اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

شهید مطهری را باید برای نشر آثار اسلامی بهانه کرد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: باید شهید مطهری را بهانه‌ای برای نشر آثار اسلامی قرار داد و در پرتو نام مطهری بزرگانی چون علامه طباطبایی که سهمی در پیشرفت علوم اسلامی دارند را معرفی کنیم.

شهید مطهری را باید برای نشر آثار اسلامی بهانه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت شهید مطهری به ویژگی‌ها و خصوصیات شهید مطهری اشاره کرد و ابراز داشت: شناخت عمیق و همه جانبه اسلام مهمترین ویژگی شهید مطهری بود.

وی تصریح کرد: این خصوصیت تا آن اندازه مهم است که اگر مبلغ یا مروجی بدون داشتن این هنر بزرگ یعنی جامعیت حرکت کند ممکن است تا اندازه‌ای کاری را پیش ببرد اما به موفقیت نمی‌رسد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شهید مطهری در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی یک صاحب نظر بود، اخلاص را از دیگر ویژگی‌های شهید مطهری برشمرد و گفت: اخلاص گوهر گرانبهایی است که اگر با علم و دانش انسان عجین شود، کارستانی می‌شود و این عنصر در کلمه به کلمه و سطر به سطر نوشته‌های استاد موج می‌زد و همین سبب ماندگاری آثار ایشان است.

وی با بیان اینکه انسان‌های مخلص تا عمق جان‌ها نفوذ می‌کنند اذعان کرد: اگر فرزندان شهید مطهری خود را از صحنه مربوط به این استاد بزرگ کنار بکشند، خواهند دید که مردم با آن حال و هوا و ویژگی نسبت به این استاد بزرگ احساس دین کرده و خود کار را پیش می‌برند.

آیت الله حسینی بوشهری نگاه جامع به مسائل پیرامونی در عین حوزوی بودن را از دیگر خصوصیات علامه شهید عنوان کرد و افزود: وی فردی بود که از حوزه به دانشگاه هجرت کرد و در تهران ساکن شد با این حال همیشه به خاستگاه علمی خود که قم بود، افتخار می‌کرد و این نقش الگویی برای طلاب دارد.

عضو هیئت امنای ستاد بزرگداشت شهید مطهری بسنده نکردن به علوم حوزوی، آشنایی با فلسفه غرب و نگاه عقلانی و منطقی به مسائل را از دیگر خصوصیات شهید مطهری برشمرد و گفت: همین نگرش شهید مطهری به مسائل است که موجب می‌شود در همه کشورها با همه دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها خود را نسبت به شهید مطهری مدیون بدانند.

وی افزود: طلاب جنوب شرقی آسیا آثار شهید مطهری را ترجمه کرده و سمینار و همایش برگزار می‌کنند و این نشان دهنده آن است که چون مبنا و فکر مربوط به محیط خاصی نیست بلکه عقبه عقلانی و منطقی همراه این فکر است همه خریدار آن هستند.

آیت الله حسینی بوشهری مشکل‌یابی و مشکل ستیزی، زمان شناسی، همراهی روش با دانش، تفکر عمیق، ژرف و قدرت بالا و مخاطب شناسی را از دیگر ویژگی‌های علامه مطهری عنوان و خاطرنشان کرد: روح تعبد ایشان روح بالایی بود و مباحث فکری را بر تعبد عرضه می‌کرد که با روح خداشناسی سازگاری دارد و در حقیقت این علامه بزرگ هنر عرضه دین داشت و به نوعی مصلح اجتماعی بود.

وی با بیان اینکه برای بزرگداشت این دانشمند نباید به سالگرد بسنده کرد، خواستار برنامه‌ریزی برای ترویج فکر و اندیشه و آثار شهید مطهری در طول سال برای عرضه به نسل جوان شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه جامعه نیازمند بحث‌های موضوعی است یادآور شد: نباید به صورت کتابی در مورد اندیشه‌های شهید مطهری بحث کنیم بلکه باید موضوعی کار کنیم چرا که معتقدیم اگر استاد مطهری امروز میان ما بود، نظام اسلامی نظام غنی بود هرچند شخصیت‌های بزرگی در جامعه حضور دارند.

وی با اشاره به گزارش قائم مقام ستاد بزرگداشت شهید مطهری در مورد بهره‌گیری از هنر در معرفی شخصیت این استاد برجسته گفت: شهید مطهری متکلم، مفسر، فیلسوف، جامعه شناس و مورخ است و با اینکه بحث هنر خوب است اما اگر با دقت انجام نشود به جای رشد، آن شخصیت را تنزل می‌دهد.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: مراقب باشید به بهانه هنر، شخصیت شهید مطهری را پایین نیاورید چون هنر دارای مراتبی است و باید مرتبه عالی را در نظر بگیرید تا آن کمال و شخصیت علامه مطهری حفظ شود.

وی بر بازخوانی نوین آثار شهید مطهری تاکید کرد و اذعان داشت: باید شهید مطهری را بهانه‌ای برای نشر آثار اسلامی قرار داد و در پرتو نام مطهری بزرگانی چون علامه طباطبایی که سهمی در پیشرفت علوم اسلامی دارند را معرفی کنیم.

عضو هیئت امنای ستاد بزرگداشت شهید مطهری اذعان کرد: شهید مطهری دارای سبک بود و لازم است فضلای حوزه و دانشگاهیان روش وی را استفاده کنند، اگر سبک‌ها و روش‌های استاد شهید را در کنار سیر مطالعاتی آثار وی قرار دهید کار روان‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه خود را مدیون شهید مطهری می‌داند عنوان کرد: سبک مطالعاتی شهید مطهری باید به عنوان روشی پیش روی فعالیت بنیاد قرار گیرد.

انتهای پیام/78001/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول