اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به احداث شهر جدید امیرکبیر

نگاه به زیرساخت‌های فرهنگی در شهرهای جدید دشمن را در جنگ نرم مغلوب می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با توجه به شکل گیری شهر جدید امیرکبیر، خواستار توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری برای مغلوب کردن دشمنان در جنگ نرم در این شهر جدید در حال احداث شد.

نگاه به زیرساخت‌های فرهنگی در شهرهای جدید دشمن را در جنگ نرم مغلوب می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مصطفی مشایخی در نشست با مدیر عامل شهر جدید امیرکبیر که رضا محمدی نماینده معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، گفت: وجود فضاها و زیرساخت‌های فرهنگی در هر منطقه امر بسیار مهمی است که باید در هنگام احداث شهرهای جدید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پایه‌گذاری یک مجموعه فرهنگی هنری بر اساس نیاز و نگاه ویژه به خواسته‌های فرهنگی و هنری مردم به خصوص جوانان می‌تواند نسل جدید و آیندگان را از پرداختن به شرایطی که دشمنان به صورت جنگ نرم و ماهواره برای نابودی این مرز و بوم به کار می‌برند، ایمن کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه بعد از 34 سال از گذشت انقلاب در استان مرکزی که قطب تعزیه کشور است هنوز نتوانسته‌ایم مکانی را برای هنر تعزیه ایجاد کنیم، اظهار داشت: اگر امروز که زیر بنای شهر جدید امیرکبیر پایه‌ریزی می‌شود برای امور فرهنگی و هنری آن طرح و مجموعه‌ای دیده نشود ممکن است در آینده برای احداث این مکان‌های ضروری در این شهر هم مانند شهرهای دیگر دچار مشکل شویم و با این کار، ناخواسته جوانانمان را به طرف ماهواره سوق دهیم.

مشایخی ادامه داد: امیدواریم با ساخت یک مجموعه کامل و زیبای فرهنگی هنری در شهر جدید امیرکبیر که در خور عظمت نام امیرکبیر باشد بتوانیم تمام خلاء‌های شهرهای استان به خصوص اراک را پر کرده و تمامی جشنواره‌ها، فستیوال‌ها و همایش‌های مهم در سطح کشور را در این شهر بر پا کنیم.   

وی افزود: شهر جدید امیرکبیر که قرار است در افق آینده بیش از صد هزار نفر جمعیت را در خود جای دهد، باید از امکانات فرهنگی و هنری مناسب و در شأن مردم برخوردار باشد که ضروری است در هنگام احداث به تمامی این امکانات و زیرساخت‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به شهر مهاجران خاطر نشان ساخت: متاسفانه در این شهر و برخی از شهرک‌های جدیدالحداث امکانات و فضاهای فرهنگی مورد نیاز مردم دیده نشده که این مسئله مشکلاتی را برای فرهنگ و هنر مردم به وجود آورده است.

مشایخی اظهار داشت: امروز دشمنان در تلاش هستند که از طریق جنگ نرم اعتقادات و ارزش‌های جوانان این مرز و بوم را مورد هدف قرار دهند که اگر چنانچه امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی مناسب در اختیار جوانان نباشد، دشمن به راحتی خواهد توانست به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه هر کشوری توانایی ایجاد بسترهای جذب قشر جوان را داشته باشد موفق تر است٬ ادامه داد: این جاذبه بیشتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی تاثیر گذار است.

وی بر لزوم ایجاد پروژه‌های فرهنگی در طرح تفضیلی شهر جدید امیرکبیر تاکید کرد و گفت: احداث فرهنگسرا و مجتمع فرهنگی و هنری، پژوهشگاه فرهنگ و هنر، بازارچه فرهنگ و هنر، سالن نمایشگاه دائمی محصولات فرهنگی و هنری، سالن تئاتر شهر، دفتر خبرگزاری، دفتر موسسات قرآنی، پردیس سینمایی، سالن نگارخانه، مسجد و کانون فرهنگی و هنری مساجد، کتابخانه عمومی، مجتمع دیجیتال شهری و خانه دیجیتال و احداث یک دفتر برای فعالیت ادارات فعال در حوزه فرهنگی از نیازهای اساسی است که باید در هنگام احداث این شهر مورد توجه قرار گیرد.

مدیر عامل شهر جدید امیرکبیر نیز در ادامه این نشست گفت: فاز اول احداث شهر جدید امیرکبیر در زمینی به مساحت 130 هکتار با دو هزار واحد مسکونی آغاز شده که در آینده‌ای نزدیک بیش از صد هزار نفر جمعیت را پذیرا خواهد بود.

علیرضا عزیزی با اعلام آمادگی برای واگذاری زمین به منظور احداث یک مجموعه فرهنگی کامل و جذاب در شهر جدید امیرکبیر، اظهار داشت: اگر جامعه‌ای در بعد فرهنگی دچار مشکل شود، بدون شک در آینده دچار چالش‌ها و مشکلات بسیار جدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه شناخت یک مملکت از روی فرهنگ و پیشینه آن مشخص می‌شود، تصریح کرد: تلاش داریم با مدیریتی مناسب در شهر جدید امیرکبیر دیدگاه و تفکر فرهنگی و هنری امیرکبیر را به خوبی جلوه‌گر کنیم.

وی خاطر نشان ساخت: ضروری است تمامی متولیان امر، شرکت عمران شهری را کمک کنند تا به هدف اصلی که دست‌یابی و ساختن شهری با تفکر، اندیشه و فرهنگ امیرکبیر است برسیم و هویت ایرانی اسلامی را که نشانگر فرهنگ و تمدن بالا و غنی این کشور می‌باشد را به اوج برسانیم.

شهر جدید امیرکبیر واقع در 41 کیلومتری شمال شرق اراک، در مسیر اراک به قم واقع شده و از آن به عنوان اولین شهر ویلایی کشور نام برده می‌شود. این شهر با هدف جمع‌آوری سرریز جمعیتی اراک با وسعت 1600 هکتار، با ظرفیت 100 هزار نفر جمعیت تا سال 1405 هدف‌گذاری شده است.

پس از این نشست و در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به همراه نماینده معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آستان مقدس امام‌زادگان محمد(ع) و طیب(ع) روستای شهسواران اراک که در مجاورت شهر جدید امیرکبیر قرار دارد، بازدید کردند و در جریان چگونگی روند عملیات ساختمانی این امام زادگان معظم که به همت ارشاد اسلامی در حال احداث است قرار گرفتند.

انتهای پیام/87001/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول