اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ کواکبیان در جمع دانشجویان همدان:

تضمینی نیست، خاتمی هر کس را معرفی کرد حمایت کنیم / وزارت امر به معروف ایجاد می‌کنم

دبیرکل حزب مردمسالاری با بیان اینکه اگر خاتمی‌ بیاید قطعاً به نفع وی کنار می‌کشم، گفت: البته این تضمینی برای خاتمی نیست که هر کس را خواست معرفی کند حمایت کنیم، چون در این صورت چه فرقی با احمدی‌نژاد خواهد داشت؟

تضمینی نیست، خاتمی هر کس را معرفی کرد حمایت کنیم / وزارت امر به معروف ایجاد می‌کنم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مصطفی کواکبیان در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برنامه‌اش برای برقراری عدالت اجتماعی چیست، با بیان اینکه عدالت‌گو بسیار است و عدالت‌جو اندک اظهار داشت: شعار عدالت را همه سر می‌دهند و در این بین ظالم‌ترین افراد نیز خود را عدالت‌خواه و عدالت‌گستر می‌پندارند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم عدالت امری است که بر اساس حسن و قبح عقلی به آن اعتقاد داریم نه صرف بحث حسن و قبح شرعی؛ به این معنا که در صورت نبود توصیه‌ها و آموزه‌های دینی نیز عقل ذاتی حرکت به سمت عدالت را اقتضا می‌کند.

دبیرکل حزب مردمسالاری با بیان اینکه هر چه جامعه عادلانه‌تر باشد دینی‌تر است، افزود: اگر کشوری نام اسلام نداشته باشد ولی عدالت را رعایت کند، از نظر من آن جامعه دینی‌ است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه بعثت تمام پیامبران این بود که عدالت در جامعه محقق شود، ابراز داشت: هر چه در جامعه عدالت محقق شود به فلسفه انبیاء و شریعت خدایی نزدیک‌تر شده‌ایم.

* عدالت سیاسی مقدم بر دیگر عدالت‌ها

کواکبیان در ادامه با بیان اینکه هر چه قوه قضائیه عادلانه‌تر عمل کند جامعه عادلانه‌تر خواهد بود، تأکید کرد: بنده معتقدم عدالت سیاسی بر عدالت قضایی، اقتصادی و اجتماعی اولویت دارد.

وی با بیان اینکه در دولت احمدی‌نژاد به شدت شاهد بی‌عدالتی در تمام زمینه‌ها بوده‌ایم، از ادعای وی مبنی بر افزایش پنج برابری یارانه‌ها سخن گفت و با طرح این سئوال که منبع ارزی این وعده از کجا تأمین خواهد شد، گفت: این میزان پولی که برای یارانه‌ها در نظر گرفته شده نیز از بودجه عمرانی، صندوق توسعه ملی و... برداشته شده و به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.

* طبق قانون هدفمندی عمل نشد

کاندیدای جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه درآمدزایی ناشی از افزایش قیمت‌ها نبوده و در اصل طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها عمل نشد، ابراز کرد: درصدی که باید در این قانون به بخش تولید کمک می‌شد اجرایی نشده به طوری که شاهد ساخت سوله در شهرک‌های صنعتی هستیم ولی خبری از تولید درون آنها نیست.

وی با اشاره به اینکه عدالت یعنی دهک‌های خیلی بالا به سطح متوسط جامعه نزدیک شوند، ادامه داد: در حال حاضر اتفاقی که افتاده این است که طبقه متوسط جامعه سرکوب شده و به سمت طبقه فرودست و ضعیف جامعه کشیده شده است.

کواکبیان ابراز داشت: اگر از نظر دولت احمدی‌نژاد عدالت این بوده که جامعه متوسط به سمت دهک پایین و محروم کشیده شود این نوع از عدالت در دولت وی به خوبی محقق شده است!

* نباید مردم را صدقه‌سر بار آورد

وی با بیان اینکه معتقد هستم باید این زائده اقتصادی را از اقتصاد کشور رها کرد، اظهار داشت: نباید مردم را صدقه‌سر بار بیاوریم.

نایب‌ رئیس حزب همبستگی با تأکید بر لزوم آزادسازی قیمت‌ها بدون وارد شدن فشار به مردم افزود: یکی از راهکارهای این مهم اعطای کارت اعتباری به مردم و ممانعت از رشد نقدینگی در کشور است.

به گفته وی رشد نقدینگی در کشور طی هشت سال اخیر زمینه ایجاد تورم بالا را فراهم کرده به طوری که تورم 45 درصدی نقطه به نقطه را شاهد بوده‌ایم.

کواکبیان با بیان اینکه در سال 84 نقدینگی 70 هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: در سال 92 این مبلغ به 470 هزار میلیارد تومان رسیده که همین امر زمینه ایجاد تورم در کشور را موجب شده است.

* دولت احمدی‌نژاد فقر را به مساوات تقسیم کرد

وی تأکید کرد: در دولت احمدی‌نژاد به جای تولید ثروت توزیع مساوات فقر انجام شده که باید جامعه را از این وضعیت نجات داد.

کاندیدای جبهه اصلاح‌طلب در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه برای ایجاد تمدن اسلامی چه تدابیری اندیشیده، گفت: برای شکل‌گیری یک تمدن واقعی باید توجه به معنویت و مادیات همسو با یکدیگر باشند چرا که این امر می‌تواند زمینه ایجاد جامعه‌ای متعالی و توسعه‌یافته را فراهم کند.

وی ابراز داشت: هدایتگری و راهنمایی در رأس این تمدن باید منوط به کارشناس‌ترین فرد نسبت به دین و معنویات باشد که البته در خصوص مسائل مادی نیز مشاورانی زبده و کارآمد دارد که ما ولایت‌ فقیه را در تمدن اسلامی در این چارچوب می‌بینیم.

 * برقراری روابط با آمریکا از موضع قدرت

کواکبیان در پاسخ به اینکه چه نظری در مورد برقراری ارتباط با آمریکا دارد نیز گفت: بنده قائل به برقراری ارتباط با این کشور نه از موضع سازش و کوتاه آمدن که از موضع مصلحت، حکمت و اقتدار ملی هستم.

وی با بیان اینکه با کار کارشناسی و برنامه‌ریزی شده می‌توان در شش ماه شاهد وقوع این اتفاق بود، اضافه کرد: هر چند این امر باید با تأیید و اجازه رهبری صورت گیرد.

دبیرکل حزب مردمسالاری در ادامه با بیان اینکه سیاست‌ خارجی ما نباید در روزمرگی غرق شود، ابراز داشت: بی‌برنامگی و دچار شدن به روزمرگی مانع از موفقیت ما در عرصه سیاست خارجی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور احمدی‌نژاد در مراسم تدفین چاوز و همچنین مراسم تحلیف جانشینش گفت: از هر کارشناس وزارت امور خارجه که پرسیده شود، می‌گوید که حضور شخص رئیس جمهور در این مراسم‌ لازم نبوده و می‌توانست فرد دیگری را به آنجا بفرستد.

کواکبیان برخورد تخصصی با مسائل بین‌المللی را یکی از ضروریات دانست و ابراز داشت: بنده نمی‌گویم با برقراری ارتباط با آمریکا وضعیت کشور گلستان می‌شود ولی حداقل دیگر قطعنامه جدیدی علیه ما صادر نخواهد شد و عرب‌های منطقه هم غلط می‌کنند که از این وضعیت سوءاستفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی بیشترین منفعت را از روابط فعلی ایران و آمریکا می‌برد، در ادامه گفت: با یک دیپلماسی منطقی و فعال می‌توان علاوه بر داشتن اقتدار ملی، با دیگر کشورها نیز از موضع عزت ارتباط داشت و این شدنی است.

نایب‌ رئیس حزب همبستگی ابراز داشت: آن زمانی که می‌توانستیم کاری کنیم قطعنامه‌ها صادر نشود، گفته شد که این‌ها ورق‌پاره است، الآن که نباید بگوییم قطعنامه‌ها تأثیر گذاشته، گرانی‌ها و تورم‌ها را ناشی از این قطعنامه‌ها می‌دانند.

* دولت فعلی چسبندگی قدرت گرفته است

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه شما در انتخابات مجلس رأی نیاوردید چه طور در انتخابات ریاست جمهوری امیدوار به کسب آرای لازم هستید؟ گفت: بنده در انتخابات مجلس بالای 34 درصد افزایش رأی داشتم و این به معنای آن نیست که رأی من کم شده باشد.

کواکبیان افزود: این موضوع اصلاً حرف درستی نیست چون احمدی‌‌نژاد در شورای شهر تهران رأی نیاورد ولی در ریاست جمهوری موفق به کسب آرای مردم شد.

وی در ادامه با انتقاد از برگزاری جشن دولت در ورزشگاه آزادی با طرح این سئوال که باید دید این چسبندگی قدرت چه بر سر دولت فعلی آورده؟ گفت: هزینه 40 میلیارد تومان طبق اعلام خودشان برای حضور 38 هزار نفر در ورزشگاه چه معنایی جز تبلیغات انتخاباتی می‌تواند داشته باشد؟ که در آن جا نیز شاهد سر دادن شعار «توپ، تانک، فشفشه، ناهار ما چی می‌شه» بودیم!

* دور چهارم سفرهای دولت تبلیغاتی است

دبیرکل حزب مردمسالاری در بخش دیگری از سخنانش از دور چهارم سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت سخن راند و ابراز داشت: این سفرها نیز جنبه تبلیغی دارد به طوری که نمایندگان مجلس خوزستان جلسه هیئت دولت را ترک کردند چون می‌دانستند که هیچ مصوبه جدیدی در این سفر مشاهده نمی‌شود.

*خاتمی بیاید؛ کنار می‌کشم

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت کاندیداتوری خاتمی حاضر به انصراف هست یا خیر؟ گفت: بنده بر اساس یک تصمیم حزبی وارد این عرصه شدم و برخلاف خیلی‌ها که احساس تکلیف کردند 500 نفر از من درخواست حضور را داشتند.

کواکبیان با بیان اینکه اگر خاتمی‌ بیاید قطعاً به نفع وی کنار می‌کشم، ابراز داشت: البته این تضمینی برای خاتمی نیست که هر کس را خواست معرفی کند حمایت کنیم.

وی در ادامه گفت: البته شأن خاتمی بالاتر از این است که کسی را به جای خودش معرفی کند چون در این صورت چه فرقی با احمدی‌نژاد خواهد داشت؟

نایب‌ رئیس حزب همبستگی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد در صورت وقوع اجماع در میان اصلاح‌طلبان بر سر یک کاندیدای واحد، دولتی‌ها و اصولگرایان باید دنبال کار خودشان بروند و شانسی برای کسب آرای مردم نخواهند داشت.

وی در پاسخ به سئوال بعدی مبنی بر اینکه موضع صریحش در ارتباط با فتنه 88 چیست، گفت: بنده اولین کسی بودم که در برابر این اتفاق موضع گرفتم و اعلام کردم که باید حساب اصلاح‌طلبان را از فتنه‌گران و براندازان جدا کرد.

* دستگاه قضایی مانع از تخلفات انتخاباتی شود

کاندیدای جبهه اصلاح‌طلب با بیان اینکه تقلب در انتخابات 88 را قبول ندارد، ولی تخلف را چرا، ابراز داشت: البته در حال حاضر نیز این تخلفات انتخاباتی شروع شده و دستگاه قضایی باید جلوی آن را بگیرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد دیدگاهش در خصوص موسوی و کروبی گفت: بنده معتقد نیستم که ما شرط حضور خود را رفع حصر از اینها بدانیم، ولی در مجموع باید این حصرها از بین برود و با رفع کدورت‌ها زمینه خدمت به مردم بهتر فراهم شود.

کواکبیان در جواب دانشجوی دیگری که خواستار توضیح معنای واقعی اصلاحات شده بود، اظهار داشت: اصلاح‌طلبی در درون نظام معنا پیدا می‌کند به این صورت که باید به چارچوب و اصول نظام اعتقاد داشته و درصدد رفع نابسامانی‌ها و کاستی‌ها برآید.

* سازمان برنامه و بودجه را احیا می‌کنم

وی در پاسخ به اینکه چگونه حماسه اقتصادی را محقق می‌کند نیز گفت: یکی از کارهای بنده در این راستا احیای سازمان برنامه و بودجه خواهد بود چون دولت فعلی با تعطیلی این سازمان که حاصل 60 سال کار کارشناسی بود، ضربه بزرگی را به نظام برنامه‌ریزی کشور وارد کرد.

دبیرکل حزب مردمسالاری تصریح کرد: بعدها نیز مشخص شد که این سازمان، قلک دولت شده و هر طور که خواستند از آن پول برداشت می‌کردند.

به گفته وی در طول هشت سال اخیر معلوم نشد که مبلغ 700 میلیارد دلار در کجا هزینه شد، هرچند ممکن است بخشی اندکی از آن به طرح‌های اساسی تخصیص داده شده باشد.

کواکبیان ادامه داد: البته این سخنان به معنای آن نیست که احمدی‌نژاد پا‌ک‌دستی نداشته و این پو‌ل‌ها را به خانه خود برده، اما تخلفات و بی‌انضباطی‌های مالی در این دولت مشهود بود به طوری که حاصل آن اختلاس 3 هزار میلیاردی شد.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر قرار باشد که دستگاه قضایی پرونده‌ها را رو کند حتماً دو نامه‌ای که مشائی به بانک مرکزی نوشته و خواسته که پول‌ها به حساب امیرمنصور آریا واریز شود، باید مورد بررسی قرار گیرد.

نایب‌ رئیس حزب همبستگی با بیان اینکه اگر این حمایت‌ها نبود قطعاً چنین اختلاسی به وقوع نمی‌پیوست، ادامه داد: البته بنده اختلاس در دولت‌های قبلی را کتمان نمی‌کنم.

وی ابراز داشت: در دولت خاتمی نیز شهرام جزایری اقدام به اختلاس کرد ولی تفاوت در این بود که این فرد به هر دلیلی پولی از هر جا تهیه کرده بود دیگران را وامدار خود می‌کرد و دولت در فساد بانکی نقشی نداشت.

کواکبیان گفت: در زمان دولت هاشمی رفسنجانی نیز فاضل خداداد دارای پرونده اختلاس 123 میلیاردی بود ولی این مبلغ کجا و 3 هزار میلیاردی کجا.

وی ادامه داد: رحیم‌مشائی دو بار در هتل لاله با امیرمنصور آریا جلسات خصوصی داشته و این مطالب در نوع خود جالب است.

* لزوم مبارزه با فساد در ابعاد مختلف آن

کاندیدای جبهه اصلاح‌طلب یکی از برنامه‌های خود را مبارزه با فساد در ابعاد مختلف آن دانست و ابراز داشت: توجه به این مهم زمینه برخورداری از جامعه‌ای سالم را فراهم می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید مسائل اقتصادی را با تدبیر پیگیری کرد، با انتقاد از احمدی‌نژاد گفت: در اوایل دولت نهم، تعدادی از اقتصاددانان برای گرفتن مشورت دعوت شدند ولی بعد از چند جلسه توجهی به این موضوع و نظرات آنها نشد.

کواکبیان افزود: اگر رئیس جمهور شوم در یک دوره چهارساله تورم را زیر 20 درصد و نرخ بیکاری را نیز به کمتر از 10 درصد می‌رسانم؛ این ادعای بزرگی است ولی تحقق آن را به مردم قول می‌دهم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه قائل به غنی‌سازی پنج درصد است یا 20 درصد؟ گفت: این دو چندان فرقی با یکدیگر ندارند و بحث بر سر مصرف آن است، البته اگر از 70 درصد بالاتر رود دیگر بحث سلاح هسته‌ای مطرح خواهد بود.

* زیر بار تعطیلی فوردو نمی‌رویم

دبیرکل حزب مردمسالاری ادامه داد: در حال حاضر برای تولید دارو در رآکتورهای هسته‌ای مرکز تهران، غنی‌سازی 20 درصد انجام می‌شود و تأمین سوخت به علاوه صفحات آن از افتخارات دانشمندان ایرانی است.

وی با بیان اینکه این موضوع هزینه زیادی را در بر دارد، گفت: اگر این داروها از خارج کشور تهیه شود برای ما ارزان‌تر هم تمام می‌شود ولی برخورداری از دانش این فناوری برای کشور از اهمیت بالاتری برخوردار است.

کواکبیان با اشاره به اینکه در حال حاضر دانش این فناوری را به دست آورده‌ایم، گفت: اگر در مذاکرات بحث شود که غنی‌سازی 20 درصد را تعطیل کنیم، مشکلی پیش نمی‌آید چون فناوری و دانش آن در دست است و هر زمان که بخواهیم می‌توانیم دوباره اقدام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات گروه 1+5 مبنی بر تعطیلی فوردو، آن را حرفی بی‌ربط خواند و افزود: تمام مراکز هسته‌ای ما طوری است که دشمن در صورت حمله می‌تواند آنها را هدف قرار دهد ولی فوردو تنها مرکزی که در دل کوه ساخته شده و نمی‌توان آن را مورد هدف قرار داد.

* وزارت امر به معروف را ایجاد می‌کنم

کاندیدای جبهه اصلاح‌طلب در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر دیدگاهش در مورد اصل هشتم قانون اساسی نیز گفت: ایجاد وزارت امر به معروف و نهی از منکر را در برنامه کاری خود قرار می‌دهم.

وی امر به معروف و نهی از منکر را نیاز جامعه دانست و ابراز داشت: در زمان حیات امام خمینی(ره) تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه بود اما کم‌کم توجه به این مهم کاهش یافت به طوری که امروز فقط ستاد احیای امر به معروف را داریم در صورتی که توجه به این مقوله از ضروریات است.

کواکبیان در ادامه با تأکید بر لزوم حضور و مشارکت بانوان در فعالیت‌های سیاسی گفت: در صورت انتخابم به عنوان رئیس جمهور، حداقل سه زن در کابینه من حضور خواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه فضای دانشگاه‌ها امنیتی شده، ابراز کرد: دانشگاه باید با پادگان فرق داشته باشد.

نایب‌ رئیس حزب همبستگی دانشگاه را فضای پرسشگری دانست و ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر مجوز بسیاری از تشکل‌های اصلاح‌طلب در دانشگاه‌های مختلف یا لغو شده و یا فعالیتی ندارند.

وی با بیان اینکه تقویت تشکل‌های دانشجویی را در برنامه کاری خود دارم، تأکید کرد: فعالیت تشکل‌ها باید در چارچوب قانون حمایت شود.

* زیباکلام پدر معنوی اصلاحات نیست

کواکبیان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر نظرش در مورد حلقه‌های «کیان» و «آئین» که بنای اصلاحات را گذاشتند نیز گفت: در این حلقه برخی یا دیدگاه‌های خوب فعالیت داشتند و بعضی نیز دارای افکاری قابل نقد بودند.

دبیرکل حزب مردمسالاری با بیان اینکه قرار نیست هر کس هر چه گفت ما قبول کنیم، افزود: موافق این نیستم که عطاء‌الله مهاجرانی و امثال وی هر چه افاضه فرمودند ما بدون چون و چرا قبول و اجرا کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا وزیر اطلاعات را خودش معرفی می‌کند یا خیر؟ ابراز کرد: از زمان امام خمینی(ره) بنا به عرف، وزرای اطلاعات، کشور، دفاع و امور خارجه با نظر رهبری مشخص می‌شدند که طی این 34 سال نیز روال کار بر مبنای آن بوده هرچند در قانون اساسی این وظیفه به رئیس جمهور محول شده است.

کواکبیان عزل متکی به عنوان وزیر امور خارجه را نوعی خرق عادت از طرف احمدی‌نژاد دانست و از این شیوه انتقاد کرد.

نایب‌ رئیس حزب همبستگی در پاسخ به سخن یکی از دانشجویان که زیباکلام را پدر معنوی اصلاحات خطاب کرد ضمن رد این ادعا افزود: چه کسی این مالکیت معنوی را برای ایشان صادر کرده است؟

وی گفت: آقای زیباکلام در این دو ماهه چهار جور موضع گرفته یک بار اعتقاد به حمایت از قالیباف داشتند، یک بار گفتند که کاندیدای اجاره‌ای نمی‌خواهیم و بعداً نیز صحبت از لزوم روی کار آمدن هاشمی رفسنجانی کردند.

انتهای پیام/89002/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول