اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع نمایندگان گیلان:

احمدی‌نژاد با سفرهای فشرده می‌خواهد اجازه انتخاب را از مردم بگیرد

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: سفرهای فشرده در حدود دو ماه باقی‌مانده به انتخابات نشان می‌دهد که این سفرها بسیار سیاسی و انتخاباتی است و اجرایی نیست در حالی که احمدی‌نژاد باید به مردم اجازه انتخاب دهد.

احمدی‌نژاد با سفرهای فشرده می‌خواهد اجازه انتخاب را از مردم بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، انتخابات امر مهم و حیاتی نظام جمهوری اسلامی ایران و حقوق ملت ایران است و کسانی که واجد شرایط برای انتخاب کردن هستند می‌توانند یک رأی به صندوق بیندازند و افرادی را به نمایندگی از خود روانه مجلس محلی و خانه ملت و یا نهاد ریاست جمهوری کنند.

طبق قانون انتخابات هر فرد تابع آن کشور که به سن تعیین شده در قانون انتخابات رسیده باشد حق این را دارد که یک رأی دهد و یا اینکه خود را کاندیدای انتخابات کند.

انتخاب کنندگان در دادن رای خود آزاد هستند و آرای داده شده مردم را نمی‌توان تغییر داد.

در انتخابات، انتخاب یک فرد اصلح مهم‌ترین مسئله است، اینکه چگونه باید فردی را برگزید که از هر نظر شایسته نمایندگی یک ملت باشد، گفت‌وگوی تفصیلی با ناصر عاشوری رئیس مجمع نمایندگان گیلان و نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانیم:

فارس: نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چه نظری دارید؟ 

- طبق قانون اساسی مردم حق دارند هر چهار سال رئیس جمهور انتخاب کنند که با توجه به حساسیت مقطع تاریخی حضور پررنگ مردم و شرکت حداکثری مردم بسیار مهم و ضروری است و این را مردم بهتر از ما می‌دانند.

فارس: موضع‌گیری شما در انتخابات چگونه است، شنیده شده که از پورمحمدی حمایت می‌کنید؟

-بنده موضع‌گیری نکرده‌ام و فعلاً منتظرم تا شورای محترم نگهبان اعلام احراز صلاحیت کند.

فارس: شما در مراسمی که در مسجد جامع شهر فومن برگزار شد از آقای پورمحمدی که سخنران جلسه بود حمایت کردید؟

-شرکت کردن بنده در آن مراسم دلیل بر حمایت نیست و در مراسم سخنرانی آقای فلاحیان نیز حضور داشتم و در مراسم سخنرانی آقای باهنر نیز شرکت کردم و کاندیداها جزو دوستان و از شخصیت‌ها و سرمایه‌های کشور ما هستند و بنده به عنوان نماینده مردم وظیفه دارم هر یک از شخصیت‌ها و کاندیداهای ریاست جمهوری که در شهرستان و یا استان می‌آیند حضور پیدا کنم.

احترام گذاشتن و به‌جا آوردن ادب نسبت به کاندیداها حتی اگر به لحاظ فکری و یا سیاسی قبولشان نداشته باشیم بر ما واجب است و باید طبق آموزه‌های دینی خود شخصیت‌های علمی، سیاسی و اجرایی کشور را حفظ کنیم و احترام بگذاریم.

*نظرتان این است که کاندیداهای ریاست جمهوری نباید عملکردها را نقد کنند؟

-بنده با نقد کردن مخالف نیستم اما با فرافکنی تخریب دیگران و فرار به جلو مخالفم، جایگاه ریاست جمهوری جایگاه رفیع و بلندی است باید قداست و حرمت این جایگاه توسط خود رئیس جمهور و کاندیداهای ریاست جمهوری حفظ شود در غیر این صورت از مردم نباید انتظار داشته باشیم که حرمت‌شکنی نکنند.

فارس: نظرتان این است که رئیس جمهور قداست جایگاه را حفظ نمی‌کند؟

-مردم انتظار دارند که رئیس جمهور و کاندیداها فضاسازی، جوسازی و توهین نسبت به همدیگر نداشته باشند و کلاس ریاست جمهوری را پایین نیاورند، دشمن فرضی بر مردم معرفی نکنند زیرا این امانت ملت در نزد آنهاست که باید درست حفظ کنند.

فارس: سفرهای استانی رئیس جمهوری را در روند کارهای کشور چقدر موثر می‌دانید؟

-سفر استانی از این نظر که مسئولان دولتی با مردم و استان‌ها و مراکز محروم کشور دیدار داشته باشند امر بسیار پسندیده و خوبی است اما این به معنای کشورداری و مملکت‌داری نیست و در هیچ جای قانون نوشته نشده است که دولت‌ها باید سفرهای استانی داشته باشند و دو ماه باقی‌مانده به انتخابات دولت به صورت فشرده دارد به تمام استان‌های کشور سفر میکند، برداشت این است که سفرها بسیار سیاسی و انتخاباتی است تا اجرایی، و رئیس جمهور باید بپذیرد که ملت ایران دو دوره‌ای به ایشان برای ریاست جمهوری رأی دادند که با تمام خدمت‌ها، خوبی‌ها، بدی‌ها و زیبایی‌ها دوره ایشان فعلاً به پایان رسیده و خدمات قابل ذکر و در حد توان خود به ملت انجام داده و دیگران نیز قضاوت می‌کنند.

ملت ایران دارای شعور سیاسی بالایی هستند و رئیس جمهور باید اجازه دهد مردم تصمیم بگیرند که چه کسی را انتخاب کنند و با توجه به اینکه دولت خود مجری انتخابات است انتظار می‌رود که خود دولت موضع نداشته باشد زیرا در این صورت به اعتماد ملت لطمه وارد می‌شود این به این معنا نیست که جریان فکری حامی دولت در جامعه گزینه‌ای نداشته باشد بلکه دولت خود نباید جانبداری و طرفداری از یک کاندیدای خاص داشته باشد از طرفی هم باید از ادبیات مثبت و خوبی استفاده شود.

فارس: منظورتان از ادبیات خوب و مثبت استفاده شود، چیست؟

-رئیس جمهور در جایگاه رفیع و بالایی هست و در قانون اساسی جایگاه دوم را دارد و جزو سران سه قوه محسوب می‌شود و منتخب ملت ایران است بنابراین شأنیت این جایگاه باید توسط رئیس جمهوری حفظ شود.

هر رئیس جمهوری وظیفه دارد این جایگاه را حفظ کند تا به این جایگاه لطمه‌ای وارد نشود و از منظر جهانی و داخلی و دیدگاه مردم هر سمتی، رده و جایگاهی دارد و جایگاه ریاست جمهوری با جایگاه بخشداری و فرمانداری متفاوت است و در رأس قدرت اجرایی کشور قرار دارد اما طبق قانون اساسی قدرت کشور تقسیم شده و رئیس جمهور همه کاره کشور نیست.

بخشی از قدرت حاکمیت در اختیار قوه قضائیه است و بخشی در اختیار قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی و بخشی از قدرت نیز در اختیار قوه مجریه که در رأس آن قوه مجریه و رئیس جمهور است، قرار دارد و در رأس همه این قوا جایگاه ولایت و رهبری است که اختیارات خاص به ایشان واگذار شده است.

فارس: با توجه به اینکه حضرتعالی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هستید، سال مالی 92 را چگونه می‌بینید؟

-با توجه به تحریم‌های کشورهای اروپایی باید به عرض برسانم که منابع درآمدی کشور عموماً از محل فروش نفت است و در سال گذشته وضعیت مناسبی نداشتیم و از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که عموماً برای پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود در سال‌های 89 و 90 به ترتیب حدوداً 24 هزار میلیارد تومان و 28 هزار میلیارد تومان بودجه در سطح کشور هزینه کردیم اما در سال 91 که حدود 40 هزار میلیارد تومان بود تنها 12 هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد یعنی حدود 50 درصد و در سال مالی 92 قطعاً این مبلغ نیز اختصاص نمی‌یابد بنابراین سال‌های خوبی را نخواهیم داشت و باید برای ایجاد منابع درآمدی کشور جدا از نفت به دنبال راهکارهای دیگری باشیم.

ا‌نتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول