اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

افزایش 50 درصدی توزیع جعبه تخم نوغان در آذربایجان شرقی/ تولید 15 تن پیله‌ی تَر کرم ابریشم

مدیر جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از افزایش 50 درصدی میزان توزیع جعبه تخم نوغان در استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: استان آذربایجان شرقی سال گذشته 15 تن پیله تر کرم‌ابریشم تولید کرد.

افزایش 50 درصدی توزیع جعبه تخم نوغان در آذربایجان شرقی/ تولید 15 تن پیله‌ی تَر کرم ابریشم

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، جاوید بهروزین پیش از ظهر امروز در حاشیه توزیع جعبه تخم نوغان در سیه‌رود جلفا در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه 600 جعبه تخم نوغان در مرحله اول بین نوغانداران استان از طریق نمایندگی شرکت سهامی کرم ابریشم ایران در حال توزیع است، افزود: این میزان نسبت به سال قبل 180 جعبه افزایش داشته است.

وی بخش سیه‌رود شهرستان جلفا را عمده‌ترین مرکز پرورش کرم ابریشم استان عنوان کرد و گفت: هر ساله کار پرورش کرم ابریشم با مساعد شدن شرایط آب و هوایی آغاز می‌شود.

بهروزین با بیان اینکه در سال گذشته نوغانداران استان با پرورش 420 جعبه تخم نوغان موفق به تولید  15 تن پیله‌ تر ابریشم شدند، گفت: آذربایجان شرقی با بیش از 444 هکتار انواع درخت توت و 18 هکتار نهالستان از نظر آماری چهارمین استان کشور بعد از استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی از قطب‌های مهم پرورش کرم ابریشم در کشور به شمار می‌رود.

معاون مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی هم از بالا بودن متوسط تولید و کیفیت بالای پیله‌های تولیدی در این استان به نسبت میانگین کشوری خبر داد و گفت: میانگین تولید پیله تر ( بدون احتساب جعبه‌های تلف شده ) در استان در مقایسه با میانگین کشوری تولید این محصول هفت کیلوگرم بیشتر است.

مهندس بهروزین با بیان اینکه در آذربایجان شرقی از هر جعبه نوغان 37 کیلوگرم پیله تر استحصال می‌شود، افزود: این در حالی است که میانگین کشوری 30 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه اصلاح توتستان‌ها، اصلاح نژاد تخم‌های نوغان، بازسازی و نوسازی جایگاه‌های پرورشی و توزیع جعبه‌های تخم نوغان از جمله برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی و شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران در توسعه و رشد صنعت تولید کرم ابریشم به شمار می‌آید، افزود: برگزاری نخستین همایش منطقه‌ای توسعه صنعت نوغانداری در منطقه آزاد ارس در اسفند ماه سال گذشته در توسعه این صنعت در استان نقش اساسی خواهد داشت.

بهروزین با بیان اینکه آموزش و بازآموزی روش‌های جدید برای دستیابی به محصول مطلوب از نظر کمی و کیفی با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه و میان ‌مدت برای پرورش‌ دهندگان با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان، از جمله اقدامات انجام گرفته برای ارتقای کمیت و کیفیت تولید در این بخش می‌باشد افزود: همچنین به منظور کمک به نوغانداران منطقه در سال‌های اخیر ده‌ها هزار اصله نهال توت اصلاح شده به صورت رایگان بین نوغانداران توزیع شده است.

محمد رضائی معاون مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان قیمت هر جعبه تخم نوغان را در محل مدیریت جهاد کشاورزی جلفا 75 هزار ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش 28 درصدی قیمت خرید تضمینی پیله تر و ثابت ماندن قیمت فروش هر جعبه تخم نوغان نسبت به سال قبل و سابقه استقبال نوغانداران برای توسعه و پرورش این صنعت در این استان و همچنین مشارکت خوب نوغانداران در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود تولید پیله در آذربایجان‌شرقی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه نوغانداران می‌توانند با پرداخت 48 هزار ریال برای هر جعبه، تخم نوغان خریداری شده را بیمه کنند، افزود: گسترش بیمه کرم ابریشم و پوشش آن برای تمام استان‌های نوغان‌خیز و همچنین تثبیت قیمت هر جعبه تخم‌ نوغان هم اینک در استان اجرایی شده و با توجه به ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در تولید پیله‌ تر در کشور این امر می‌تواند در ارتقای جایگاه این صنعت مولد بخش کشاورزی تاثیر مطلوب و بسزایی را از خود به جای بگذارد.

50 هزار خانوار نوغاندار در 17 استان کشور، سالانه با تولید 800 تن پیله تر ابریشم 500 میلیارد ریال درآمد کسب می‌کنند.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول