اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

فارس گزارش می‌دهد

حمله اسرائیل به سوریه؛ «رقص شیطان» یا «فریب استراتژیک»

رسانه‌های صهیونیستی عنوان می‌کنند که اسرائیل قصد ندارد با «رقص شیطان» آمریکا را تشویق یا وادار به حمله به سوریه کند، چرا که این موضوع باعث بی‌ثباتی در فلسطین اشغالی نیز می‌شود.

حمله اسرائیل به سوریه؛ «رقص شیطان» یا «فریب استراتژیک»

به گزارش خبرگزاری فارس، روز شنبه 14 اردیبهشت ماه بود که رسانه‌های غربی اخباری در خصوص حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه را منتشر کردند.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی به نقل از دو مقام آمریکایی که نام آنها فاش نشد، خبر دادند که این حملات در روزهای پنجشنبه و جمعه ( 2 و 3 مه) انجام شده است.

رسانه‌های غربی همچون رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از مقامات اسرائیلی که نخواستند نامشان فاش شود، ادعا کردند که این حمله محموله موشک‌های پیشرفته که به سوی حزب الله رهسپار بود را هدف قرار داده است.

در همین حال سفیر سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که او از هر گونه حمله اسرائیل علیه کشورش بی اطلاع است.

حکومت سوریه نیز واکنشی در قبال این موضوع نداشته و آن را تائید یا تکذیب نکرده است.

از سوی دیگر،‌ مواردی وجود دارد که اصل حمله اسرائیل به سوریه را با تردید مواجه کرده است.

 

                                                  سید افقهی کارشناس مسائل سوریه

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در این خصوص گفت: اعلام شده که پیش از حمله اسرائیل، نخست وزیر این رژیم اقدام به تشکیل کابینه امنیتی کرده و ظاهراً طرح حمله در این جلسه بررسی شده است، اما سخنگوی ارتش و دولت موضع خاصی اتخاذ نکرده‌اند. از سوی دیگر گزارشگر المیادین در سوریه این حمله را تکذیب کرده است.

هدف از فضا سازی رسانه‌ای اخیر چیست؟

علیرغم عدم قطعیت در حمله رژیم اسرائیل اما فضای سنگین رسانه‌ای در این خصوص ایجاد شده که اهدافی را دنبال می‌کند.

 

                                               هادی محمدی کارشناس مسائل خاورمیانه

هادی محمدی کارشناس مسائل سوریه در این خصوص می‌گوید که روند تحولات فعلی چه در حوزه میدانی و چه در حوزه سیاسی به بن بست رسیده و غرب راهی برای خروج از آن ندارد.

وی می‌افزاید: در حوزه میدانی، تروریست‌ها با شکست روبرو شده‌اند و در حوزه سیاسی نیز اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه تهدید به استعفا کرده و دور اول گفت‌وگوهای وزیر خارجه آمریکا با همتای روس خود درباره سوریه با ناکامی روبرو شد.

شاید تحلیل کارشناس سوری، خلف المفتاح در این خصوص جالب باشد که عنوان کرد: این خبر را رد یا تائید نمی‌کنم اما این فضا سازی را می‌توان در راستای آزمایش واکنش افکار عمومی ارزیابی کرد.

سید افقهی، این تست افکار عمومی را دارای 3 لایه می‌داند که اولین آن مربوط به حوزه داخلی سوریه است که طی آن در انتظار واکنش مقامات سوریه هستند.

در لایه دوم کنشگران منطقه‌ای نظیر ایران حضور دارند که واکنش آنها به این موضوع سنجیده می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات مقامات سیاسی و نظامی کشورمان نظیر سردار وحیدی که حمله به سوریه را حمله به ایران دانسته‌اند، گفت: لایه سوم بازخورد بین‌المللی این خبر است که سوریه و مجموعه کشورهای بریکس را شامل می‌شود.

همچنین، موفقیت‌های ارتش سوریه در جنگ‌های اخیر را نیز می‌توان یکی از دلایل این فضاسازی دانست.

طی هفته‌های اخیر ارتش سوریه موفق به بازپس گیری بسیاری از مناطق مهم و استراتژیک از جبهه النصره و ارتش آزاد شده که یکی از آنها منطقه استراتژیک «القصیر» در استان حمص است که به دلیل نزدیکی به لبنان مهمترین پایگاه نیروهای القاعده‌ای به شمار می‌رود.

در این سطح تحلیل، غرب و برخی کشورهای عربی از این پیشرفت‌های ارتش سوریه در مقابله با تروریست‌ها احساس خطر کرده و تلاش کردند تا با فضا سازی رسانه‌ای، ارتش را وادار به در پیش گرفتن سیاست جدید انفعالی کنند.

سید افقهی در این خصوص قائل به تحلیل دیگری نیز می‌باشد که عبارت است از آماده سازی منطقه برای جنگی بزرگ که شاهد مثال خود را تحرکات اخیر آمریکا و اسرائیل، دیدارهای پی در پی سران کشورهای عربی از آمریکا و انگلیس و نیز آغاز مجدد روابط اسرائیل و ترکیه آورده است. این صف بندی ممکن است مقدمه‌ای باشد برای آماده سازی یک جنگ فراگیر.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مطالب منتشر شده در رسانه‌های اسرائیلی یادآور می‌شود: هاآرتص عنوان می‌کند که اسرائیل قصد ندارد با «رقص شیطان»(تلاش برای وادار کردن فردی به انجام کاری با فضاسازی و ایجاد وسوسه) آمریکا را تشویق یا وادار به حمله به سوریه کند چراکه این موضوع باعث بی‌ثباتی در جامعه اسرائیل نیز می‌شود

این همان نکته‌ای است که هادی محمدی نیز به آن اشاره می‌کند: تلاش اسرائیل با ایجاد فضاسازی رسانه‌ای برای انتقال این پیام که حمله و مداخله نظامی در سوریه کار چندان دشواری نیست. این رژیم می‌داند که حمله به سوریه برای اسرائیل تبعات سنگینی در پی خواهد داشت لذا تلاش می‌کند که طرف‌های غربی را وارد این معرکه کند.

 

                                          حمله گذشته اسرائیل به منطقه جمرایا در سوریه

 

از سوی دیگر، این حمله اگر صحت داشته باشد، مسبوق به سابقه می‌باشد، چرا که در ژانویه گذشته، رژیم اسرائیل یک مرکز تحقیقاتی نظامی در شمال غربی دمشق را مورد هدف قرار داد.

در آن زمان، ارتش سوریه اعلام کرد در این حمله دو نفر کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

در مجموع می‌توان گفت که این نوع حملات مسبوق به سابقه است، اما در این خصوص هنوز نمی‌توان به طور قطع نظر داد چرا که طرفین به طور رسمی موضع گیری نداشته‌اند، اما چند تحلیل در این خصوص وجود دارد؛ اول: تلاش اسرائیل برای سهل الوصول نشان دادن حمله به سوریه برای طرف‌های غربی تا مداخله نظامی را در دستور کار قرار دهند. دوم: تست واکنش افکار عمومی منطقه، حکومت سوریه و نیز کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی حامی این کشور نظیر ایران و روسیه. سوم:‌ حملات محدود به سوریه به منظور وادار کردن این کشور به بازگشایی جبهه‌ای جدید که سید افقهی از آن به عنوان «فریب استراتژیک» یاد می‌کند. شاید به همین دلیل است که سوریه موضع رسمی در این خصوص اتخاذ نکرده تا در دام این رژیم گرفتار نشود.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول