اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آتش‌سوزی در بازار همدان

بازار همدان نیازمند ایمن‌سازی در برابر حوادث است

امروز بازار همدان دچار حریق شد و با اقدام به موقع آتش نشانی این حریق اطفاء شد اما این اتفاق یادآور آن شد که بازار همدان نیازمند ایمن‌سازی در مقابل حوادث است.

بازار همدان نیازمند ایمن‌سازی در برابر حوادث است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امروز بازار قدیمی و مرکزی همدان طعمه شعله‌های آتش شد؛ سال گذشته هم در کنار این بازار یک کاروانسرای تاریخی دچار حریق شد و از بین رفت.

آتش‌سوزی راسته نخودبریزان بازار مرکزی همدان ساعت 8 و 30 دقیقه صبح امروز در کنار یکی از پاساژهای معروف و بزرگ همدان به نام قدس آغاز شد و در این آتش‌سوزی 6 باب مغازه و 10 انبار طعمه حریق شدند.

بازار همدان، بازاری با قدمت تاریخی است و امروز به مروز زمان فرسوده شده و نیازمند ساماندهی و تأمین امنیت خاص خود است در حالی که عدم همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و همین طور عدم توجه اهالی بازار و کسبه همه دست به دست هم داده تا هر از چندگاهی بازاری که به عنوان میراث تاریخی شهر محسوب می‌شود، دچار آتش سوزی شود.

خبرنگار فارس پس از وقوع حادثه بلافاصله خود را به محل حادثه رساند و از نزدیک شاهد فعالیت نیروهای آتش‌نشانی برای مهار آتش بود.

با بررسی‌های به عمل آمده و صحبت با شاهدان عینی و کسبه اکثر آنها علت وقوع حادثه را جوشکاری در یکی از مغازه‌ها عنوان می‌کردند که اتصالی جریان برق موجب آتش سوزی شده و سپس به دیگر مغازه‌ها سرایت کرده است.

گزارش فارس حاکی‌ است در هنگام آتش سوزی مغازه‌دار میانسالی که از کسبه با مشاهده سوختن همه اموال خود در آتش از حال رفت و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد، دیگری هم با چشمانی گریان می‌گفت همه اموالم در چند دقیقه سوخت و از بین رفت.

با توجه به شرایط بافت قدیمی بازار همدان، تردد خودروهای آتش نشانی در برخی مسیرها غیرممکن و سخت بود و جلوگیری از تکرار آتش سوزی نیاز به ایجاد امکانات ایمنی مناسب شرایط را در بازار دارد.

رسانه‌های استان همواره در گزارش‌هایی نبود امکانات ایمنی در بازار را هشدار داده‌اند اما گوش شنوایی نیست.

درست است که امروز خسارت چندانی به بافت تاریخی بازار وارد نشد اما این حریق تهدیدی برای بافت تاریخی بازار بود و البته سرمایه‌های بازاریان نیز در آتش سوخت، باید پرسید چند بار دیگر باید چنین اتفاقاتی رخ دهد تا مسئولان به فکر چاره بیفتند و نسبت به ایمن‌سازی بازار اقدام کنند.

سقف بازار همدان چوبی است و دیدگاه کسبه این است که شهرداری و میراث فرهنگی برای تعویض سقف چوبی به فلزی هماهنگ نیستند و سقف بازار با وضعیت بسیار بدی رها شده و یکی از دلایل گسترش آتش به دیگر مغازه‌ها نیز چوبی بودن سقف است.

یکی از شهروندان که مغازه لوازم برقی در این راسته دارد به خبرنگار فارس گفت: شش سال پیش آتش نشانی یک شیر مخصوص اطفاء حریق را در این راسته نصب کرد اما تاکنون وصل نشده و آبی برای مواقع لزوم ندارد.

معاون عملیاتی سازمان آتش نشانی که فرماندهی مهار این آتش سوزی را برعهده داشت در خصوص حادثه آتش‌سوزی امروز در راسته نخودریزها اظهار داشت: بعد از اعلام حادثه در ساعت 9:10، مأموران آتش‌نشانی در ساعت 9:13 در محل حضور یافتند.

مجتبی احمدی گفت: 60 مأمور آتش‌نشانی از هشت ایستگاه با 14 ماشین و دو تانکر پشتیبانی به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: برای مهار آتش از نیروهای آتش‌نشانی شهر بهار و صالح‌آباد نیز کمک گرفته شد.

معاون عملیاتی سازمان آتش‌نشانی همدان با اشاره به اینکه خاموش کردن آتش به مدت سه ساعت و نیم به طول انجامید، افزود: در این حادثه شش مغازه و 10 انبار خسارت دیده‌اند.

وی در پایان سخنانش گفت: میزان خسارت حادثه و علت بروز آن در دست بررسی است.

با توجه به اینکه مردم و اهالی بازار یکی از دلایل آتش سوزی را چوبی و قدیمی بودن سقف بازار می‌دانستند، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی در این ارتباط با تأکید بر اینکه بازار همدان نیازمند ایمن‌سازی است، اظهار داشت: طبق اطلاعات واصله علت آتش‌سوزی امروز به خاطر انجام جوشکاری در یکی از مغازه‌های اطراف این منطقه بوده است.

بهرام توتونچیان با بیان اینکه به نظر می‌رسد آتش‌سوزی از سقف مغازه مذکور شروع و به دیگر مغازه‌ها سرایت کرده، ادامه داد: البته من نمی‌گویم سقف بازار مشکل ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادات وارده به وضعیت بازار همدان این است که از یک کنتور برق برای 20 واحد مغازه برق‌رسانی می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: به طور قطع این نوع از مصرف برق باعث ایجاد فشار به کنتور برق شده و می‌تواند باعث بروز آتش‌سوزی شود.

درباره این حادثه همچنین فرماندار همدان با اشاره به حادثه آتش‌سوزی امروز در بازار همدان گفت: اطفاء حریق تا ساعت 12 ظهر به طول انجامید و 15 دستگاه ماشین سنگین به همراه نیروهای آتش‌نشانی در این عملیات به کار گرفته شد.

حسن قهرمانی‌مطلق با تأکید بر اینکه در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است، افزود: در این حادثه 10 مغازه در طبقه فوقانی این بازار که در آن اجناس آرایشی و بهداشتی به فروش می‌رفت، ‌دچار خسارت 50 تا 100 درصدی شد، در طبقه پایین بازار نیز شش مغازه دچار حریق شد.

فرماندار همدان با بیان اینکه در حال برآورد میزان تلفات این حادثه هستیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.

به هر حال این حادثه یکبار دیگر هشداری به مسئولان و بازاریان بود که نسبت به ایمن‌سازی بازار اهتمام جدی داشته باشند.

بازار فقط محل کسب درآمد نیست، بلکه به عنوان بخشی از زندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود و باید برای ایمنی بیشتر از این سرمایه‌ها، همه دستگاه‌های متولی، ادارات خدمات‌رسان و کسبه اقدام همکاری کرده و به ترمیم اساسی بازار اقدام کنند.

نصب امکانات آتش نشانی از قبیل شیرهای مخصوص اطفاء حریق نیز از ضرورت‌های فراموش شده در بازار است.

همچنین مغازه داران و کسبه باید نسبت به تعویض و سالم‌سازی امکانات برقی خود اقدام کرده و داشتن کپسول در مغازه‌ها و برخی از نقاط بازار امری ضروری است.

==============

گزارش از سردار فارسی

==============

انتهای پیام/89019/ح40/ژ1001
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول