصطفوی با بیان اینکه بیشتر مسائل ارزشی و لذت‌های مادی و معنوی در محیط خانواده نصیب انسان می‌شود گفت: اسلام برنامه‌ریزی دقیقی برای انسان انجام داده و تشکیل خانواده را مسیر اصلی برای رسیدن به کمال تعیین کرده است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام بنیان خانواده را متناسب با لطافت زنان دانست و افزود: خانواده کانون مهر و عطوفت بوده و تنها زنان می‌توانند این لطافت را مدیریت کنند و فشار بیرون از منزل را هم مردان باید بر عهده بگیرند هرچند تحصیل علم و دانش و هنر برای زنان در بیرون از منزل مجاز است.

وی ادامه داد: مدیریت محیط خانواده یعنی خانه‌داری باید به یک رشته دانشگاهی تبدیل شود زیرا دارای زحمات و نکات پیچیده‌ای است؛ دین اسلام هم برای خانه‌داری جایگاه بالایی قرار داده و در سطح یک ارزش به آن نگاه می‌کند.

مصطفوی خانه‌داری را هنر و کمالی استثنایی دانست و بیان داشت: مردان باید به این کار زنان احترام بگذارند و ارزش آن را بدانند؛ همه انسان‌ها از نظر روحی تمایل به همدلی با یکدیگر دارند و دوست دارند اعتماد کنند و مورد اعتماد واقع شوند که این الگو در قرآن کریم بیان شده است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام گفت: مودت مورد تاکید در اسلام در واقع محبت عملی است و مردان باید چنین فضایی را برای زنان در محیط خانواده فراهم کنند.

وی با بیان اینکه خانه‌داری را باید یک شغل و ارزش بدانیم عنوان داشت: بیمه شدن زنان خانه‌دار یکی از نخستین گام‌ها برای ارزش‌گذاری این کار محسوب می‌شود.

انتهای پیام/78004/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول