اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح سفر عارف به استان گلستان

عارف: مذاکره با آمریکا باید در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مذاکره با آمریکا باید در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد.

عارف: مذاکره با آمریکا باید در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، این روزها استان گلستان در فواصل کوتاه میزبان شخصیت‎هایی است که با عنوان نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سایت‎ها و خبرگزاری‎ها از آنها یاد می‎شود.

محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات که این روزها به صورت علنی در خصوص کاندیداتوری خود در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سخن می‎گوید و اعلام می‎کند که با قدرت وارد عرصه خواهد شد در یک سفر یک‎روزه به استان گلستان با یک برنامه فشرده با اقشار مختلف این شهر دیدار و به گفت‎و‎گو پرداخت.

*‎ اصلاح‌طلبان قبل و بعد از انقلاب حضور پررنگ در همه صحنه‌ها داشتند

محمدرضا عارف که برنامه‎ خود در گرگان را از ساعت 8 صبح در حسینیه جوادالائمه آغاز کرد در بین مردم این شهر  اظهار داشت: محمدرضا عارف امروز صبح در جمع مردم گرگان اظهار داشت: اصلاح‌طلبان قبل و بعد از انقلاب حضور پررنگ در همه صحنه‌ها داشتند و گاهی اوقات هزینه‌های غیرضروری نیز به این جریان تحمیل شد.

وی با اشاره به انتخابات سال 1388 افزود: بعد از این انتخابات، جوانان بی‌انگیزه شده و جو دانشگاه‌ها توأم با بی‌تفاوتی شد.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: در چنین فضایی بحث از انتخابات مجلس نهم به میان آمد و در «بنیاد امید» که با شعار «اخلاق و خرد‌ورزی» فعالیت می‌کند و مکمل «بنیاد باران» است این بحث‌ها مطرح شدند.

عارف خاطرنشان کرد: در این جلسات بحث‌های جدی در خصوص حضور در انتخابات مجلس نهم مطرح شد تا اینکه بتوانیم انگیزه لازم را برای مشارکت اصلاح‌طلبان و ارائه لیست توسط آنها در این دوره از انتخابات مجلس ایجاد کنیم.

به گفته وی؛ اصلاحات یک جریان اصیل انقلاب است و حیات آن بستگی به حضور آن دارد.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: نتیجه بحث‌ها برای حضور در انتخابات مجلس نهم این بود که اگر  در این دوره از انتخابات مشارکت می‌کردیم فراکسیون 60 تا 70 نفری را در مجلس نهم تشکیل می‌دادیم.

* نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس نهم نقش کلیدی ایفا می‌کنند

عارف خاطرنشان کرد: نتیجه جمع‌بندی‌ها در بین اصلاح‌طلبان بر عدم حضور و عدم ارائه لیست بود و ما هم نتیجه این جمع‌بندی را پذیرفتیم.

وی گفت: اکنون کمتر از 10 نماینده اصلاح‌طلب در مجلس نهم حضور دارند که در کمیسیون‌های مختلف نقش کلیدی ایفا می‌کند.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: بعد از انتخابات مجلس نهم به این نتیجه رسیدیم که در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت فعال داشته باشیم به همین دلیل از خرداد سال گذشته جلسات خود را با جمع‌ محدودی از گروه‌ها و به خصوص دانشجویان آغاز کردیم.

عارف تصریح کرد: این جلسات تند و چالشی برگزار می‌شدند تا سرانجام ظرف مدت دو ماه توانستیم نتیجه خوبی از آن که مشارکت فعال در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری است به دست بیاوریم.

 

* عدم حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی بازی در میدان رقیب

وی تأکید کرد: عدم حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی بازی در میدان رقیب بنابراین ما باید در انتخابات پیش رو حضور موثر داشته باشیم.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: با برخی از بزرگان اصلاح‌طلب در این رابطه مذاکراتی انجام دادیم و با وجود اینکه فضا همچنان بسته بود جلسات خود را برگزار می‌کردیم.

*  اکنون دیگر بحث تحریم انتخابات مطرح نیست / جریان اصلاحات متکی به فرد نیست

عارف تأکید کرد: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند نسبت به انقلاب و کشور بی‌تفاوت باشند لذا با سازوکار قانونی در صدد ایجاد اصلاح هستند.

عارف اظهار داشت: برخلاف اعتقادات اظهارات اولیه برخی از اصلاح‌طلبان که به دنبال تحریم انتخابات بودند اکنون دیگر بحث تحریم انتخابات مطرح نیست و برای اینکه در رسانه‌ها این گونه عنوان نشود، عارف نامزد انتخابات شد خودم سید محمد خاتمی را مطرح کردم و بعضی دیگر از دوستان نیز خواهان حضور هاشمی شدند.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: جریان اصلاحات یک پروسه بوده و متکی به فرد نیست.

عارف خاطرنشان کرد: با توجه به برخی شواهد که گویای عدم نامزدی خاتمی و هاشمی در انتخابات بودند و با توجه به تجربه شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 1384 به دلیل تعدد نامزدها بحث اجماع را مطرح کردیم.

عارف ادامه داد: در چنین شرایطی خاتمی مجمع مشورتی با حضور 40 نفر از اصلاح‌طلبان را تشکیل داد که جلسات آن شنبه‌ها برگزار می‌شد.

* هنوز فضای استان‌ها انتخاباتی نشده است

وی با بیان اینکه بهمن‌ماه سال گذشته بحث تشکیل ستادهای استانی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد با مشکل امنیتی بودن فضای برخی از استان‌ها مواجه شدیم.

عارف گفت: متأسفانه با وجود 40 روز مانده به انتخابات هنوز فضای استان‌ها انتخاباتی نشده است.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأخیر در تصمیم‌گیری را یکی از مشکلات انتخاباتی دانست و گفت: انتخابات یک پروژه و مشارکت در آن یک پروسه است که مهم‌تر از انتخابات به نظر می رسد.

 

*‎ اکنون زمان مذاکره با آمریکا نیست

محمدرضا عارف در این مراسم در پرسش و پاسخ با مردم در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره با آمریکا، اظهارداشت: مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود، راهبردها را مشخص کردند، ما اهل تعامل بوده و با کشورهایی که به رسمیت می‌شناسیم، منعی برای مذاکره نداریم.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مذاکرات با آمریکا باید در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد، افزود: اکنون زمان مذاکره با آمریکا نیست، زمانی که رقیب ما بدون پیش شرط آماده مذاکره باشد ما هم مذاکره را می‌پذیریم.

وی ادامه داد: اصلاحات جریان اصلی انقلاب بوده و با استناد به قانون اساسی و ارزش‌ها و راهبردهایی که مقام معظم رهبری مشخص کرده، فعالیت می‌کند.

*‎ مشکل اختلاف نظر در قانون نیست، مشکل اصلی کنار گذاشتن قانون است

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در برخی از استان‌ها، نیروهای امنیتی، فضا را امنیتی کردند که امیدواریم در روزهای آینده از شدت این فضا کاسته شود.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص نادیده گرفتن قانون در جامعه تصریح کرد: مشکل اختلاف نظر در قانون نیست، مشکل اصلی کنار گذاشتن قانون است.

*‎ تورم در کشور به صورت لجام گسیخته است

به گفته وی سازمان‌های نظارتی مانند سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی اقتصاد کنار گذاشته شدند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد تورم هم تا این اندازه لجام گسیخته نبود و عملکرد دولت با نظارت این گونه نهادها صورت می‌گرفت.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر این نهادها حضور می‌داشتند،‌دولت به راحتی دست در جیب بانک مرکزی نمی‌کرد.

عارف در ادامه تاکید کرد: ظرفیت‌های قانونی خوبی در کشور وجود دارد اما با این وجود، بخشی از کارخانجات تعطیل شدند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها گفت: قرار بود 30 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به سمت تولید هدایت شود که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عارف در ادامه سفر خود و پس از دیدار با مردم گرگان در حسینیه جوادالائمه(ع) گرگان در یکی از دفاتر مطبوعات اصلاح‎طلب استان گلستان حاضر شد و به سوال خبرنگاران استان گلستان پاسخ داد.

*‎ انتخابات باید پیامش به دنیا پیام صلح باشد

محمدرضا عارف در این نشست خبری اظهار داشت: انتخابات باید پیامش به دنیا پیام صلح باشد، بنابراین باید کسی رئیس‎جمهور شود که بتواند پیام صلح را از سوی ایران به دنیا اعلام کند که اگر این پیام را دنیا بگیرد می‎توانیم با تعامل در روابط دوجانبه، روابط منطقه‎ای و روابط جامع بین‎المللی آن اجماعی که داشتیم را بشکنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید به دنیا نشان دهیم که اهل تعامل هستیم، خاطرنشان کرد: از حقوق قانونی خود به هیچ‎وجه نمی‎گذریم، اما برای حق دیگران احترام قائلیم، بعد از آن اهل مذاکره هستیم و بنده امیدوارم فضا به سمتی برود که بتوانیم از دیپلمات‎های کارکشته و برجسته در مذاکرات با سایر کشورها استفاده کنیم که بتوانیم از حقوق قانونی خودمان به جد دفاع و زمینه را برای لغو و کاهش تحریم‎ها داشته باشیم.

* شرایط حضور اصلاح‎طلبان و اصولگرایان یکسان نیست

این کاندیدای اصلاح‎طلب در خصوص ارزیابی خود نسبت به انتخابات آزاد بیان داشت: از سوی هر جریان سیاسی دیدگاهی مطرح می‎شود که نباید به حساب دیدگاه گذاشت، اما احتمالاً این موضوع از ناحیه دلسوزی مطرح شده است و بیشتر به خاطر برخورداری امکانات مساوی در انتخابات بوده است.

 

 

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جبهه اصلاحات پس از گفت‎و‎گوی خبری با خبرنگاران استان به دیدار نماینده مقام معظم رهبری در استان گلستان و امام جمعه گرگان رفت و با وی به صورت خصوصی دیدار کرد. این اولین دیدار از سفر کاندیداهای احتمالی است که دیدار آنها با امام جمعه گرگان به صورت خصوصی انجام می‎شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وی پس از این دیدار مطابق رسمی که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حضور چند کاندیدای بخصوص اصلاح طلب شکل گرفته است در سالن خلیج فارس این دانشگاه با دانشجویان گفت‎و‎گو کرد و به پاسخ‎های شفاهی و کتبی آنها پاسخ داد.

محمدرضا عارف در جمع دانشجویان دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان اظهار داشت: چهل روز به مهمترین حادثه 4 سال آینده مانده، اما هنوز فضای کشور برای برگزاری این انتخابات آماده نشده است.

وی افزود: محدود کردن آموزش عالی تا جایی که قبل از انتخابات دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کنند مغایر با پیام نوروزی مقام معظم رهبری می‌باشد.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر قرار بود تعطیلی دانشگاه‌ها قبل از انتخابات سیاست کشور محدود شود باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و به تصویب می‌رسید.

وی ادامه داد: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و تاکنون چنین چیزی در این شورا مطرح نشده و یا اگر هم مطرح شده در این جلسه حضور نداشتم.

وی با اشاره به تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: تشکل‌های دانشجویی جزو سرمایه‌های انقلاب هستند دانشجویان قبل و پس از انقلاب نقش تأثیرگذاری داشتند.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر حرف دانشجو ناحق هم هست باید آن را تحمل کنیم و با راهنمایی مسیر درست را به او نشان دهیم.

عارف تصریح کرد: دانشجویان همگرایی را در جامعه تقویت و آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

به گفته وی دانشجویان باید از ورود به دعواهای سیاسی غیر ضروری پرهیز کنند.

*‎ اختلافات تاکتیکی به اختلافات راهبردی تبدیل شده است

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اختلافات تاکتیکی به اختلافات راهبردی تبدیل شده و در سطح حکومت هم مشاهده می‌شود در چنین شرایطی نیاز به همراهی و همدلی داریم.

عارف با بیان اینکه جامعه ما از اخلاق فاصله گرفته بر خلق حماسه اخلاقی همراه با حماسه سیاسی تأکید کرد و اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام برای ترویج و تکمیل اخلاق مبعوث شد و دانشجویان باید به عنوان نسل پیشتاز در ارائه عملکرد اخلاقی پیشتاز باشند.

*‎ دانشجویان به مسئولان روحیه و انرژی می‌دهند

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در تمام سال‌های بعد از انقلاب و همزمان با مسئولیت‌های اجرایی در کنار دانشجویان بوده‌ام تأکید کرد: دانشجویان به مسئولان روحیه و انرژی می‌دهند.

عارف با اشاره به نامگذاری سال 1392 به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از سوی مقام معظم رهبری انتخابات را مصداق اصلی حماسه سیاسی دانست و گفت: افتخار می‌کنیم مردمی‌ترین انقلاب دنیا را داریم و مردم همواره پشتیبان این انقلاب هستند.

وی با اشاره به جایگاه و نقش مردم در قانون اساسی اظهار داشت: طبق قانون اساسی مسئولان خدمتگزار مردم هستند حتی امام راحل نیز دوازدهم بهمن ماه 1357 پس از ورود به ایران فرمودند من به پشتوانه این مردم دولت تشکیل می‌دهم.

*‎ حماسه انتخاب سومین حماسه ملت در روز بیست و چهارم خرداد است

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حماسه انتخاب را سومین حماسه ملت در روز بیست و چهارم خرداد عنوان کرد و گفت: حق مردم این است که به هر کسی که می‌خواهند رای بدهند.

عارف تصریح کرد: در انتخاب‌های گذشته مردم به شعار رأی دادند و در 8 سال گذشته نیز نتیجه آن را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کردند.

وی گفت: در این شرایط دیگر نباید به شعار رای داد می‌توانیم با اتکا به برنامه و انگیزه و حضور جوانان این مسیر را تغییر دهیم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدرضا عارف پس از دیدار با دانشجویان گلستانی به شهرستان علی‎آبادکتول استان گستان رفت و با مردم آن دیار دیدار کرد و در پایان این دیدار استان گلستان را ترک کرد.

انتهای پیام/83004/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول