اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبر داد

حمام «خان» در نیمه راه مرمت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت حمام «خان» دالان میرزا رضای شهر تبریز به نیمه رسید.

حمام «خان» در نیمه راه مرمت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی بعد از ظهر امروز در بازدید از این اثر تاریخی افزود: قدمت این حمام که از چند طاق و گنبد تشکیل شده، به دوره قاجار می‌رسد.

وی در ادامه این بنا را دارای محوطه بیرونی و باغ توصیف و تشریح کرد: حمام "خان" از دو قسمت سنتی و حمام نمره تشکیل شده که بخش سنتی آن متعلق به دوره قاجار بوده است.

محمدی با اشاره به مرمت‌های انجام گرفته در این بنا تصریح کرد: آواربرداری پشت‌بام، اجرای طاق و دزدها، شیب‌بندی و عایق‌کاری از جمله اقدامات مرمتی انجام گرفته در قسمت پشت بام حمام به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: آواربرداری داخل حمام، لایه‌برداری، مرمت طاق و گنبدها، اجرای کانال‌های نم‌زدایی در بخش سنتی، مسطح‌سازی کف و مرمت ترک‌های دیواره‌ها دیگر اقدامات مرمتی انجام گرفته در حمام "خان" محسوب می‌شوند.

محمدی با اشاره به مرمت دو جداره بیرونی حمام یادآور شد: مرمت یکی از این جداره‌ها با اجرای طاق‌نما و سردر به پایان رسیده و دیگری در دست کار قرار دارد.

وی، اتمام مرمت جداره غربی را از جمله مرمت‌های باقی مانده در این اثر خواند و گفت: احیای قسمتی از پلان، مرمت سردر دوره پهلوی، نازک‌کاری داخل، احیای تزئینات نقاشی، کف‌سازی و ساماندهی محوطه از دیگر اقدامات مرمتی هستند که در حمام "خان" در دست اجرا قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: حمام «خان» همچون دیگر حمام‌های تاریخی شامل بخش‌های ورودی، دالان و دهلیز، بینه و سکوهای سربینه، میان‌در، سرویس‌های بهداشتی، حجامت‌خانه، گرمخانه، موتورخانه و خزینه بوده است.

محمدی یادآور شد: حمام «خان» به عنوان یکی از آثار تاریخی ثبت ‌ملی شده استان آذربایجان‌شرقی در محله قره‌باغی‌ها و محلی موسوم به دالان میرزا رضای تبریز واقع شده است.

انتهای پیام/60001/ق30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول