اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور کمیته امداد امام خمینی خبر داد

ایجاد 500 هزار فرصت شغلی در کشور

مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی از ایجاد 500 هزار فرصت شغلی در قالب کمیته ساماندهی اشتغال‌ شهرها و روستاهای زیر 20 خانوار در سراسر کشور خبر داد.

ایجاد 500 هزار فرصت شغلی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حمید حاجی‌عبدالوهاب در پنجمین جلسه کمیته ساماندهی اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار کردستان در سنندج، به اهداف تشکیل این کمیته به صورت مستقل در سراسر کشور اشاره و اظهار داشت:‌ توانمندسازی محرومین با بسیج امکانات به جای پرداخت صرف مستمری از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

به گفته وی، توجه به توانمندسازی محرومین و توسعه روستاها همواره از تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری است و برای تحقق این مهم اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در دستور کار مسئولین قرار گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه نبود دستگاه‌ها و ادارات مختلف در روستاها روستائیان را برای دریافت خدمات مجبور به حضور در شهرها می‌کند، تصریح کرد: تنها عده‌ای از دستگاه‌ها بنا به وظیفه ذاتی در روستاها حضور دارند.

مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی کشور خاطرنشان کرد: روستائیان به دلایل فوق‌‌الذکر از برخی از امکانات رفاهی محروم هستند.

عبدالوهاب اضافه کرد:‌ به همین منظور در قالب برنامه پنجم توسعه یک برنامه اختصاصی به منظور رفع مشکلات و همچنین توسعه روستاها تعریف شده و در سراسر کشور در حال اجراست.

به گفته وی، بر اساس آسیب‌شناسی‌هایی که در زمینه کنترل نرخ بیکاری و مهاجرت معکوس روستائیان انجام شد نگاه ویژه به روستائیان و توسعه روستاها به عنوان مهم‌ترین اولویت در این راستا مورد توجه قرار گرفت.

مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی تصریح کرد: در راستای رساندن امکانات رفاهی همچون، آب، گاز، برق و تلفن به روستاها اقدامات خوبی انجام شده، ولی در زمینه توسعه اشتغال که نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها دارد کار چندانی انجام نشده است.

عبدالوهاب افزود: در حوزه نیروی کار نیز با وجود اینکه بخش عظیمی از اشتغال حوزه کشاورزی مربوط به روستاها است متاسفانه کار چندانی صورت نگرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: جبران این کمبودها در زمینه توسعه روستاها نیاز به عزم ملی دارد و کمیته ساماندهی اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار با این نگاه تشکیل شده و کار می‌کند.

به گفته مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی، توسعه روستاها با سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال نقش بسزایی در جلوگیری از روند رو به رشد مهاجرت روستائیان و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها خواهد داشت.

عبدالوهاب با بیان اینکه عمده روستائیان نیروهای ساده‌ کار و یا فارغ‌التحصیلان بیکار هستند، اضافه کرد: در حال حاضر از هر 100 نفر فارغ‌التحصیل در کشور 40 نفر بیکار هستند و این زنگ خطری است که در روستاها هم به صدا در آمده است.

وی از اقتصاد کشور به عنوان اقتصادی قناعتی نام برد و افزود: مشکلات قانونی، ساختار دولتی و ضعف اقتصاد غیردولتی از عوامل اصلی اقتصاد قناعتی در کشور است.

به گفته مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی کشور، در حال حاضر در چهار حوزه نقدینگی، سرمایه، نیروی کار و کالا شفاف‌سازی درستی در کشور نداریم.

عبدالوهاب گفت: نبود اطلاع دقیق از میزان سرمایه‌ افراد، میزان جابه‌جایی پول، نبود سابقه قابل رصد از نیروهای شاغل در ادارات و نبود آمار دقیق بیکاران و محل سکونت‌ها چهار محوری است که ریسک سرمایه‌گذاری را در کشور ما افزایش داده است.

وی با بیان اینکه نگاه در ایران به بحث اشتغال نگاهی غلط و وارونه است، بیان داشت: در بیشتر کشورهای دنیا بعد از بازاریابی و شناسایی بازار و با توجه به تقاضا اشتغال ایجاد می‌شود ولی در کشور ایران بازاریابی در آخر این پرسه قرار دارد.

به گفته مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی، در این کشورها سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه‌هایی که مزیت نسبی و امکان رقابت وجود داشته باشد انجام می‌شود از این رو کمترین هدر رفت سرمایه‌ها را دارند.

عبدالوهاب یادآور شد: بحث آموزش‌ها با توجه به نیازها، مزیت‌ها و نیاز بازار کار در این کشورها از همان دوران ابتدایی به منظور تربیت نیروهای کار انجام می‌شود.

به گفته مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی، وجود چشم‌ و هم چشمی و نبود یک برنامه‌ریزی اساسی و اصولی در بازار سرمایه‌گذاری کشور از دیگر عوامل و مشکلات فرا روی توسعه در این بخش است.

این مسئول خاطرنشان کرد:‌ اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی درست طرح‌های توسعه‌ای و اشتغال‌زایی را تعریف کنیم در حقیقت بسیاری از هزینه‌های جانبی را حذف خواهیم کرد.

وی شناخت بازارهای داخلی و خارجی و ظرفیت‌های موجود را در بحث اشتغال ضروری دانست و عنوان کرد:‌ قبل از ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی در زمینه نیاز نیروهای کار در سطح استان باید نیازسنجی صورت بگیرد.

به گفته مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی، شناسایی شغل‌های اشباع شده در سطح استان نیز به منظور جلوگیری از ارائه آموزش‌ها در این خصوص و هدر رفت وقت و سرمایه ملی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عبدالوهاب صیانت از سرمایه‌گذاری را نیز ضروری خواند و متذکر شد: در حال حاضر صیانت از سرمایه‌گذاری کاملا مغفول مانده و هیچ دستگاهی در این زمینه خود را موظف نمی‌داند.

این مسئول اذعان داشت: ‌باید با مدیریت صحیح سرمایه‌ها مانع از ایجاد مشکلات بعد از صرف سرمایه‌ شویم.

عبدالوهاب از عقد قراردادی توسط کمیته امداد با پژوهشکده آمار در چهار محور خبر داد و گفت: استخراج دقیق آمار بیکاران در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار با تمام مشخصات و آمار دقیق از شاغلان در این مناطق از محورهایی است که در این قرار داد به آن توجه شده است.

به گفته وی، داشتن آمار دقیق بیکاران و استعدادهای آنان و همچنین بهره‌گیری از توانمندی شاغلین با هدف ایجاد اشتغال برای افراد بیکار از دلایل استخراج این آمار است.

استخراج اطلاعات آمایش روستاها

این مسئول تصریح کرد:‌ استخراج اطلاعات آمایش روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار و شناسایی دو دهک پائین جامعه با مدل‌های عملی به منظور کاهش این فاصله از محورهای مورد توجه در این تفاهم‌نامه است.

مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی عنوان کرد:‌ این اطلاعات بعد از استخراج و دسته‌بندی به منظور برنامه‌ریزی‌های دقیق در بحث توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار خانوار در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

عبدالوهاب به تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ناشی از آنها در کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات خاص مربوط به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور و جابه‌جایی ارز در شرایط کنونی امکان توسعه و سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای را از ما گرفته و باید به فکر راه‌ها و برنامه‌های بهتری در این حوزه باشیم.

به گفته وی، در شرایط کنونی علم وسیله سلطه شده و تکنولوژی‌های بالاتر را به دلیل تحریم‌ها در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه پیوند خوشه بنگاه‌ها کوچک به هم و پیوند آنها به بنگاه‌ها بالادستی می‌تواند در شرایط کنونی پاسخگو باشد، اضافه کرد:‌ باید با توسعه این بخش وابستگی سرمایه‌گذاری به منابع بانکی را که به شدت در حال افزایش است، کاهش دهیم.

عبدالوهاب ادامه داد: شناسایی بنگاه‌های کوچک و پیوند آنها با بنگاه‌های بالادستی از یک سو و راه‌اندازی بنگاه‌هایی که در استان وجود ندارد باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

وی بر ایجاد بانک اطلاعاتی کارآفرینان نیز تاکید کرد و ادامه داد:‌ شناسایی این افراد با توجه به سابقه و توانایی که دارند زمینه‌ای برای پیوند خوشه‌ها و بنگاه‌های بالادستی است.

راه‌اندازی نهضت خوشه‌سازی

این مسئول خاطرنشان کرد:‌ باید با بهره‌گیری از توانایی و استعداد کارآفرینان، نهضت خوشه‌سازی در استان راه‌اندازی شود تا شاهد توسعه سرمایه‌گذاری در استان باشیم.

به گفته مشاور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی، در بحث اشتغال‌زایی باید افرادی که استعداد و توانایی بیشتری دارند در اولویت قرار گرفته تا در کوتاه‌ترین زمان زمینه اشتغال آنها فراهم شود.

عبدالوهاب با بیان اینکه این کارگروه باید اتاق فکر باشد نه اتاق توزیع اعتبار، اذعان داشت: توزیع اعتبار باید آخر خط اعضای کمیته ساماندهی اشتغال باشد.

وی در پایان آمار افراد بیکار در شهرها و روستاهای زیر 20 هزار خانوار در استان کردستان را 18 هزار و 535 نفر عنوان کرد و اذعان داشت:‌ آمار شاغلین نیز در این مناطق 168 هزار و 405 نفر است.

انتهای پیام/79002/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول