اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسان‌رضوی مطرح کرد

اهمیت راهبردی مقوله زیارت در سیاست خارجه و ارتباطات بین‌المللی ایران

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسا‌ن‌رضوی با تاکید بر اهمیت ‌راهبردی زیارت در سیاست خارجه ایران گفت: زیارت جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی اسلامی در مقابله با سبک زندگی غربی دارد.

اهمیت راهبردی مقوله زیارت در سیاست خارجه و ارتباطات بین‌المللی ایران

سیدوحید موسویان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در مشهد، با اشاره به تشکیل دو اداره‌کل هماهنگی امور فرهنگی زائران و خدمات و رفاه زائران زیر مجموعه معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان‌رضوی، اظهار کرد: توسعه و تعمیق فرهنگ زیارت و هماهنگی‌های لازم برای مدیریت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مفهوم زیارت احتیاج به ساختار مجزایی داشت که در این راستا برای نخستین‌بار در دولت احمدی‌نژاد به این مهم اهتمام ویژه ورزیده شد و بنابراین شاهد شکل‌گیری معاونت هماهنگی امور زائران بودیم.

وی با اشاره به معاونت هماهنگی امور زائران به عنوان متولی ویژه پیگیری کمی و کیفی، فرهنگی و خدماتی زیارت افزود: درحال حاضر شاهد افزایش چشم‌گیر اقبال مردم ایران و شیعیان جهان نسبت به زیارت حضرت رضا(ع) هستیم که این سبب تحقق افق شهر مشهد مقدس به عنوان شهر تمدن ساز فرهنگی به برکت وجود بارگاه حضرت ثامن‌الحجج(ع) می‌شود.

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: در زیر مجموعه این معاونت دو اداره‌کل هماهنگی امور فرهنگی زائران با حوزه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، نرم‌افزاری، معرفتی، آموزشی و حوزه روابط بین‌الملل و اداره‌کل خدمات و رفاه زائران با حوزه فعالیت‌های خدماتی، رفاهی، زیرساختی و عمرانی و سخت‌افزاری تشکیل شده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری دو گروه برنامه‌ریزی فرهنگی و زائران خارجی در زیرمجموعه اداره‌کل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسان‌رضوی گفت: تمام برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، معرفتی، اجتماعی و هنری نهادها در حوزه گروه برنامه‌ریزی فرهنگی تعریف می‌شود؛ البته ما اهتمام ویژه‌ای نسبت به زائران خارجی و حوزه روابط بین‌الملل داریم که در این راستا یک گروه برای آن تعریف شده است.

موسویان ادامه داد: به واقع دریای عظیمی از ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی بین‌الملل وجود داشته که در حوزه زائران خارجی قابلیت شکوفایی دارد؛ در حال حاضر به دنبال کارشناسان کارآمد و توانمند هستیم، با تمهیدات اندیشیده شده بسترسازی برای توسعه تشرف زائران خارجی از آسیا، اروپا و کشورهای همسایه در این حوزه باید تعریف شود.

* اهمیت راهبردی مقوله زیارت در حوزه سیاست خارجه و ارتباطات بین‌الملل

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت راهبردی مقوله زیارت در حوزه سیاست خارجه و ارتباطات بین‌الملل گفت: این حوزه از اهمیت راهبردی در حوزه‌های سیاست خارجی و ارتباطات بین‌الملل برخوردار است؛ حتی می‌تواند ابعاد اقتصادی نیز در پرتوی آن معنویت در پی داشته باشد.

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسان‌رضوی متذکر شد: در پرتوی زیارت بسیاری از مناسبات بین‌المللی می‌تواند ایجاد شود چراکه شاهدیم عمده سران و مسئولان کشورهای اسلامی علاقه‌مند به حضور و زیارت حرم امام رضا(ع) هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید رویکرد نخست ما در حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی عمق بخشی و معرفت افزایی نسبت به زیارت امام (ع) به هموطنان و زائران و مجاوران بارگاه رضوی باشد، اظهار کرد: باید زائران و مجاوران در حوزه فرهنگی به بارگاه حضرت ثامن‌الحجج(ع) به عنوان یک مرکز نور، انرژی و معنویت نگاه کنند؛ در حوزه معرفت افزایی باید توجه داشت که معرفت بیشتر همراه با اخلاق بهتر و نورانیت بیشتر است بنابراین این معرفت و نورانیت قطعا می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات در جامعه را کاهش دهد.

* جایگاه ویژه زیارت در سبک زندگی اسلامی در مقابله با سبک زندگی غربی

موسویان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژه زیارت در سبک زندگی اسلامی در مقابله با سبک زندگی غربی اذعان داشت: زیارت جایگاه خاصی در سبک زندگی اسلامی در مقابله با سبک زندگی غربی دارد چراکه نقطه کانونی مقابله با جنگ نرم دشمنان و تهاجمات فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: گستره این نهادینه‌سازی نیز تنها به مشهد و خراسان رضوی خلاصه نمی‌شود بلکه زائران این حضرت باید از مبدا آماده زیارت باشند؛ به واقع یکی از نیازهای امروز این است که مناسک و سبک زیارت معرفت‌انگیز به زائران آموزش داده شود چراکه برای فرآیند زیارت مطلوب همانند حج در معارف اسلامی دستورالعمل و شاخص‌های رفتاری و عملکردی داریم.

انتهای پیام/70003/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول