اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تردید کارشناسان سازمان ملل در شواهد آمریکا درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه

کارشناسان سازمان ملل شواهدی که مقامات آمریکا و اسرائیل برای اثبات استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به آن استناد می‌کنند را غیرمعتبر و فاقد استانداردهای لازم می‌دانند.

تردید کارشناسان سازمان ملل در شواهد آمریکا درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه

 به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز گزارش داده ادعای مطرح شده توسط مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی با استانداردهای تیم متشکل از کارشناسان سازمان ملل متحد که خواهان آزمایش‌های میدانی در خاک سوریه هستند، مطابقت ندارد.

این بازرسان تسلیحاتی برای تعیین شواهد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تهیه نمونه‌هایی از خاک، خون و ادرار این کشور و آزمایش آنها در آزمایشگاه‌های معتبر را ضروری دانسته و استناد به عکس، گلوله‌باران‌های گاه و بیگاه و ردیابی مواد سمی، چنانکه مقامات آمریکایی و اسرائیلی کرده‌اند، را فاقد اعتبار دانسته‌اند.

     ماه گذشته حکومت سوریه و مخالفان آن یکدیگر را به کاربرد سلاح شیمیایی در منطقه خان العسل در استان حلب متهم کرده بودند.

دولت بشار اسد کاربرد این گونه تسلیحات را رد کرده است. آنها مخالفان مسلح را مسئول حمله با سلاح شیمیایی در ماه گذشته به منطقه «خان العسل» در استان حلب می‌دانند.

ادعای استفاده بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی از مدتها پیش در وهله‌های مختلف علیه دولت وی مطرح شده اما دو روز پیش برای اولین بار یک مقام ارتش رژیم صهیونیستی ادعای استفاده دولت بشار اسد از گاز مرگبار «سارین» را مطرح کرد.

به دنبال این ادعا، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و مقامات این کشور نیز دولت سوریه را به استفاده از گاز سارین متهم کردند.

با این حال، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نتوانسته‌اند شواهد موثق و متقن لازم برای اثبات ادعای خود درباره استفاده سوریه از این تسلیحات علیه معارضان ارائه کنند.

سازمان جهانی «بازدارندگی از به کارگیری جنگ‌افزارهای جنگ‌افزارهای شیمیایی» که همکاری نزدیکی با سازمان ملل دارد، ادعاهای آمریکا در این باره را زیر سوال برده است.

این سازمان جهانی که برای کمک به تبعیت کشورها از کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی تشکیل شده است اعلام کرده: «سازمان بازدارندگی از به کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی تنها بر این اساس، ارزیابی‌های رسمی از اینکه آیا در سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده یا نه فراهم خواهد کرد.»

این سخنان را مایکل لوهان، سخنگوی این سازمان جهانی مستقر در لاهه اظهار کرده است.

رالف ترپ، یک مشاور مستقل در امور کنترل سلاح‌های بیولوژیک می گوید: «آنچه از عکس می توان استخراج کرد محدود است. چیزی که لازم است شما داشته باشید، شواهدی از زمین برای داشتن مستندات فیزیکی است. شما باید با شاهدان عینی و متخصصان پزشکی که قربانیان را معالجه کرده‌اند هم صحبت کنید.»

بان‌کی‌مون، امروز از دولت سوریه خواست به بازرس‌های این سازمان اجازه دهد برای تحقیق دربار ادعاهای آمریکا وارد سوریه شده و شواهد کاربرد سلاح‌های شیمیایی در این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

سوریه پیشتر در ماه جاری میلادی متنی را بین اعضای سازمان ملل متحد توزیع کرد که در آن نسبت به «مانورهای» مشکوک هیئت رئیسه این سازمان برای تکرار سناریوی منجر به اشغال عراق با طرح «اتهام‌های بی‌اساس» هشدار داده بود.

فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه هفته گذشته به روزنامه انگلیسی گاردین گفته بود که کشورش تنها با یک تحقیق «واقعی» توسط سازمان ملل متحد موافقت خواهد کرد و حاضر نیست به تکرار تحقیقات سازمان ملل در عراق تحت حکومت صدام تن دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول