اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر موسسه بازیافت کردستان خبر داد

اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدأ در شهرستان قروه

مدیر موسسه بازیافت کردستان گفت: طرح تفکیک پسماند از مبدأ در شهرستان قروه اجرایی می‌شود.

اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدأ در شهرستان قروه

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، فریبا رضایی پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست بررسی اجرای طرح تفکیک پسماند در قروه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح تفکیک پسماندهای خانگی از مبدأ تاکنون در شهرهای دیواندره و دهگلان به اجرا در آمده است و با تفاهم‌نامه صورت گرفته با شهرداری قروه در این شهر نیز اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح تفکیک پسماندها از اواسط دی‌ماه گذشته در دیواندره و دهگلان آغاز شده و اواخر اسفند‌ماه به اتمام رسیده است، گفت: در این طرح اقشار گوناگون از خانواده‌ها، اصناف، مدارس و مشاغل پر تولید پسماند خشک به صورت چهره به چهره آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

به گفته این مسئول، تاکنون 7 ‌هزار و 800 خانوار در این طرح مشارکت داشته‌اند و ارائه بسته‌های بازیافتی در این مناطق منجر به کاهش 20 تا 30 درصدی حجم زباله در جایگاه دفن زباله شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی طرح تفکیک پسماندها از فروردین‌ماه سال 90 در استان شروع شده است، افزود: در همین راستا سال گذشته ساکنان 58 روستای بخش مرکزی سنندج آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

این مسئول اظهار کرد: برای اجرای این دوره‌ آموزشی 10 تا 30 میلیون ریال اعتبار بسته به نسبت جمعیت روستا هزینه شد که طی توافقنامه‌ای با دفتر امور روستایی استانداری از محل اعتبار دهیاری‌ها تامین می‌شود.

به گفته وی، تفکیک پسماندها در 58 روستای بخش مرکزی سنندج به دلیل عدم تامین اعتبار لازم ناتمام و نیمه‌کاره باقی مانده است.

رضایی با اشاره به تولید روزانه 953 تن زباله خشک و تر در استان از نبود آمار دقیق در زمینه بازیافت زباله‌های تر خبر داد و گفت: به طور تقریبی 70 تا 75 درصد از این پسماندها شامل زباله‌های‌تر است که حدود 20 درصد آن بازیافت می‌شود.

به گفته وی، بازیافت زباله به این معناست که از یک کالای استفاده شده که به ظاهر ناکارآمد جلوه می‌کند کالای مورد استفاده دیگری تولید ‌شود.

وی تصریح کرد: پروسه آسیاب و خرد کردن زباله‌ها هم وجود دارد، اما جزو مراحل بازیافت محسوب نمی‌شود.

مدیر موسسه بازیافت کردستان به برنامه‌های این سازمان اشاره کرد و افزود: در گام نخست با صدور اطلاعیه‌های در زمینه شناسایی و ساماندهی فعالان خرید، فروش و بازیافت زباله 38 نفر تا امروز در سطح شهرها و روستاهای استان شناسایی شده‌اند که بر اساس فعالیت این افراد فلزات، مواد پلاستیکی و نان خشک بیشترین درصد پسماندهای خشک استان را شامل می‌شود.

وی به اقدامات اساسی این سازمان اشاره کرد و ادامه داد: انبارهای نگهداری ضایعات و پسماندها در شهر دیواندره پلمپ شده است و در دهگلان نیز در مرحله صدور اخطار هستیم.

به گفته رضایی، این انبارها باید 5 تا 15 کیلومتر خارج از محدوده شهر باشد این در حالی است که در حال حاضر بیشتر خانه‌های فرسوده محل انبار ضایعات خشک هستند.

رضایی خاطرنشان کرد: طرح تفکیک زباله از مبدأ در قروه در مرحله انعقاد قرارداد با شهرداری است که طی آن  25 هزار خانوار مشارکت خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در این طرح وسایل و بسته‌های بازیافتی و کارت بازیافت به شهروندان ارائه می‌شود تا طبق تعهد کاری به صورت روزمره پسماندهای خشک را تحویل بدهند.

مدیر موسسه بازیافت کردستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون طرح مطالعات جامع مدیریت پسماند اکثر شهرهای بزرگ استان آماده است، اظهار کرد: در زمینه اجرایی تا‌کنون این طرح سرعت بسیار کندی داشته است.

وی تصریح کرد: طرح اجرایی در استان منطبق با استاندارد شهرهای بزرگ کشور مانند مشهد مقدس است که 90 درصد پسماندهای آن بازیافت می‌شود.

این مسئول افزود: از روش‌ها و ملزومات بسته آموزشی این شهرها در استان استفاده می‌شود.

رضایی در پایان با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند در ارتقای مدیریت شهری، سلامت شهروندان و محیط زیست و نیز حفاظت از منابع طبیعی از شهرداران استان خواست به مدیریت پسماند زباله‌ها بیشتر توجه کنند.

انتهای پیام/79009/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول