اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قم

همایش بین‌المللی «فلسفه حقوق زن در اسلام» آغاز به کار کرد

همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام طی مراسمی به مدت دور روز در قم آغاز به کار کرد.

همایش بین‌المللی «فلسفه حقوق زن در اسلام» آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی فلسفه حقوق زن در اسلام ظهر امروز در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

در این همایش که جمعی از اساتید دانشگاه و محققان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی حضور داشتند ابتدا علیرضا باقری ثالث، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) و رئیس شورای برگزاری همایش به سخنرانی پرداخت و با اشاره به روند برگزاری این همایش از سال 90 گفت: این همایش در سه محور زیرساخت‌های فکری و روش‌شناسی حقوق زن، مبانی تفاوت‌های حقوق زن و بررسی فقهی اسناد و رویکردهای بین‌المللی حقوق زن برگزار می‌شود.

باقری ثالث از دریافت 210 مقاله توسط دبیرخانه این همایش خبر داد و افزود: 60 مقاله در مرحله نخست پذیرفته شدند و در نهایت هم 15 مقاله برای ارائه در کمیسیون‌های تخصصی انتخاب شدند.

در ادامه آیت‌الله سید کاظم مصطفوی، دبیر علمی همایش سخنرانی کرد و با بیان اینکه قرآن نگاه یکسانی به زن و مرد دارد گفت: تنها تقوا ملاک برتری انسان‌ها در قرآن است و جنسیت تاثیری در این میان ندارد.

وی افزود: بهترین مقطع زندگی از هر نظر یعنی آرامش جسمی و روحی در محیط خانواده تجربه می‌شود در حالی که در غرب این محیط را به فضایی تاریک و سیاه و نوعی زندان تشبیه می‌کنند.

پس از آن حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سخنرانی پرداخت و گفت: تاکنون جنسیت مردانه بر فضای تفسیر در علم حاکم بوده و چنانچه جنسیت زنانه هم مورد توجه قرار گیرد آنگاه تفسیر دیگری از عالم هستی خواهیم داشت.

پارسانیا افزود: پاسخی که دنیای غرب می‌دهد آن چیزی نیست که مشکلات زنان جامعه ما را حل کند زیرا با هویت دینی، فرهنگی، تاریخی و ملی ما در تضاد است.

در نخستین روز این همایش علاوه بر ارائه 9 مقاله، میزگرد تخصصی رهیافت‌های فقه حکومتی در حل مسائل حقوقی زنان هم برگزار می‌شود و در روز دوم هم شش مقاله دیگر ارائه می‌شوند.

تفاوت جنسیتی در جبران خسارت بدنی توسط دکتر حسین مهرپور، قلمرو جایگاه حقوق جنسی زوجه در نظام حقوقی اسلام از دکتر فائزه عظیم‌زاده اردبیلی و سمانه جیلساز، درآمدی بر مبانی تفاوت‌های حقوقی مالی زن از دکتر طوبی کرمانی و کرامت انسان مبنای حقوق معنوی زن از دکتر محد پوردهکردی از جمله مقالاتی هستند که در نوبت صبح ارائه شدند.

در دومین روز این همایش دو میزگرد تخصصی با عناوین چالش‌ها و راهکارهای حقوقی تحکیم بنیان خانواده و بررسی تطبیقی نظام حقوقی اسلام درباره زن با معاهدات برگزار می‌شود.

گفتنی است هشت عنوان مقاله از شش کشور آمریکا، عراق، لبنان، افغانستان، هند و پاکستان نیز به دبیرخانه همایش فلسفه حقوق زن در اسلام رسیده است.

انتهای پیام/78004/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول