اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تاکید کرد

پرداختن به نیازهای بین‌المللی در عرصه پژوهش توسط حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: در حوزه پژوهش علاوه بر اینکه باید به نیازهای داخل کشور توجه شود باید نیازهای بین‌المللی را هم تامین کنیم.

پرداختن به نیازهای بین‌المللی در عرصه پژوهش توسط حوزه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در پنجمین جشنواره علامه حلی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد برگزاری چنین جشنواره‌هایی را موجب تشویق پژوهشگران جوان حوزوی دانست و اظهار کرد: طلاب در درجه نخست باید به علم‌آموزی بپردازند.

وی افزود: تربیت‌پذیری و علم آموزی در اولویت کارهای طلاب قرار دارد و طلاب در مرحله بعد باید پایبند به آموخته‌های خود باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نشر آموخته‌ها را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این سه مورد باید دستور کار حوزویان باشد؛ رسالت و انتظاری که از طلاب می‌رود همین سه مورد هستند.

وی ادامه داد: طلاب و روحانیون بر سفره‌ای نشسته‌اند که مراجع و علمای گذشته پهن کرده‌اند به طوری که امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند حتی یک دوره از آثار گذشتگان را به طور کامل مطالعه کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اگر نقدی از سر دلسوزی مطرح می‌شود به معنای نادیده انگاشتن اقدامات بزرگان گذشته نیست گفت: توجه به نیازهای زمانه مهمترین عامل این نقدها هستند و باید صورت گیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اهمیت دادن به پژوهش در حوزه‌های علمیه بیان داشت: سیستم کنونی حوزه‌های علمیه است که اگر طلبه‌ای طی 10 سال تحصیل حتی یک کار پژوهشی هم انجام ندهد مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد هرچند پژوهش در حوزه‌ها متوقف نشده است.

وی با بیان اینکه پژوهش در حوزه‌های علمیه متناسب با انتظارات نیست گفت: علاوه بر اینکه باید به نیازهای داخل کشور توجه شود باید نیازهای بین‌المللی را هم تامین کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری تغییرات کتاب‌های درسی حوزوی را مورد توجه قرار داد و افزود: تغییرات محتوایی باید ابتدا در مجموعه‌های کوچک تر آزمایش شوند و سپس عمومیت یابند؛ رهبر معظم انقلاب بارها بر این امر تاکید فرموده و به عنوان مطالبه‌ای جدی آن را خواسته‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر سامان‌دهی پژوهش‌های حوزوی در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی داخلی و خارجی گفت: تاکنون بیش از 100 نیاز اساسی بین المللی در حوزه دین و معارف اسلامی شناسایی شده و باید با شتاب بیشتری به آنها بپردازیم.

وی ادامه داد: سابقه پژوهش در اسلام به بیش از هزار سال می‌رسد اما میان نیازها و پژوهش‌ها فاصله زیادی دیده می‌شود هرچند کارهای ارزنده‌ای هم صورت گرفته است.

آیت الله حسینی بوشهری آسیب‌های عرصه پژوهش را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: امروز شکل غالب حوزه‌های علمیه به فقه و اصول اختصاص دارد اما در سال‌های اخیر گرایش‌های تخصصی هم در قم و سایر استان‌ها ایجاد شده است.

وی کم توجهی به نیازسنجی‌های پژوهشی را یکی دیگر از آسیب‌های موجود دانست و گفت: موازی‌کاری هم در این میان دیده می‌شود؛ ابراز عقیده و نظریه‌پردازی هم در این میان کمتر به چشم می‌خورد در حالیکه نیاز به آن احساس می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه استفاده از منابع دست چندم هم جزو آسیب‌های پژوهشی به شمار می‌رود اظهار کرد: گاهی دیده می‌شود اخلاق پژوهشی هم به خوبی رعایت نشده و در عین حال باید پژوهشگرانی نقدپذیر داشته باشیم زیرا پژوهش و تحقیق عرصه تعریف و تمجید نیست.

وی ادامه داد: عدم توجه به نوگرایی و پرداختن به کارهای تکراری از دیگر آسیب‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه است؛ طلاب باید از شتاب‌زدگی در تولید آثار پرهیز کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه گاهی ممکن است ثمره چهار سال پژوهش تنها 20 صفحه باشد گفت: با این حال این 20 صفحه در برخی موارد مطالبی را در خود جای داده که اساتید را هم به تعجب وا می‌دارد.

وی با تاکید بر تربیت نیروهای متخصص پژوهشگر بیان داشت: باید کارگاه‌های تخصصی در این زمینه شکل بگیرند و فضاهای لازم هم برای تحقیقات دینی فراهم شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه به اولویت‌های پژوهشی حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: شناسایی استعدادهای حوزوی در میان حوزه‌های خواهران و برادران از طریق چنین جشنواره‌هایی، هماهنگی میان نیازها و پژوهش‌ها، ایجاد فضاهای پژوهشی و حمایت از پژوهشگران برتر از دیگر ضرورت‌ها و برنامه‌های مدیریت حوزه‌های علمیه هستند.

انتهای پیام/78004/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول