اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار خراسان‌رضوی:

خراسان‌رضوی بالاترین جایگاه تولید زعفران در جهان را دارد/ تولید 200 تن زعفران سالانه در خراسان‌رضوی

معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: خراسان‌رضوی با تولید سالانه 200 تن زعفران بالاترین جایگاه تولید زعفران در جهان را دارد.

خراسان‌رضوی بالاترین جایگاه تولید زعفران در جهان را دارد/ تولید 200 تن زعفران سالانه در خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا جمشیدی ظهر امروز در جلسه انتخاب هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: حدود 96 درصد از زعفران جهان در ایران تولید می‌شود که بالای 90 درصد آن در خراسان‌رضوی و جنوبی صورت می‌گیرد و 550 هزار نفر از این بخش امرار معاش می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه اگرچه سطح زیرکشت زعفران کمتر از گندم بوده اما از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است، تصریح کرد: در خراسان‌رضوی حدود 61 هزار هکتار از اراضی زیر کشت زعفران است و میزان تولید آن در هر هکتار حدود 3.1 گرم و تولید سالانه 200 تن بوده که نخستین استان در کشور و بالاترین جایگاه در جهان از نظر تولید را داریم.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 123 تن زعفران با ارزش 375 میلیون دلار از استان خراسان‌رضوی صادر شده است؛ همچنین 43 واحد فرآوری دارای مجوز در این استان فعالت می‌کنند.

وی بیان کرد: بهره‌‌وری 24 درصد از اشتغال خراسان‌رضوی در بخش کشاورزی است؛ اما 13 درصد از کل فعالیت‌های اقتصادی خراسان‌رضوی از بخش کشاورزی حاصل می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه زعفران اظهار کرد: کشت سنتی، مساحت کوچک زمین‌های زیرکشت که بسیاری از آنها زیر یک هکتار مساحت دارند و بیمه این محصول ارزشمند از مشکلات بخش تولید زعفران به شمار می‌رود.

جمشیدی افزود: ناکافی بودن یافته‌های تحقیقاتی، نبود بسته‌بندی، سرمایه در گردش واحدها، نبود تبلیغات به میزان مطلوب و صادرات فله‌ای از اهم مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه و گسترش صادرات زعفران محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: برای برطرف کردن موانع موجود نیازمند حمایت و کمک مراجع ملی هستیم اما نباید صرفا به کمک‌های ملی متکی باشیم و با کمک بخش خصوصی و نمایندگان مجلس راهکارهای مناسبی برای مشکلات این کالای صادراتی استان پیدا کنیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان‌رضوی تصریح کرد: استانداری خراسان‌رضوی با حداکثر اختیارات خود در چارچوب قوانین برای گسترش و توسعه صادرات زعفران به شورای ملی زعفران کمک می‌کند.

انتهای پیام/70022/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول