اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه لاهیجان:

هتک حرمت صحابه پیامبر وحدت امت اسلامی را بیشتر کرد

امام جمعه لاهیجان گفت: هتک حرمت به قبر حجر بن عدی صحابه پاک رسول خدا (ص) و یار وفادار علی (ع) موجب وحدت بیشتر امت اسلامی در مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی شده است.

هتک حرمت صحابه پیامبر وحدت امت اسلامی را بیشتر کرد

حجت‌الاسلام محمدتقی صرفی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لاهیجان با محکوم کردن عمل ناجوانمردانه و جنایت ددمنشانه دشمنان اسلام در نبش قبر حجر بن عدی، اظهار داشت: استکبار جهانی مدت‌ها است برای سرنگونی حکومت سوریه که حامی فلسطین و ملت‌های آزاده است، تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه به خاطر حمایت‌های جمهوری اسلامی دشمنان اسلام نتوانستند راه به‌جایی ببرند، افزود: به همین منظور تصمیم به انتقام گرفتن از نظام اسلامی گرفتند.

هتک حرمت صحابه پیامبر وحدت امت اسلامی را بیشتر کرد / حجر مستجاب‌الدعوه بود

امام جمعه لاهیجان ادامه داد: دشمنان با هتک حرمت قبر صحابی بزرگ پیامبر اسلام (ص) که مستجاب‌الدعوه بود و در راه ولایت به شهادت رسید، به خیال خود به نظام اسلامی ضربه می‌زنند اما در خیال باطل هستند.

وی با بیان اینکه این عمل جنایتکارانه آن‌ها موجب ناراحتی و جریحه‌دار شدن قلوب عاشقان اسلام ناب محمدی (ص) شده است، خاطرنشان کرد: این امر موجب وحدت بیشتر امت اسلامی در مقابل توطئه‌های استکبار جهانی شده است.

به گفته صرفی‌پور، محکومیت این عمل توسط علمای بزرگ اهل تسنن و تمام آزادیخواهان جهان نمونه‌ای از این وحدت است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که ملت‌های مسلمان هوشیار باشند و با هوشیاری و بصیرت خود توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی کنند.

به گزارش فارس، در منابع تاریخی حادثه و واقعه‌ای درباره شخصیت برجسته حجر بن عدی ذکر شده است که نشان از عمق اعتقاد راسخ و خلل‌ناپذیر او و علاقه و محبتش به امامت مولای متقیان امام علی (ع) است.

در منابع تاریخی نقل شده زمانی که حجر بن عدی را برای قتل بردند از او پرسیدند آیا نخست خودت را بکشیم یا فرزندت را، حجر به قاتل خود گفت: اگر سرِ آن داری که فرزندم را بکشی او را پیش از من گردن بزن، جلاد فرزند را گردن زد، به حجر گفتند چرا در داغ فرزندت شتاب کردی، گفت که بیم آن داشتم که چون او برق شمشیر را بر گردن من ببیند، به‌هراسد و دست از ولایت علی (ع) بردارد و آنگاه بین من و او در اقامتگاه جاوید که خداوند صابران را به آن وعده فرموده، جدایی افتد.

حجر صحابی مخلص رسول خدا (ص) بود

حجر از صحابی مخلص و با وفای رسول خدا (ص) بود و پس از رحلت ایشان پیوسته در کنار علی (ع) و از یاران خاص و علاقه‌مندان وفادار امیرمؤمنان به‌شمار می‌رفت، بنابراین علاقه او به علی (ع) و جاذبه علی در دل او، مانند دیگر علاقه‌ها و جاذبه‌ها نبود، بلکه این پیوند و کشش و رأی تمام محبت‌ها و پیوندها و عادی بود.

درباره زندگانی و نحوه تشرف حجر به دین مبین اسلام و ویژگی‌های او چنین نوشته‌اند که در نوجوانی همراه برادرش «هانی بن عدی» به حضور پیامبر اسلام (ص) شرفیاب شد و به آیین اسلام گروید.

گوهر شخصیت او در پرتو اسلام درخشندگی یافت و وجود او که کانون مشتعل استعدادها و شایستگی‌های شگرف بود، نضج و تکامل یافت و به حدی رسید که تاریخ‌نگاران درباره او می‌نویسند «او با اینکه در زمان پیامبر از نظر سن و سال جوان بود، از یاران با فضیلت و عالی‌قدر آن حضرت به‌شمار می‌رفت».

حجر پس از اندک زمانی که از مسلمانی او می‌گذشت، پیامبر از دنیا رفت، به همین دلیل تاریخ، مشخصات بیشتری از کوشش‌ها و مجاهدت‌های حجر را در زمان حیات پیامبر اسلام ثبت نکرده است اما در فتح شام یکی از سربازان فاتح بود و او بود که «مرج عذرا» را فتح کرد و نیز در جنگ «قادسیه» شرکت داشت.

حجر مرد هدف و عقیده بود، او به مردان حق و با فضیلت عشق می‌ورزید و هنگام مرگ «ابوذر» در «ربذه» همراه «اشتر» بر بالین او حاضر شد.

حجر شیفته عدالت و تشنه فضیلت بود

حجر شیفته حق و عدالت و تشنه فضیلت و مردانگی و پیرو راستین اسلام بود، همه اینها را در وجود علی می‌دید و علی (ع) که در زمان خلافت کوتاه مدتش برای استقرار حکومت عادلانه اسلامی نیازمند مردان وارسته و مبارز و حق‌طلب بود، حجر را عنصری شایسته برای این هدف می‌دید به همین دلیل حجر در اخلاص و فداکاری در راه علی به حدی رسیده بود که در جمع یاران علی (ع) نمونه بود.

حجر در هر سه جنگی که در مدت خلافت امیرمؤمنان (ع) پیش آمد، یعنی جنگ صفین، نهروان و جمل، در رکاب آن حضرت شمشیر ‌زد و در جنگ صفین فرماندهی قبیله خود «کنده» و در جنگ نهروان فرماندهی جناح چپ سپاه علی (ع) را به‌عهده داشت.

حجر در راه علی (ع) و برای سرکوبی دشمنان داخلی اسلام همه خطرها را به جان می‌خرید و از هیچ فداکاری دریغ نمی‌ورزید.

حجر: تابع امر علی (ع) هستم

او پیش از آغاز جنگ صفین روزی پشتیبانی خود را از امیرمؤمنان (ع) چنین اعلام کرد که ما، زاده جنگ و فرزندان شمشیریم، می‌دانیم جنگ را از کجا باید آغاز کرد و چگونه از آن بهره‌برداری کرد، ما با جنگ بزرگ شده و آن را آزموده و خوب شناخته‌ایم، ما دارای یاران نیک، خویشان و عشیره فراوان، رأی آزموده و نیروی پسندیده‌ای هستیم، اینک اختیار ما در دست تو است، اگر به شرق یا غرب جهان بروی، در رکاب تو هستیم و هر چه دستور دهی اطاعت می‌کنیم.

علی (ع) از حجر پرسید که آیا تمام افراد قبیله‌ات همین رأی را دارند، حجر فرمود: من جز نیکی از آن‌ها ندیده‌ام و اینک از طرف همه آن‌ها دست وفاداری و پیروی به سوی شما دراز می‌کنم.

امیرمؤمنان (ع) از این ابراز وفاداری حجر خوشحال شد و برای او دعا کرد.

انتهای پیام/2300/م30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول