اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بازار بی ثبات خودرو گزارش می‌دهد

تخته‌گاز نجومی خودرو در ورطه قیمت‌گذاری

بی‌ثباتی بازار خودرو ادعاهای ضد و نقیضی را برای قطعه‌سازان و دیگر مشارکت کنندگان در بازار خودرو به وجود آورده است که گویا با وجود تصمیم‌گیری‌های مختلف هنوز هم قرار نیست تب قیمت‌گذاری خودرو بند بیاید.

تخته‌گاز نجومی خودرو در ورطه قیمت‌گذاری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شورای رقابت این بار بر علیه رای وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت‌های پنج خودرو را اعلام کرد و با این اعلام به نوعی آب پاکی را بر روی دست خودروسازان ریخت، بالا رفتن قیمت خودرو از سال گذشته تا کنون سونامی مهیبی را در این حوزه به وجود آورد که سبب ایجاد نارضایتی از قشر فروشنده تا خریدار شد.

فروشنده‌ای که بالا رفتن مقطعی نرخ خودرو وی را خوشحال می‌کرد این بار با بالا رفتن نجومی قیمت خودروهای تولید داخل مصیبت نامه‌ای را در فروش پیش روی خود دید و پس از مدتی اندک از این تغییر نرخ به این باور رسید که نمی‌تواند بازار پر ازدحام خودرو را دیگر شلوغ ببیند و باید روزهای تاریکی در فروش را پیش چشم خود ترسیم کند.

یکی از مزیت‌های بالا بودن قیمت خودرو تولید داخل قبل از دوران افزایش نجومی قیمت خودرو این بود که انتظارات مردم از پایین آمدن نرخ خودرو به مراتب پایین‌تر است تا جایی که کاهش 10 تا 20 درصدی آنها را در برابر افزایش 80 تا 100 درصدی خودرو راضی نگه می‌دارد و یک نوع شادی کاذب را پس از اعلام ارزان شدن 20 درصدی برای آنها پدید می‌آورد، در صورتی که افزایش قیمت پیش از کاهش کنونی به مراتب بیشتر بوده است.

متاسفانه تشدید تحریم‌ها توسط ایادی استکبار سبب شد تا ورود برخی از قطعات و وسایل مورد نیاز خودرو ممنوع و موجب گرانی بیش از حد خودرو شود زیرا در این صورت خودروسازان مجبور می‌شدند برای تهیه قطعه مورد نیاز به خودکفایی در تولید آن محصول برسند که علاوه بر زمان بر بودن، هزینه بسیاری برای تولید اولیه داشت که در نهایت موجبات گرانی بیش از حد خودرو را در ازای قیمت تمام شده ساخت آن پدید می‌آورد.

از مزایای این تحریم‌ها می‌توان به بحث خودکفایی در صنعت کشور به ویژه خودروسازی اشاره کرد که با توجه به نقص‌هایی که در این حوزه برای صنعتگران و مردم به وجود آورده مزایایی را نیز در پی داشته است، خودکفایی در ساخت قطعات و ارائه آن به بازار ایران می‌تواند نقطه امیدی برای هر صنعتگر تا محقق شدن «رویای ایرانی بدون نیاز به صنعت کشورهای خارجی» باشد.    

*بالا رفتن قیمت خودرو نارضایتی خریدار را به دنبال دارد

زمانی که قمیت خودرو در کشور به صورت نجومی بالا رفت و سبب ایجاد سونامی در این صنعت شد هرکس به نوبه‌ای تعابیری از این گرانی بی مهابا داشت که از آن جمله می‌توان به گلایه‌های مرتضی گل افشان رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو استان اصفهان اشاره کرد که با اشاره به گرانی بیش از حد خودرو تاکید دارد: هم‌اکنون وضعیت فروش اتومبیل راکد است و مردم منتظر قیمت نهایی خودرو از سوی شورای رقابت هستند. شورای رقابت چند ماهی است در حال بررسی قیمت خودرو‌ها است، اما با توجه به فرمول‌های ارائه شده هنوز قیمت نهایی مشخص نشده است.

برخی بر این باور هستند باید برای مهار قمیت خودرو در داخل واردات خودرو آزاد شود و این راه موجب می‌شود تا سامانی به بازار خودرو داده شود که در این زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی استان اصفهان همچنین در این ارتباط بیان کرد: واردات خودرو سبب کاهش قیمت خودرو می‌شود و هیچ گونه تورمی به دنبال ندارد و واردات خودرو سبب حذف خرید خودروی داخلی نمی‌شود و در صورتی که قیمت خودروی داخلی مشخص شود و مورد رضایت مردم باشد افزایش تقاضا برای خودروی داخلی افزایش می‌یابد.

محاسبه جدید قیمت خودرو که بر اساس یکسری تبادلات نظر در شورای رقابت صورت گرفت اعتراض سازندگان خودرو را به دنبال داشت و سبب شد تا این گروه اعلام کنند اگر شورای رقابت این قیمت‌ها را نهایی کند تولید خودرو به دلیل ضرر رسانی به کارخانه قطع می‌کنند، اما با توجه به جلسات مکرر شورای رقابت از هفته‌های گذشته تا کنون دیگر به صورت رسمی قیمت پنج خودرو از رسانه‌های مجازی و مکتوب اعلام شد که نسب به قیمت تمام شده کارخانه‌ای کاهش محسوسی را به دنبال داشت.

*پیگیری سازمان اصل نود از قیمت خودرو‌ها

دیگر حاشیه‌ای که بر قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت وارد شد اعتراض محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بود که با اعلام این مطلب که متاسفانه حاشیه سازی‌های بسیاری توسط تعداد محدودی از اشخاصی که منافع آنها با کاهش قیمت خودرو به خطر می‌افتد و در حال ایجاد است، ادامه داد: براساس این شاخص تورم به همین میزان یعنی حدود 50 درصد به قیمت‌های شهریور 91 اضافه شود که اگر این موضوع را ملاک قرار دهیم قیمت خودرو نسبت به قیمت‌های فعلی حدود 30 درصد کاهش می‌یابد.

وی همچنین با گلایه از شورای رقابت که چرا با توجه به وظایف سازمانی تعریف شده وارد حیطه قیمت گذاری و اجرا شده است، اضافه کرد: وظیفه شورای رقابت تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو با نگاه رفع نیاز مردم است و نباید وارد بحث اجرا و قیمت گذاری برای خودرو باشد، اجرای دستورالعمل و تعیین قیمت خودرو بر عهده سازمان حمایت است.

*قانون، وظیفه تعیین قیمت را برعهده سازمان حمایت گذاشته است

از دیگر مشکلات پیش رو برای قیمت گذاری خودرو می‌توان به حاشیه سازی‌های درست یا اشتباه اصناف مرتبط با خودرو اشاره کرد که شبهاتی را برای قیمت گذاری به وجود آورده است و دائما در ارائه نرخ ثابت خودرو خلل به وجود می‌آورند، از جمله این حاشیه سازی‌ها می‌توان ادعای قطعه سازان در ارتباط با ضرر مالی در ساخت قطعه را محور قرار داد که در این مورد پورمختار اضافه کرد: هفته گذشته نامه‌ای به سازمان حمایت مبنی مصداق کاهش قیمت خودرو را اعلام کند، ارسال کردیم، البته متاسفانه حاشیه سازی‌های زیادی توسط تعداد محدودی از اشخاص که منافع آنها با کاهش قیمت خودرو به خطر می‌افتد در حال ایجاد است و امروز قطعه سازان اعلام می‌کنند اگر قیمت‌ها کاهش یابد ما ضرر خواهیم کرد در صورتی که چنین چیزی نیست و سازمان حمایت نیز نباید درگیر این حاشیه سازی‌ها شود.

================

گزارش از داوود شیخ جبلی

=============

انتهای پیام/63015/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول