اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان خبر داد

اصلاح و جایگزینی 1670 هکتار از باغات همدان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان از اصلاح و جایگزینی هزار و 670 هکتار از باغات استان خبر داد.

اصلاح و جایگزینی 1670 هکتار از باغات همدان

حجت‌الله شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اصلاح و جایگزینی هزار و 670 هکتار از باغات در سطح استان افزود: با توجه به اینکه باغ یک محصول چند ساله است (به معنای اینکه یک بار کاشت شده و چند سال برداشت می‌شود) بعد از چند سال به مرور زمان ممکن است این باغ کم کم تولید مفید اقتصادی خود را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته احداث باغ به صورت علمی و فنی انجام نشده و امروزه با باغاتی روبه‌رو هستیم که ممکن است تولید اقتصادی قابل قبولی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: به همین منظور برای افزایش توجیه و تولید اقتصادی این باغات بسته به وضعیت باغ (درجه 2 یا 3 بودن باغ) پروژه اصلاح و جایگزینی انجام می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: این پروژه با توجه به بازدید کارشناسان شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی طرف قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی استان، بازدید همکاران در سطح شهرستان‌ها و یا با مراجعه باغداران شناسایی شده و در مرحله بعد با توجه به درخواست متقاضی از روش‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برای اصلاح و جایگزینی باغات آنها اقدام می‌شود.

وی به عملیات اصلی اصلاح باغات درجه 2 و تبدیل آن به درجه یک، اشاره کرد و افزود: تغذیه باغ، حذف یا جایگزینی نهال‌های اضافه یا نامرغوب، اصلاح سیستم آبیاری، کاشت نهال‌ها در فضاهای خالی شخم و دفع علف هرز، هرس درختان، مدیریت کف باغ و مصرف کود حیوانی پوسیده از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عملیات اصلاح باغات درجه 2، با عنوان طرح اصلاح و نوسازی باغ در سازمان جهاد کشاورزی استان است.

شهبازی به تشریح باغات درجه 2 و 3 پرداخت و اظهار کرد: باغ درجه 2 باغی است که با انجام عملیات اصلاح امکان تولید اقتصادی از آن وجود دارد.

وی گفت: باغ درجه 3 باغی است که حتی با انجام عملیات اصلاح امکان تولید اقتصادی نداشته و لازم است باغ کف‌بر و ریشه‌های آن از زمین خارج شود و با زمین همانند باغ جدید عمل شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بسیاری از مشکلات باغداران استان با انجام عملیات اصلاحی در باغات درجه 2 رفع شده است.

انتهای پیام/2499/ز30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول