اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

مرمت حمام مهدی خان تبریز 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت حمام مهدی خان تبریز بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مرمت حمام مهدی خان تبریز 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: قدمت این حمام که از دو گنبد سربینه و گرمخانه تشکیل شده، به دوره قاجار می‌رسد.

وی با بیان اینکه حمام مهدی خان مجاور و چسبیده به خانه تاریخی سرخه‌ای تبریز قرار دارد، افزود: با توجه به درهایی که از خانه سرخه‌ای به حمام باز می‌شده به نظر می‌رسد که این حمام در ابتدا خصوصی و متعلق به خانه سرخه‌ای بوده و به مرور زمان به صورت عام‌المنفعه در اختیار عموم قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به مرمت‌های انجام گرفته در این بنا تصریح کرد: سبک‌سازی پشت بام، آواربرداری، کانال کشی، تسطیح پشت بام، تقویت و مرمت تویزه‌ها، تقویت گوشه‌سازی‌های گنبد شامل تعویض آجرهای فرسوده، رفع ترک‌ها، بندکشی مجدد و اندود از جمله مرمت‌های انجام گرفته بر روی یکی از گنبدهای حمام مهدی خان به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی مرمت‌های باقی مانده را شامل همین اقدامات بر روی گنبد دوم حمام خواند و گفت: علاوه بر مرمت گنبد دوم، فعالیت‌هایی در داخل حمام همچون تقویت و استحکام‌بخشی، لایه‌برداری، کف‌سازی، مرمت دیوارهای جداره‌ها و نازک کاری نیز انجام می‌گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: حمام مهدی خان همچون دیگر حمام‌های تاریخی شامل بخش‌های ورودی، دالان و دهلیز، بینه و سکوهای سربینه، میان در، سرویس‌های بهداشتی، حجامت خانه، گرمخانه، موتورخانه و خزینه بوده است.

وی یادآور شد: حمام مهدی خان که در خیابان ثقه الاسلام تبریز واقع شده با شماره 10469 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60002/ع20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول