اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر سابق ایران در اردن در گفت‌وگو با فارس:

آمریکا در شرایط حمله به سوریه نیست/سلاح شیمیایی جنگ روانی برای روحیه دادن به مخالفان است

سفیر سابق ایران در اردن و کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد که آمریکا با وجود جنگ روانی گسترده در شرایطی نیست که بتواند به سوریه حمله کند، چرا که شرایط سوریه مانند افغانستان و عراق نیست.

آمریکا در شرایط حمله به سوریه نیست/سلاح شیمیایی جنگ روانی برای روحیه دادن به مخالفان است

«محمد ایرانی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌المللی خبرگزاری فارس، درباره آخرین تحولات سوریه اظهار داشت: تهدیدهای آمریکا علیه سوریه پیش از این هم وجود داشت.

سندی درباره استفاده سلاح شیمیایی توسط ارتش وجود ندارد

وی با اشاره به بهانه بکارگیری سلاح شیمیایی که توسط آمریکایی‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد که هنوز ادله‌ای که بکارگیری سلاح توسط سوریه را اثبات کند، وجود ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ادعاهای مقامات آمریکایی درباره حمله نظامی به سوریه در پی بکارگیری سلاح شیمیایی یک جنگ روانی برای تقویت جبهه مخالفان مسلح است، افزود: آمریکا می‌خواهد از این طریق این جنگ روانی گزینه دخالت خارجی را برجسته کند.

وی ابراز داشت که کشورهای مخالف سوریه جبهه واحدی نیستند و از سوی دیگر روسیه این جنگ روانی آمریکا را یک اقدام خصمانه صرف، برای ایجاد بهانه در راستای دخالت خارجی دانسته است.

نارضایتی آمریکا از مخالفان سوری

محمد ایرانی گفت: آمریکایی‌ها از عملکرد گروه‌های مسلح در سوریه ناامید شده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این روش فایده ندارد، از این رو باید شیوه را عوض کرد که برای این مسئله نیاز به بهانه سلاح های شیمیایی است.

وی تاکید کرد که بعید می‌دانیم زمینه‌ای برای دخالت نظامی وجود داشته باشد، این مسئله واکنش شدید روسیه را در پی خواهد داشت و موازنه‌های منطقه‌ را به هم خواهد زد و فضا برای چنین مسئله ای فراهم نیست.

این کارشناس حملات رسانه‌ای گسترده روزهای اخیر علیه دمشق درباره بکارگیری سلاح‌های شیمیایی را یک زمینه سازی برای ساقط کردن نظام سوریه دانست و تصریح کرد: در حال نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری بشار اسد و زمان برگزاری انتخابات هستیم، چنین وضعیتی برای آمریکا قابل تحمل نیست و واشنگتن و هم پیمانان این کشور تلاش داشتند تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری حکومت دمشق را سرنگون کنند.

وی افزود: از این رو با نزدیک شدن موعد انتخابات سوریه و عملی شدن تغییر دموکراتیک در سوریه حلقه مخالفان سوریه تنگ‌تر می‌شود ولی اینکه این مسئله به جنگ و دخالت مستقیم نظامی بیانجامد امری بعید است.

سوریه عراق و افغانستان نیست/بهانه‌ای قابل قبول وجود ندارد

محمد ایرانی ابراز داشت: شرایط امروز منطقه متفاوت است، در زمان جنگ افغانستان و عراق جمهوری خواهان در قدرت بودند، نوعی همراهی بین‌المللی و بهانه‌های قابل قبول‌تری وجود داشت ولی امروز شرایط به این گونه نیست.

وی گفت:علاوه بر این آمریکایی‌ها اطلاعی از واکنش احتمالی مقاومت ندارند و نکته قابل توجه این است که آنها مرزهای مشترکی هم با اسرائیل دارند که این مسئله مزید بر علت است.

سفیر سابق کشورمان در اردن تصریح کرد که تلاش‌های سیاسی و نظامی در سوریه به بن‌بست رسیده است.

2تحول درپی نشست استانبول/اردن عرصه جدید

وی در ادامه اظهار داشت که نشست استانبول اگرچه با تعداد کشورهای کمتر بود ولی دارای مباحثی مهم بود که از آن جمله ایجاد عرصه جدیدی به نام اردن است که آمریکایی‌ها تحرکات زیادی در آن دارند.

وی افزود: دومین تحول در نتیجه این نشست افزایش اقدامات سیاسی کشورهای عربی و ترکیه علیه سوریه است که طی آن مقامات سیاسی این کشورها یکی پس از دیگری به آمریکا می‌روند که این سفرها بی‌ارتباطی با پرونده سوریه نیست.

محمد ایرانی گفت: آمریکایی‌ها از مخالفان بشار اسد انتظار داشتند که نظرات غرب را بیشتر عملی کنند و هم معارضان انتظار داشتند که کاخ سفید کمک‌ها بیشتری ارائه دهد ولی هیچکدام نتوانستند؛ دلیل این مسئله ورود القاعده به بحران و اختلافات داخلی معارضان بود.

بازی دوگانه نظامی_سیاسی آمریکا در سوریه

وی با اشاره به اینکه با اقدامات چریکی نمی‌توان یک نظام سیاسی را سرنگون کرد، تاکید کرد: معنی این حرف، ادامه روند کنونی است تا طرف‌ها حاضر به مذاکرات سیاسی شوند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه گفت: آمریکایی‌ها علیرغم حمایت‌ از عملیات نظامی مخالفان علیه سوریه ازجهت دیگر درباره عملیات سیاسی نیز صحبت می‌کند که نشان از بازی دوگانه آمریکاست که اگر جبهه اول به نتیجه نرسید، جبهه دوم در مسائل سیاسی راهکار کاخ سفید را به پیش ببرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول