اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو انجمن تجارت الکترونیکی ایران مطرح کرد

اثربخشی زنان در جامعه با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران گفت: اثربخشی زنان در جامعه با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات پررنگ می‌شود.

اثربخشی زنان در جامعه با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات

نوید کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: با ابتکار و خلاقیت اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، پنجم اردیبهشت‌ماه برابر با 25 آوریل امسال به عنوان روز جهانی زنان و ارتباطات و فناوری اطلاعات نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: در حالی‌ که پیشرفت زنان در کشور در سال‌های اخیر قابل توجه بوده، اما میزان مشارکت آنان در اجتماع و برنامه‌های توسعه اجتماعی بسیار پایین است.

این محقق و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه در میان زنان، کمبود اعتماد به نفس و اثربخشی در جامعه دیده می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال اگرچه زنان روستایی بخش عمده‌ای از چرخه و نیروی کار را تشکیل می‌دهند، اما به دلیل دسترسی محدود آنان به آموزش مناسب، مشارکت و نقش آنان در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی چندان ضروری تلقی نمی‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه زنان و دختران ایرانی در عرصه‌های اجتماعی فعالیت‌های اقتصادی مختلفی انجام می‌دهند، اما یکی از اولویت‌های اساسی آنان نقش و رسالت فرهنگ‌سازی در خانواده است.

وی افزود: رسالتی که به عنوان یک مادر، همسر و در قالب فردی که می‌تواند، بر فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشد، مطرح می‌شود.

کمالی ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران با آرمان‌های والای خود توانست جایگاه و کرامت زنان و دختران در جامعه را افزایش دهد، اما برای توانمندسازی زنان به عنوان پایه‌های اساسی خانواده‌های ایرانی، باید بیش از پیش کوشید.

وی با بیان اینکه آمار جهانی بیانگر آن است که میزان فعالیت اقتصادی زنان تنها 14.3 درصد است، گفت: اما ارزیابی صحیح میزان اشتغال زنان در مشاغل سنتی، خانه و تولیدات کشاورزی و صنایع دستی به دلیل نبود آمار دقیق، دشوار است.

مدیر پروژه توسعه پایدار روستایی یادآور شد: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ابزارها و راهکارهای خود امروزه بستری مناسب جهت افزایش آگاهی و دانش زنان نسبت به مسایلی چون سلامت، مشارکت اجتماعی و فرصت‌های اقتصادی شده است.

وی تصریح کرد: با به‌‌کارگیری فناوری اطلاعات و استراتژی‌هایی نوآورانه و خلاقانه مبتنی بر ارزش‌های اصیل اسلامی مانند تقویت عزت نفس و کرامت زنان در تصمیم‌گیری‌ها و مذاکره با دیگران، تشویق آنان به ایفای نقش هدایت‌کننده در خانواده و اجتماع، می‌توان نقش زنان را ارتقاء بخشید.

کمالی گفت: تلاش برای افزایش میزان آگاهی میان سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان محلی و ملی نسبت به نقش محوری زنان در اجتماع از اولویت‌های روز جهانی زنان و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی اضافه کرد: با مشارکت دادن زنان و دختران در مدیریت اجتماع و به‌کار‌گیری آنان به عنوان ناظر در مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زنان قادر هستند، ظرفیت‌های خود را در ارزیابی، بررسی و ایفای نقش برای ایجاد تغییراتی در اجتماع بالا ببرند.

کمالی اظهار داشت: انتخابات شوراهای اسلامی فرصتی مناسب برای افزایش مشارکت زنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا و بهره‌گیری از توانمندی‌های آنان در ایجاد تحول و پیشرفت مبتنی بر توان داخلی است.

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران در پایان عنوان کرد: روز جهانی زنان و فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنبال ایجاد محیطی است که در آن به زنان جوان و بانوان، انگیزه و قدرت رشد آگاهی و اثربخشی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع با بهره‌گیری از بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات را بدهد.

انتهای پیام/70004/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول