اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سال گذشته

سهل‌انگاری موجب مرگ 82 کارگر مازندرانی شد/ 75 درصد قصور متوجه کارفرما است

پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد: 82 کارگر مازندران سال گذشته در حین کار جان خویش را از دست دادند.

سهل‌انگاری موجب مرگ 82 کارگر مازندرانی شد/ 75 درصد قصور متوجه کارفرما است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کاهش مرگ ناشی از حوادث کار این روزها به دغدغه جدی حامیان از کارگر در جامعه تبدیل شده است، به این خاطر که در مازندران بر اساس آمار اعلام شده از جانب پزشکی قانونی آمار ناشی از حوادث کار در مازندران رشد بسیار چشمگیری داشت.

پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد:  آمار متوفیان در حین کار از 38 نفر در سال 90 به 82 نفر در سال 91 رسید.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران مهدی عباسی در خبر دیگری که هفته قبل در سایت پزشکی قانونی مازندران منتشر کرد به افزایش 116 درصدی درصدی حوداث ناشی از کار در مازندران اشاره کرد و گفت: تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث کار در شهرهای ساری و آمل نسبت به دیگر شهرهای مازندران بیشتر بود.

صمد ربانی دبیر کانون کارگران ساختمانی مازندران دلیل افزایش تلفات ناشی از کار در مازندران را مهیا نبودن وسایل ایمنی در محیط کار اعلام کرد و گفت: خرید لوازم ایمنی در محیط کار کمتر در برنامه کاری کارفرمایان قرار دارد.

وی اضافه کرد: مسئولان اجرایی باید کارفرماها را ملزم به تهیه خرید لوازم ایمنی در محیط کار کنند.

ربانی در پاسخ به این سئوال که مقاومت کردن کارگران برای استفاده از لوازم ایمنی در محیط کار را قبول دارید، گفت: بسیاری از کارگران با فواید استفاده از لوازم ایمنی در محیط کار آشنا نیستند که امر آموزش باید جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: فرهنگ سازی در این بخش لازم است.

دبیر کانون کارگران ساختمانی مازندران در ادامه گفت: اقدامات اولیه برای آموزش کارگران ساختمانی در برنامه کاری ما قرار دارد ولی نیاز به همراهی مسئولان در این امر داریم.

وی ادامه داد: هلال احمر مازندران برای برگزاری کلاس آموزش ایمنی به کارگران ساختمانی اعلام آمادگی کرد ولی دغدغه‌‌های آموزشی از جانب برخی متولیان حوزه کار در مازندران جدی گرفته نمی‌شود.

ربانی ادامه داد: در سال 91 نخستین همایش ایمنی در محیط کار ساختمانی توسط کانون کارگران ساختمانی در مازندران برگزار شد که این همایش با توجه به حساسیت‌های که داشت کمتر مورد توجه متولیان امر قرار گرفت.

75 درصد قصور متوجه کارفرماها است

سید حمزه درواری مسئول کانون کارفرمایان مازندران درباره حوادث ناشی از کار در سطح کارگاه‌های مازندران به خبرنگار فارس گفت: خلاء آموزش و فرهنگ‌سازی در بخش کارفرمایی زیاد احساس می‌شود.

وی تاکید کرد: در مواقع صدور مجوز برای واحدهای تولیدی بر ضرورت ایجاد محیط کم خطر توسط کارفرما باید تاکید شود.

این مسئول در ادامه گفت: برای صدور مجوز باید کارفرما را مجاب شود که نسبت به ایمنی کارگاه‌ها اقدام کند.

درواری درباره حضور مامور ایمنی و بهداشت در محیط کار گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حضور مامور ایمنی و بهداشت کمتر با موافقت کارفرما مواجه می‌شود و بیشترین تاکید باید در زمان صدور مجوز انجام شود.

وی به مقاومت‌های کارگری برای عدم استفاده از لوازم ایمنی در محیط کار نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از حوادث به خاطر عدم استفاده از لوازم ایمنی توسط کارگران شکل می‌گیرد.

مسئول کانون کارفرمایان مازندران با اعلام اینکه عدم تامین تجهیزات ایمنی در محیط کار به حوادث کار دامن می‌زند، گفت: کارگران به خاطر مشکلات اقتصادی و کمبود کار، امکان اعتراض برای‌شان کمتر وجود دارد ولی می‌توانند غیرمحسوس عدم وجود وسایل ایمنی را اطلاع‌رسانی کنند.

وی در ادامه بیشترین قصور حوادث ناشی از کار را متوجه کارفرمایان اعلام کرد و گفت: در حوادث کارگری مازندران، 75 درصد قصور متوجه کارفرما است.

درواری درباره نقش اداره کار در کاهش حوادث کارگری بیان داشت: در حال حاضر این سازمان با کاهش بازرس مواجه هست و بازرسانی که در این اداره مشغول فعالیت هستند در حوزه‌های مختلف انجام وظیفه می‌کنند.

وی ادامه داد: بازرسی با شرایط فعلی پاسخگو نیست.

درواری در پاسخ به این سئوال فارس که آیا افزایش فعالیت‌های تولیدی در مازندران در این امر می‌تواند دخیل باشد، گفت: فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی در مازندران راکد است، در بخش تولید نه تنها شاهد افزایش بودیم بلکه با تعطیلی واحدها نیز مواجه هستیم.

وی گفت: فرسوده شدن دستگاه‌ها و افزایش هزینه‌ها در بخش تولید موجب شد که کارفرماها نسبت به تجهیز ایمنی کارگاهها بی‌تفاوت باشند.

بی‌توجهی به ایمنی موجب شد که کارگر «منصور ندانی» جوان آرماتور بند ساروی در اثر سقوط از ارتفاع جان خویش را از دست بدهد.

دردناک‌تر اینکه خانواده این جوان در حال حاضر در سفر حج به سر می‌برند و جنازه وی نیز تا حضور آنها در سردخانه نگهداری می‌شود تا اگر خانواده‌‌اش سراغ جوانشان را گرفتند، به خانواده متوفی بگویند که جوان شما قربانی عدم رعایت ایمنی در محیط کار شد.

انتهای پیام/86004/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول