اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

قزوین از استان‌های برتر در مراقبت از مادران است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: استان قزوین از استان‌های برتر کشور در بحث مراقبت از مادران، کاهش مرگ نوزادان و کودکان زیر یک سال است.

قزوین از استان‌های برتر در مراقبت از مادران است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی‌اکبر زینالو در همایش ملی سلامت مادران که به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در حال برگزاری است، اظهار داشت: سلامت مادر و نوزاد یکی از برترین و بی‌نظیرترین شاخص‌های سلامت جهانی است و مرگ یک مادر، زلزله‌ای است که به نظام سلامت و نظام اجتماعی و سیاسی هر کشور وارد می‌شود.

وی افزود: بنابراین همان‌طور که جایگاه مادر از دیدگاه اسلام و قرآن بی‌نظیر است در شاخص‌های سلامت کشور نیز بسیار حائز اهمیت بوده و جایگاه خاصی را دارد.

این مسئول عنوان کرد: همه ما بر اساس وظایف تخصصی و وظایف انسانی و اجتماعی که بر عهده داریم در زمینه سلامت مادران باید در وهله نخست آگاهی آنان را در حوزه مراقبت از خود افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اضافه کرد: همچنین آموزش‌های اجتماعی و رسانه‌ای جامعه باید به گونه‌ای باشد که قبل از اینکه خانمی تصمیم به بارداری بگیرد علم و آگاهی مورد نیاز برای مراقبت از خود و جنین و پس از زایمان برای مراقبت از نوزاد خود را داشته باشد.

زینالو ادامه داد: این مراقبت‌ها در شش هفته اول پس از زایمان از اهمیت بیشتری برخوردار است و هر خانمی باید هنر مراقبت از نوزاد را در این مدت به خوبی یاد بگیرد.

وی افزود: امروز علم پزشکی ثابت کرده است که آرامش روانی یک خانم باردار در سلامتی او و جنین بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول خاطرنشان کرد: پزشکان و به خصوص متخصصان زنان و زایمان باید دانش و آموزش‌های خود را بر اساس نیازهای واقعی این گروه تنظیم کنند؛ در حقیقت باید دانش تئوری که در اختیار قرار گرفته را با صرف زمان بیشتر به دانش مهارت تبدیل کنیم و قدرت کافی برای آموزش افراد جامعه و کمک‌رسانی به گروه هدف خود را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: باید تلاش کنیم به سمت بهبود استانداردهای سلامت مادران باردار حرکت کنیم.

زینالو گفت: مراقبت‌های ادغام‌یافته و دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مادران صرفا برای این مطرح و اجرا می‌شود که هیچ مادری بدون آموزش، مراقبت، حمایت و کنترل باقی نماند.

وی اظهار کرد: هر خانمی که اقدام به مادر شدن می‌کند باید از هرگونه حمایتی اعم از حمایت خانوادگی، حمایت حوزه سلامت، حمایت دولت و حمایت‌های آموزشی در حوزه تغذیه، رشد و سلامت جسمی و از آموزش‌های لازم برخوردار شود.

این مسئول ادامه داد: امیدواریم این همایش بتواند تجربیات علمی و پژوهشی در بر داشته باشد و تحقیقات شرکت‌کنندگان در همایش را به گوش همه مردم برساند و حاصل تحقیقات شما در ارتقای کیفیت خدمات، کاهش مرگ و میر مادران و جلوگیری از عوارض مربوط به مادران اثرات مثبتی داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: در سال‌های اخیر نیز با کمک شما در سراسر کشور از بهورز تا متخصصان زنان و زایمان، میزان مرگ و میر مادران کاهش یافته است.

زینالو ابراز داشت: استان قزوین نیز یکی از استان‌‌های برتر در بحث مراقبت از مادران، مرگ نوزادان و کودکان زیر یک سال و یک‌ ماه است و این نشان‌ می‌دهد که هم فرهنگ خانواده‌ها در حال ارتقا است و هم مسئولان بهداشت و درمان استان به وظایف خود بهتر عمل می‌کنند.

وی یادآور شد: اما هنوز از ظرفیت‌‌‌های موجود در استان قزوین به طور کامل استفاده نکرده‌ایم؛ در هر زمانی موفق شدیم به جایی برسیم که مادران بدانند چگونه از خودشان مراقبت کنند به موفقیتی که مدنظر بوده، دست یافته‌ایم.

انتهای پیام/77010/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول