اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

در هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند

صالحی: قرن بیست و یکم متعلق به آسیاست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، قرن بیست و یکم را متعلق به آسیا دانست.

صالحی: قرن بیست و یکم متعلق به آسیاست

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و هند که با حضور وزرای امور خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: روابط دو کشور ایران و هند طی قرون متمادی از استحکام و سطح مناسب و خوبی برخوردار بوده و اکنون نوبت ما است که در تلاش برای حذف موانع و مشکلات، کاری کنیم که روابط دو کشور بیش از گذشته توسعه و گسترش یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان نگاه به شرق و توسعه همکاری با کشورهای آسیایی را از سیاست‌های راهبردی و رویکردهای اصلی سیاست خارجی جمهوری سلامی ایران برشمرد و با اشاره به جایگاه هند به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان و یکی از اقتصادهای در حال ظهور و کشوری مقتدر با ظرفیت‌های بالای سیاسی و اقتصادی افزود: جمهوری اسلامی ایران این کشور را یکی از اولویت‌های سیاست‌ها و اهداف خود قرار داده است.

صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری سرشار از منابع و ثروت‌های طبیعی طی دو دهه اخیر، علاوه بر نفت، گاز و پتروشیمی، در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است، وجود منابع انرژی فراوان در ایران و شرایط مناسب موجود جهت سرمایه گذاری مشترک بخصوص در مناطق آزاد و همچنین مناطق ویژه تجاری و اقتصادی از جمله چابهار را از امتیازات منحصر به فرد ایران برای سرمایه گذاران هندی عنوان کرد.

وی پیشرفت‌های اقتصادی هند طی دهه گذشته و رشد تولیدات صنعتی، کشاورزی و نیز توسعه فن آوری اطلاعات هند را یادآور شد و با بیان ضرورت همکاری‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دو کشور، از بهره گیری از تجربیات مفید هند در بخش‌های گوناگون استقبال کرد.

صالحی قرارداد مشارکت در تولید و ارائه مجوز سرمایه گذاری جهت شرکت‌های دولتی هند در میادین نفت و گاز مشترک ایران را یکی از محوری ترین اقدامات ایران در راستای توسعه همکاری‌های نفت و گاز میان دو کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با توجه به اراده مثبت مقامات سیاسی دو کشور و با بکارگیری ظرفیت‌ها و توان دو کشور حجم مبادلات تجاری، بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور ارتقاء یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان قرن بیست و یکم را متعلق به آسیا خواند و با اشاره به رشد بالای اقتصادی هند و نیاز این کشور به بازارهای جدید و پرجاذبه از جمله ایران افزود: ایران می تواند در مبادلات تجاری فیمابین نقش محوری را برعهده گیرد. وی انجام سرمایه گذاری‌های متقابل در طرح‌ها و پروژه‌های مورد نظر بویژه در منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار را به نفع دو کشور دانست.

صالحی نقش مؤثر و سازنده بخش های خصوصی در روابط تجاری میان دو کشور را مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که تقویت و گسترش بیش از پیش مناسبات اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن دو کشور از طریق تداوم مبادله هیأت‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش فرصت‌های سرمایه گذاری، بیش از پیش استمرار یابد.

هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و هند روز شنبه به ریاست علی اکبر صالحی و سلمان خورشید وزرای امور خارجه ایران و هند در تهران برگزار شد و با امضای چهار سند همکاری بین دو کشور به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول