اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

فعالیت 5200 بهره‌بردار سبزی‌کار در آذربایجان‌شرقی/ خودداری از صدور فله‌ای صیفی‌جات

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 5 هزار و 200 نفر بهره‌بردار در یک هزار و 560 هکتار از اراضی استان به سبزیکاری مبادرت دارند، گفت: باید از صدور فله‌ای محصولات تولیدی سبزی، سیب‌زمینی و پیاز خودداری شود.

فعالیت 5200 بهره‌بردار سبزی‌کار در آذربایجان‌شرقی/ خودداری از صدور فله‌ای صیفی‌جات

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه با برنامه‌‌ریزی‌های انجام یافته با رعایت اصول صحیح استفاده از ریزمغذی‌ها، کودهای آلی و حیوانی، آذربایجان‌شرقی رتبه اول تولید این محصول سالم را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: هدف عمده این سازمان رسیدن به تولید محصول سالم در استان است و در این راه علاوه بر هدایت کارشناسان استان، برای مصرف بهینه کودهای شیمیایی و به حداقل رساندن استفاده از سموم شیمیایی، برنامه‌هایی تدوین کرده و در دستور اجرا قرار داده است.

وی با اشاره به برنامه توسعه کشت گلخانه‌ای سبزی و صیفی در استان افزود: با توجه به تجربیات حاصل شده از خشکسالی‌های ادواری در سال‌های گذشته و همچنین نیاز به تولید محصول سالم و کاهش هزینه‌های تولید برای مقابله با تورم اقتصادی، این سازمان کشت گلخانه‌ای را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده که در این خصوص وجود محصول در بازار در تمام فصول و به خصوص در مناطقی که درگیر خشکسالی و سرمازدگی هستند، دقت و درستی این تفکر به اثبات رسیده است.

محمدیان ادامه داد: 5 هزار و 200 نفر بهره‌بردار در یک هزار و 560 هکتار از اراضی استان به سبزی کاری مبادرت دارند و شهرستان‌های تبریز با 437 هکتار، شبستر با 300 هکتار و سراب با 220 هکتار بیشترین میزان کشت سبزی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید از صدور فله‌ای محصولات تولیدی شامل شاهی، تره، جعفری، ریحان، کاهو، کلم، اسفناج، گوجه فرنگی، هندوانه، خیار، خربزه، بادمجان، فلفل، سیر، هویج، شلغم، تربچه، سیب‌زمینی و پیاز به خارج از کشور جلوگیری شود، گفت: اگر این محصولات به صورت سورتینگ و فرآوری شده و با بسته‌‌بندی مناسب صادر شود، علاوه بر جذب مشتری به دلیل بازار پسند بودن، ارزش افزوده بیشتری نصیب تولیدکنندگان و در نهایت اقتصاد استان خواهد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: کشت محصولات سبزی و صیفی به دلیل شرایط آب و هوایی خاص منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است و در این میان، کشت بذور سبزی و صیفی، کشاورزان را در مدیریت زمان و انجام عملیات فنی مراحل تولید محدود کرده و دوره طولانی فصل کشت را محدود به یک یا دو محصول می‌کند از این رو کشاورزانی در این زمینه موفق خواهند بود که با کشت نشایی محصولات از زمین مرغوب خود حداکثر استفاده را برای تولید محصولات سبزی و صیفی به عمل آورند.

وی همچنین به مزایای کشت نشایی گلدانی اشاره کرد و ادامه داد: از مزایای کشت نشای گلدانی می‎توان به مدیریت مصرف آب، مدیریت زمان و کشت چندین محصول در طول فصل، کاهش مصرف بذر، هزینه کارگری، بیماریها، مدیریت علفهای هرز، مدیریت تغذیه، پیش‌رسی، مکانیزاسیون و درنهایت افزایش قیمت فروش و درآمد کشاورزان اشاره کرد که در این راستا کشاورزان می‎توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به کارشناسان ترویج مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

محمدیان با بیان اینکه تلاش‌ها بر این است که سبزی‌کاری و صیفی‌کاری همچنان در آذربایجان‌شرقی رونق داشته باشد، ادامه داد: در عین حالی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم سطح زیر کشت آنها به دلیل کاهش آب‌های کشاورزی کنترل شود بنای‌مان بر این است که ضمن کاهش قیمت تمام شده میزان تولید را در واحد سطح بالا ببریم.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول