اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان خبر داد

40 درصد مناطق همدان دارای طرح مطالعاتی / مدیریت پسماندها از عوامل پیشرفت همدان

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه 40 درصد از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان دارای طرح مطالعاتی و شناسنامه است، گفت: امیدواریم طی شش ماه نخست امسال این رقم به 73.5 درصد ارتقا یابد.

40 درصد مناطق همدان دارای طرح مطالعاتی / مدیریت پسماندها از عوامل پیشرفت همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قربانعلی محمدپور در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به روز زمین پاک اظهار کرد: هفته زمین پاک از یکم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ششم اردیبهشت نیز ادامه دارد.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان طی هفته زمین پاک که با شعار «آب پاک، خاک پاک و انسان سالم» برگزار می‌شود برنامه‌های خاصی از جمله بازدید از سیستم تصفیه‌خانه شهرک بهاران و شرکت نساجی اکباتان را در برنامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان داشت: از دیگر برنامه‌های ما طی این هفته برگزاری مراسم زمین پاک با همکاری آموزش و پرورش و برگزاری مسابقات زیست‌محیطی در سطح مدارس استان است.

وی با اشاره به پاکسازی مسیر گنجنامه به سمت میدان میشان تصریح کرد: این برنامه روز پنجشنبه توسط بسیج سازندگی استان صورت می‌گیرد.

محمدپور یادآور شد: ما باید روز زمین پاک را در واقع جشن بزرگ و روز شکرگزاری از نعمات خداوندی در نظر بگیریم.

وی در ادامه سخنانش از آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان به عنوان دو نهاد تأثیرگذار در تنویر افکار عمومی در راستای حفاظت از محیط زیست نام برد و افزود: همه ارگان‌ها و تشکل‌ها می‌توانند عملاً اداره کل محیط زیست را در ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی استان یاری دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به بحث آمایش محیط زیست استان ابراز داشت: به تازگی این امر در استان به پایان رسیده و همدان جزو استان‌هایی بود که توانست مصوبه لازم در این زمینه را اخذ کند.

 *مدیریت پسماندها از عوامل کلیدی پیشرفت همدان

وی با بیان اینکه کشاورزی و تولید محصولات مرغوب و با کیفیت کشاورزی در استان همدان اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: 95 درصد محصولات غذایی ما از خاک به دست می‌آید که این امر نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری مدیریت پس‌آب و پسماندها در سطح استان است.

محمدپور تأکید کرد: اگر پسماندهای صنعتی، بیمارستانی و... را مدیریت نکنیم و جدی نگیریم قطعاً در درازمدت باعث آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین و اجرای برنامه‌های یکپارچه زیست‌محیطی بر اساس برنامه پنجم توسعه ابراز داشت: مطالعات تهیه طرح جامع برای شناسنامه‌دار کردن مناطق استان در دست اجرا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: مطالعات مناطق خانگرمز و لشگردر به پایان رسیده و در حال حاضر گزارش منطقه ملوسان، شراء و آلمابلاغ در حال اجرا است و در نیمه نخست امسال مطالعات این مناطق نیز به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استقرار صنایع از بزرگ‌ترین دغدغه مسئولان محیط زیست استان‌ها است، عنوان کرد: در این راستا توانسته‌ایم مصوبات استقرار صنایع را به روز کنیم که در 14 گروه تقسیم‌بندی شده است.

محمدپور اضافه کرد: حدود 41 طرح در این زمینه مشمول ارزیابی شده‌اند که نشان از اهمیت داشتن یک محیط زیست سالم و مطلوب است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات بزرگ برای محیط زیست استان‌ها اجرای بحث کمیته ماده 8 بوده که بر اساس آن برای استقرار صنایعی که مشکل داشته‌اند اختیاراتی به استان‌ها برای صدور مجوز داده شده است.

* شهرداری بهار پیشتاز در استقرار باغ وحش است

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه بحث استقرار باغ وحش با جدیت دنبال می‌شود، افزود: شهرداری بهار در این امر پیشتاز بوده و مطالعاتی را در این زمینه ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: استقرار باغ وحش و باغ پرندگان علاوه بر اینکه به عنوان مکان تفریحی و تفرجی به شمار می‌رود، می‌تواند در زمینه اشتغالزایی نیز مؤثر باشد.

محمدپور با بیان اینکه یکی از عوامل کلیدی ما در برنامه پیشرفت و توسعه استان مدیریت پسماندها در عملیات دفن و دفع مواد زائد شهری، صنعتی و بیمارستانی بوده است، گفت: این مهم با جدیت در اداره کل حفاظت محیط زیست استان پیگیری می شود.

به گفته وی نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند و آیین نامه‌های مربوطه از اهداف اصلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: در اجرایی کردن مدیریت پسماند تلاش کرده‌ایم از مشاوران معتمدی که مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست هستند، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون در راستای اجرای مدیریت پسماند 250 مکاتبه با واحدهای صنعتی صورت گرفته است، ادامه داد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون 35 واحد اقدام به انتخاب مشاور و ارائه برنامه عملیاتی پسماند کرده اند.

محمدپور تصریح کرد: پیمانکارانی که در محیط زیست کشور توانستند گرید سازمان را به دست آورند 14 نفر و تعداد مشاوران پذیرفته شده نیز 33 نفر است.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: از دیگر اقدامات ما پیگیری ممنوعیت استفاده از آزبست بوده است که به جرأت می‌توان گفت در هیچ یک از واحدهای تولیدی سطح استان ما از این محصول استفاده نمی‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه محیط طبیعی و آمادگی و امکانات موجود در این زمینه از کسانی که می‌توانند در بحث تکثیر و احیای حیات وحش استان کمک کنند درخواست کرد تا پروژه‌ها و طرح های خود را در این راستا ارائه دهند.

وی با بیان اینکه مناطقی چون لشگردر ملایر، خانگرمز و شراء در نوع خود بی‌نظیر هستند، خاطرنشان کرد: طی سه سال اخیر هیچ گونه مجوز شکار چهارپا در حوزه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان صادر نشده تا از شوک‌هایی که به این مناطق وارد شده بود کاسته شود.

محمدپور بیان داشت: سازمان محیط زیست در جایگاه نظارت حاکمیتی می‌تواند در بحث اشتغال، گردشگری و ارزآوری و... پررنگ ظاهر شود.

وی ادامه داد: تفاهمنامه‌های زیادی در راستای جلوگیری از بیماری‌های حیات وحش با دامپزشکی استان داشته‌ایم و در حال پیگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به پرورش پرندگان وحشی در اسارت گفت: در این راستا نیز به علاقه‌مندان در تسهیل اجرای این امر خدمات لازم ارائه می‌شود.

 *امسال سه روز آلوده در همدان داشتیم/ ارتقای مناطق حفاظت شده همدان به شش منطقه

وی با اشاره به وضعیت آلایندگی استان یادآور شد: طی فروردین ماه امسال وضعیت آلایندگی استان سه روز بالاتر از حد استاندارد بوده و در حد هشدار بوده است.

محمدپور تأکید کرد: طی سال گذشته 36 روز آلوده داشته‌ایم که از این تعداد 34 روز در حد هشدار و دو روز نیز بحرانی بوده است.

به گفته وی طی دوره‌ای چهار ساله اداره کل حفاظت محیط زیست استان توانست تعداد مناطق تحت مدیریت خود را از دو منطقه به شش منطقه یا به عبارتی از 1.7 درصد به 3.4 درصد ارتقا دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ابراز داشت: در حال حاضر استان همدان چهار منطقه شکار ممنوع دارد که مطالعات آن در دست اجرا است.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه 40 درصد از مناطق تحت مدیریت ما اکنون دارای طرح مطالعاتی و شناسنامه هستند، تأکید کرد: امید است طی شش ماه نخست امسال این رقم به 73.5 درصد ارتقا یابد.

محمدپور از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان را احیای حیات وحش عنوان کرد و افزود: در این راستا در دولت دهم اداره کل حفاظت محیط زیست استان توانسته است یک هزار و 150 مورد از انواع و اقسام پرنده و چهارپا را احیا و رهاسازی کرده است.

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول