اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/حجت‌الاسلام اعرافی در اجلاس اساتید جامعة المصطفی العالمیه:

غرب با اهتزاز پرچم تکفیر و افراط مذهبی به دنبال حفظ خود است

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: امروز آمریکا و غرب پرچم تکفیر و افراط در برخورد مذهبی را برافراشته‌اند تا خود را حفظ کنند.

غرب با اهتزاز پرچم تکفیر و افراط مذهبی به دنبال حفظ خود است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی در نوزدهمین اجلاس اساتید جامعة المصطفی العالمیه که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به علم و دانش از نگاه اسلام و قرآن اظهار کرد: علم و دانش از مهم‌ترین نعمت‌های الهی بوده و همه این عالم از نعمت‌های خداوند محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش بشر به ویژه دانش دینی و معرفت آسمانی دریچه معرفت و شناخت است و آنچه ما را از عالم مادی پرواز داده و دریچه‌ای به عالم غیب و آسمان باز می‌کند وحی الهی و معرفت است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه حوزه قوام‌بخش حیات معنوی و تعالی‌بخشی انسانی است گفت: تفکر فلسفی و اندیشه وحیانی انسانیت و قدرت پرواز را به انسان می‌دهد که در این زمینه حوزه از دانش برخوردار بوده و متکفل نشر دانش است و بشر را از این کرسی به سکوی بزرگ می‌نشاند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین محور نظام آموزشی دانش و محتوا بوده و کاشفیت و واقع‌نمایی از ویژگی‌های علم محسوب می‌شود.

اعرافی ادامه داد: علم دارای درجات مختلف بوده و معنویت‌آور است و فراتر از سایر نعمت‌های معمولی و عادی محسوب می‌شود و نعمت علم با نعمت‌های دیگر متفاوت است.

وی یادآور شد: علم مبنای مسئولیت بوده و ذات علم مسئولیت‌آور است و قابل برنامه‌ریزی، مدیریت و مهندسی است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه تأکید کرد: علم بدون همراهی وحی، روش غیبی، آسمانی و استاد نمی‌تواند انسان‌ها را هدایت کند بنابراین علم باید در پرتو وحی باشد.

وی عنوان داشت: عالمان و معلمان باید بیش از پیش به ویژگی‌های علم آشنا شوند تا بتوانند در عمل این دانش را بیاموزند.

اعرافی با بیان اینکه شرایط حساسی امروز در عرصه بین‌المللی وجود دارد گفت: دانش‌پژوهان و طلاب باید در این عرصه نقش‌آفرینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در کنار فرصت‌های بزرگ، بیداری‌های ارزشمند، موج بیداری اسلامی و دستاوردهای گفتمان انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگر در شرایط مواجهه تمدنی با غرب هستیم.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: مدیریت این مواجهه بسیار مهم است و مواجهه راحت و ساده نیست که به راحتی از کنار آن عبور کنیم بنابراین اگر طلاب و دانش‌پژوهان از نگاه عمیقی برخوردار نباشند در این مواجهه کم می‌آوریم.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی و موج خیزش اسلامی در عالم بسیاری از حساسیت‌ها را برانگیخته است.

اعرافی با اشاره به تفاوت‌های غرب کنونی با غرب 50 سال گذشته گفت: امروز غرب اندیشه بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی را مشاهده کرده و بسیاری از چیزهایی که کسب کرده بود از دست داده و اکنون در معرض تهدیدهای فراوان است.

وی یادآور شد: دشمنی که شکست را تجربه کرده هرگز آرام نیست بنابراین توطئه‌های بزرگی را طراحی می‌کند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: حوزه‌ها، دانشمندان و استادان باید این شناخت عمیق را کسب کنند و بدانند چه اوضاع و احوالی حکمفرماست و باید در این زمینه دغدغه داشته باشند.

وی عنوان داشت: باید با این نقشه، صحنه و معادلات امروز آشنایی داشته باشیم و دغدغه استاد و گروه جامعة المصطفی باید این امور باشد.

اعرافی با اشاره به تلاش برای برانگیختن انواع چالش‌ها در برابر امت اسلام گفت: امروز تغییر در میدان بازی در جهان انجام می‌گیرد و مهم‌ترین آنها این است که کل مواجهه با غرب به یک برخورد درونی شیعه و سنی تبدیل شود و این خطر عمیقی بیخ گوش ماست.

وی اظهار کرد: به‌کارگیری ابزار علمی به نام پرچم تکفیر و افراط در برخورد مذهبی مهم‌ترین پرچم شیطانی است که امروز آمریکا و غرب برافراشته‌اند تا خود را حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تلاش غربی‌ها برافراشتن پرچم تفرق امت، گسترش سوءظن و تکفیر در بین امت است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه عنوان داشت: علمای اسلام، حوزه‌های علمیه و مذاهب اسلامی این ندا را سر می‌دهند که اهل منطق و سخن هستیم و در بین امت اسلام تکفیر را نمی‌پسندیم و ترور و برخورد تروریستی را به هیچ نحو در بین امت نمی‌پذیریم.

وی ادامه داد: الازهر و سایر مراکز علمی باید این ندا و گفتمان وحدت‌بخش، مسالمت‌آمیز، دوستانه و منطبق با منطق قرآن را بدانند و بشنوند.

اعرافی یادآور شد: اکثر تلاش جامعة المصطفی در زمینه نشر معارف اهل بیت(ع) است و این به این معنا نیست که به مذاهب دیگر توجه نکنیم و بذر تفرقه و جنگ را بیفشانیم.

وی تصریح کرد: باید طلاب و فضلایی پرورش دهیم که در عین اصالت بر مبانی مذهب از نگاهی باز و تعامل مثبت با سایر مذاهب برخوردار باشند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تأکید بر استمرار سنت یگانگی اخلاق و تربیت گفت: آمیختگی استاد با تربیت و فضیلت می‌تواند آثار خوب و عظیمی را به وجود آورد و این سنت باید استوار بماند و عمق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: عالم تشنه عالمانی است که فضیلت‌مدار باشند و اخلاق بر روح و روان آن‌ها حاکمیت داشته باشد.

وی ادامه داد: کسی که پا به حوزه می‌گذارد و مسئولیت تدریس در حوزه را بر عهده دارد باید سبک رفتاری‌اش با دیگران متفاوت باشد.

اعرافی عنوان داشت: طلاب در کشورهایی که دارای تعداد محدودی مسلمان هستند، باید نهاد روحانیت را پایه‌ریزی کنند و هویت اسلامی و اهل بیت(ع) را شکل دهند.

وی یادآور شد: جامعة ‌المصطفی در مسیر مهارت‌افزایی تلاش می‌کند و استادان پرچم‌دار این حرکت هستند که باید نقش هدایتگری در عرصه‌های جدید را ایفا کنند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تأکید بر شناخت نخبگان گفت: باید نخبگانی که دارای توانایی‌های بالایی از نظر علمی، تربیتی و مدیریتی هستند شناسایی شوند و مورد توجه قرار گیرند بدون آنکه حساسیت در افراد دیگر ایجاد شود.

وی با تأکید بر همگرایی طلاب گفت: اکنون گزارش‌های مختلفی مبنی بر اختلاف سلایق ارائه شده که این امر سبب برخوردهای ناروا می‌شود بنابراین لازم است تدبیر لازم در این زمینه صورت گیرد.

اعرافی خاطرنشان کرد: طلاب در حال تحصیل و پس از تحصیل با گرایش‌هایی به سمت روشنفکری‌های نادرست و فرقه‌گرایی، عرفان‌های کاذب و فرقه‌سازی مواجه هستند.

وی یادآور شد: در برخی کشورها خطر ترویج عرفان‌های کاذب، روشنفکری‌های غرب‌گرایانه و سوق افراد به سوی خرافات و فرقه‌سازی امت اسلام را تهدید می‌کند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به بازنگری نظام آموزشی گفت: استفاده از نظر استادان در این زمینه مؤثر و ضروری است بنابراین باید از تجربه آنها استفاده کرد.

انتهای پیام/78003/خ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول