اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

شهید مطهری زمینه‌ساز تحول در فلسفه اسلامی بود

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: شهید مطهری با درک نیازهای روز و ضرورت مقابله با افکار مارکسیستی، زمینه‌ساز تحولی جدید در فلسفه اسلامی شد.

شهید مطهری زمینه‌ساز تحول در فلسفه اسلامی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در پیش نشست همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری اظهار کرد: استاد مطهری نقشی مهم در تحول فلسفه اسلامی داشت.

وی افزود: فلسفه اسلامی را می‌توان به صورت تلاش‌های فیلسوفان مسلمان برای حل مسائل عقلی با استفاده از روش برهانی تعریف کرد و این در واقع فرآیندی است که تکامل یافته و مراحل گوناگونی را پشت سر گذاشته است و نقاط عطفی هم دارد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه فلسفه اسلامی در قرن یازدهم هجری به اوج شکوفایی خود رسیده است گفت: در ادامه این مسیر هم فیلسوفان مسلمان باید راه گذشتگان را تداوم بخشند و بر غنای فلسفه اسلامی بیفزایند.

وی ادامه داد: ترجمه کتاب‌های یونانی به ویژه ارسطو آغازگر فلسفه در دنیای اسلام بود و این امر با تاسیس دارالحکمه در زمان عباسیان رونق بیشتری گرفت اما پس از آن کتاب‌های افلاطون و سایر حکمای یونانی هم ترجمه شدند و بستر مناسب برای تضارب آراء و شکل‌گیری اندیشه‌های نو فراهم شد تا اینکه در دوران فارابی نظامی هماهنگ و کامل در میان جوامع مسلمان شکل گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه تحولات موجود در فلسفه اسلامی را در چند دوره می‌توان مورد بررسی قرار داد اظهار کرد: ترجمه مکاتب مختلف فلسفی و زمینه‌سازی برای رشد فکری فیلسوفان مسلمان نخستین مرحله تحول بود که موضوعاتی را بر مطالب گذشته افزود و تعارض میان این مباحث هم شکوفایی فلسفه را در پی داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تعارض ظاهری افکار فلسفی با بعضی اندیشه‌های مبتنی بر وحی و دین را مورد توجه قرار داد و گفت: متکلمین و فلاسفه معمولاً در این مسائل با هم اختلاف داشتند و همین امر یکی دیگر از عوامل رشد فلسفه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به رشد کمی مباحث فلسفه اسلامی عنوان داشت: در مباحث دینی مسائلی وجود داشتند که نیازمند پاسخ عقلی بودند؛ در این میان می‌توان به اثبات وجود خداوند و صفات الهی، مسئله روح و جاودانگی آن به عنوان مهمترین موارد اشاره کرد که بررسی‌های فلسفی مسلمانان در این مباحث موجب شد بیش از سه برابر مطالبی که از یونانیان ترجمه کرده بودند تولید شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اختلاط فرهنگ‌ها و ورود نظریات دیگر ملل به کشورهای مسلمان‌نشین هم جزو عوامل گسترش فلسفه اسلامی هستند که بعدها افرادی چون ملاصدرا و شاگردان او مباحث عرفانی را هم وارد آن کردند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کار تطبیقی میان دین و فلسفه مرحله بعدی تحول در فلسفه اسلامی است که با تکیه بر آیات قرآن و احادیث صورت گرفت.

وی فلسفه اسلامی را درخت باروری دانست که نتایج زیادی از نظر فکری و فرهنگی بر جوامع اسلامی داشته و افزود: فارابی نخستین نقطه عطف در فلسفه اسلامی را پایه‌گذاری کرد و پس از او فیلسوفانی چون ملاصدرا و شیخ اشراق هم به شکل‌دهی نقاط عطفی در این زمینه پرداختند تا اینکه نوبت به قرن حاضر و شهید مطهری رسید.

آیت‌الله مصباح یزدی نقش مهم استاد مطهری در تحول فکری و فلسفی در قرن حاضر را مورد توجه قرار داد و گفت: همان گونه که فلاسفه مسلمان در طول تاریخ بر اساس نیازهای روز جامعه به نظریه‌پردازی می‌پرداختند، شهید مطهری هم با درک این مهم پس از دو قرن رکود فلسفه اسلامی که همگان پرداختن به نظریات ملاصدرا را افتخار خود می‌دانستند سخنی نو آورد و تحول‌آفرین شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آهنگ جدید شهید مطهری در بیان مباحث فلسفی بیان داشت: در آن دوران افکار مارکسیستی با توجه به گسترش اردوگاه شرق در میان اقشار گوناگون جامعه به ویژه تحصیل‌کردگان و دانشگاهیان ایرانی رواج داشت و آنها از ادبیاتی زیبا برای نشر افکار خود استفاده می‌کردند به همین دلیل استاد مطهری ضرورت مقابله با فلسفه‌های شک‌گرا را احساس کرد و به عنوان فیلسوفی متعهد وارد عمل شد.

انتهای پیام/78004/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول