اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دیدار استاندار فارس با وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه صورت گرفت

تاکید بر گسترش روابط همه‌جانبه فارس و ترکیه

در دیدار استاندار فارس با وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه که به همراه هیئت تجاری این کشور به فارس سفر کرده است بر گسترش روابط همه‌جانبه این استان و ترکیه تاکید شد.

تاکید بر گسترش روابط همه‌جانبه فارس و ترکیه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، حسین صادق عابدین در این دیدار با بیان اینکه ایران و ترکیه دو کشور دوست و همسایه با دین، منافع، تاریخ و فرهنگ مشترک هستند، اظهار داشت: باید روابط دو کشور در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی توسعه بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به این که کشور ترکیه جزو 10 کشور اول دنیا در زمینه گردشگری است، گفت: پرواز مستقیم میان ترکیه و شهر شیراز برقرار شده است و هر هفته 600 گردشگر ایرانی از شیراز به ترکیه مسافرت می‌کنند.

استاندار استان فارس با تاکید بر این که ظرفیت‌های گردشگری ایران بسیار بالا است، افزود: استان فارس و شهر شیراز از جایگاه ویژه‌ای در زمینه گردشگری برخوردارند و انتظار داریم که گردشگران ترک نیز از این استان دیدن کنند.

این مسئول با بیان اینکه ترکیه در زمینه صنعتی رشد قابل توجهی داشته است، ادامه داد: استان فارس با تولید سالانه 10 میلیون تن محصولات کشاورزی ظرفیت فراوانی برای گسترش صنایع تبدیلی در زمینه کشاورزی دارد و امیدواریم با همکاری کشور ترکیه این بخش گسترش بیشتری پیدا کند.

صادق‌عابدین به جایگاه ویژه کشور ترکیه در زمینه صنعت پوشاک اشاره کرد و افزود: استان فارس در زمینه پوشاک، همکاری‌های خوبی با کشور ترکیه دارد که امیدواریم این تعامل و همکاری گسترش بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه استان فارس ذخایر قابل توجهی از نفت و گاز را دارا بوده و در نزدیکی با منطقه عسلویه قرار دارد، گفت: کنسرسیوم‌های بزرگی در زمینه نفت و گاز در استان فارس فعالیت می‌کنند و کشور ترکیه در این زمینه می‌تواند برای اجرای طرح‌های بزرگ انرژی در دنیا، همکاری مشترکی با شرکت‌های این استان داشته باشد.

استاندار فارس با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه این استان در زمینه معادن فلزی و غیر فلزی، از صنعتگران ترکیه برای همکاری با شرکای ایرانی در زمینه بهره‌برداری از این معادن و فعال‌سازی صنایع مرتبط با آن دعوت کرد.

این مسئول با تاکید بر این که شیراز در زمینه پزشکی و به ویژه پیوند اعضا از قطب‌های برتر جهان به شمار می‌رود، بیان کرد: در زمینه سلامت، تولید علم و برگزاری همایش‌های علمی به ویژه در زمینه فناوری نانو باید روابط استان فارس با کشور ترکیه گسترش بیشتری پیدا کند.

صادق‌عابدین با بیان اینکه بخش عمده گندم و میوه ایران در استان فارس تولید می‌شود، افزود: در زمینه برندسازی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی خواستار همکاری با کشور ترکیه هستیم.

وی استان فارس را ایران کوچک با بخش خصوصی معتبر و قدرتمند و نخبگان برجسته ملی و جهانی دانست و گفت: امیدواریم میز همکاری‌های تجاری با ترکیه در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن شیراز و اتاق همکاری‌های تجاری با استان فارس در اتاق بازرگانی ترکیه ایجاد شود.

استاندار فارس تصریح کرد: بسته‌های مختلف همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی میان استان فارس و ترکیه تهیه شده و آماده ارائه به فعالان بخش خصوصی ترکیه است.

در این دیدار جودت ییلماز وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه با بیان اینکه شیراز پایتخت شعر و ادب است، خاطرنشان کرد: حافظ و سعدی نه متعلق به شیراز و مسلمانان بلکه متعلق به تمام جهان هستند.

وی شیراز را پایتخت فرهنگی ایران برشمرد و با بیان این که آثار هنر و زیبایی در هر جای شیراز هویدا است، گفت: خوشحالم که توانستم در این سفر آثار فرهنگ مشترکمان مانند مقبره حافظ و سعدی را زیارت کنم.

ییلماز با اشاره به این که ترکیه و ایران دو کشور بزرگ و مهم منطقه از نظر جغرافیایی و اقتصادی هستند، اضافه کرد: ارتباط میان پایتخت‌های دو کشور به تنهایی کافی نیست و باید تمام استان‌های دو کشور با یکدیگر ارتباطات اقتصادی و فرهنگی داشته باشند.

وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه با بیان این که این کشور سالانه پذیرای 30 میلیون گردشگر با 30 میلیارد دلار درآمد است، افزود: گردشگری بستر بسیار مناسبی برای گسترش همکاری‌ها میان ترکیه و ایران است.

وی با اشاره به این که اگر امتیازات و ظرفیت‌های دو کشور ایران و دو ترکیه با یکدیگر جمع شود، قدرتی برتر در سطح دنیا شکل می‌گیرد، گفت: ترکیه دروازه ایران به سمت غرب و ایران دروازه ترکیه به سمت شرق است و هر دو کشور دارای جایگاه ویژه‌ای در سطح منطقه و جهان هستند.

انتهای پیام/‌2448/ن/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول