اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت سهامی کرم ابریشم ایران خبر داد

تولید 800 تن پیله کرم ابریشم توسط 50 هزار خانوار/ درآمد 500 میلیارد ریالی

مدیرعامل شرکت سهامی کرم ابریشم ایران از افزایش 65 درصدی کشت قلمه توت در نهالستان‌های توت کشور خبر داد و گفت: 50 هزار خانوار نوغاندار 17 استان سالانه با تولید800 تن پیله‌تر ابریشم،500 میلیارد ریال درآمد کسب می‌کنند.

تولید 800 تن پیله کرم ابریشم توسط 50 هزار خانوار/ درآمد 500 میلیارد ریالی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرزام پوررمضان صبح امروز در حاشیه بازدید از مناطق مستعد پرورش کرم ابریشم در شهرستان مرند، هدف از این بازدید را شناسایی مناطق نوغان‌خیز آذربایجان‌شرقی عنوان کرد و افزود: نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم از فعالیت‌های قدیمی و جانبی بخش کشاورزی در منطقه جلفا بوده است که بهره‌برداران در کنار سایر فعالیت‌های اصلی کشاورزی به تولید پیله ابریشم به عنوان یک محصول با ارزش جهانی مبادرت می‌ورزند.

وی با اشاره به اینکه به غیر از شهرستان جلفا، مناطق نوغان‌خیز دیگری همچون مرند نیز می‌تواند در توسعه این صنعت در آذربایجان‌شرقی قدم‌های موثری بردارد، افزود: از آنجایی که حرفه نوغانداری درآمد خوبی همراه با ارزش افزوده مناسب عاید خانوار روستایی می‌سازد از این رو برنامه‌ریزی کرده‌ایم ضمن ارتقا و اعتلای صنعت ابریشم کشور و گسترش این حرفه قدیمی و با ارزش و همینطور  احیا و توسعه صنایع جانبی ابریشم ، مناطق مستعد نوغان‌خیز را نیز شناسایی کنیم.

پوررمضان از افزایش 65 درصدی کشت قلمه توت در نهالستان‌های توت کشور خبر داد و افزود: با هدف تامین برگ توت مورد نیاز برای پرورش کرم ابریشم کاشت یک میلیون قلمه برای تولید نهال توت در کشور آغاز شده است.

وی با بیان اینکه فصلی و سنتی بودن فعالیت‌های کشاورزی، عدم بهره‌گیری از سیستم‌های مناسب در کار، هزینه‌های بالای تولید و درآمد ناکافی کشاورزان و غیره همراه با محدود کردن نیروی کار فعال روستا در فصولی از سال، کشاورزی را با مشکلاتی روبه‌رو ساخته که از جمله آنها می‌توان از چالشی به نام مهاجرت روستائیان به شهرها و رکود کشاورزی یاد کرد، افزود: تردیدی نیست رویکرد منطقی و برنامه‌ریزی شده به فعالیت‌های جانبی کشاورزی اعم از صنایع تبدیلی و دستی با افزایش سطح اشتغال و ایجاد درآمد می‌تواند ضمن حفظ بافت روستایی به احیا و توسعه آن کمک شایانی کرده و روستا نشینی را اقتصادی‌تر کند.

مدیرعامل شرکت سهامی کرم ابریشم ایران گفت: این حرفه پایه تولید فرآورده‌های متنوع ابریشمی از قبیل روسری، شال، البسه محلی، چادر شب و غیره بوده و از فعالیت‌هایی است که با ایجاد انگیزه اقتصادی، بخش قابل توجهی از نیروی کار فعال و راکد روستائیان می‌توانند به آسانی به آن مبادرت ورزند و درآمد خوبی همراه با ارزش افزوده مناسب عاید خانوار روستایی شود و این صنعت هم اکنون درحال احیا بوده و ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی به خصوص شهرستان جلفا برای نوغانداری قابل توجه است.

وی با تاکید به اینکه هر جا درخت توت باشد می‌توان کرم ابریشم پرورش داد، افزود: پرورش کرم ابریشم در اکثر نقاط آذربایجان‌شرقی به ویژه در شهرستان مرند کاملا میسر است و از نظر اقتصادی منافع زیادی دارد چون طول مدت پرورش کرم ابریشم از آغاز تا پایان بسیار کوتاه است.

پوررمضان ادامه داد: با توجه به رشد فزاینده جمعیت و نیاز روزافزون به ابریشم، تولید کمی و کیفی پیله از اهمیت بالایی برخوردار است بنابر این برای رسیدن به این مهم همگام شدن این صنعت با تحولات و پیشرفت‌های علمی امری ضروری به نظر می‌رسد و پرورش کرم ابریشم و بدست آوردن پیله برخلاف دیگر رشته‌های کشاورزی که فرصت بیشتری نیاز است در مدت کوتاهی صورت می‌گیرد و هرکسی می‌تواند در تهیه تخم و تربیت کرم ابریشم و به دست آوردن پیله شرکت کند چون حمل و نقل برگ توت و تغذیه کرم‌ها از سالخوردگان و اطفال نیز بر می‌آید.

وی با بیان اینکه در اسفند سال گذشته، 350 هزار اصله نهال توت اصلاح شده بین نوغانداران کشور به صورت رایگان توزیع شد، افزود: توزیع تخم نوغان بین نوغانداران استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، یزد، فارس، خوزستان، گلستان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی اوایل فروردین ماه، در مازندران و آذربایجان شرقی نیز از 22 فروردین ماه و در گیلان و زنجان هم از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران قیمت هرجعبه تخم نوغان را 75 هزار ریال عنوان کرد و افزود: نوغانداران می‌توانند با پرداخت 48 هزار ریال برای هر جعبه، تخم نوغان خریداری شده را تا پایان فصل پرورش بیمه کنند.

وی خاطرنشان کرد: 50 هزار خانوار نوغاندار 17 استان سالانه با تولید800 تن پیله‌تر ابریشم،500 میلیارد ریال درآمد کسب می‌کنند.

انتهای پیام/60002/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول