اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ائتلاف همپیمانی و ائتلاف کُردها تاکید کردند

تقویت ائتلاف شیعی و کُردی در عراق نقشه‌های شوم را ناکام می‌گذارد

ائتلاف همپیانی ملی عراق و ائتلاف کردستان این کشور بر حل اختلاف خود در چارچوب قانون اساسی تاکید کرده و هیئت مذاکره کننده کُرد را که قرار است عازم بغداد شود، حلال مشکلات بین بغداد و اربیل دانستند.

تقویت ائتلاف شیعی و کُردی در عراق نقشه‌های شوم را ناکام می‌گذارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از بغداد، ائتلاف همپیمانی ملی عراق و ائتلاف کردستان این کشور ضمن تاکید بر حل اختلاف خود در چارچوب قانون اساسی، هیئت مذاکره کننده کُرد را که قرار است عازم بغداد شود، حلال مشکلات بین بغداد و اربیل دانستند.

در این میان ائتلاف همپیمانی ملی عراق تاکید کرد که تقویت ائتلاف کُردی- شیعی می تواند تمام نقشه هایی که ضد عراق طراحی می شود، ناکام بگذارد.

سلمان الموسوی یکی از نمایندگان ائتلاف همپیمانی ملی عراق در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: حضور هیئت مذاکره کننده کُرد به بغداد گامی مثبت است و گفت‌وگو با آن نیز در چارچوب قانون اساسی صورت خواهد گرفت.

وی ائتلاف کردستان را به کاهش سقف درخواست های خود فراخوانده و تاکید کردکه قانون اساسی معیار اصلی است و نمی توان از آن فراتر رفت.

الموسوی در توضیح این مطلب افزود: چنانچه در مورد ماده 140 اختلاف وجود داشته باشد باید گفت که این موضوع فقط به ائتلاف همپیمانی و یا دولت قانون محدود نمی شود بلکه تمام فراکسیون های سیاسی توافق برسر اصلاح و اجرای این ماده را خواستار هستند زیرا از تصویب این ماده زمان زیادی می گذرد و اکنون نیازمند اصلاح است.

وی در مورد نیروهای پیشمرگ کُرد نیز تصریح کرد: ما بارها گفتیم هیچ ماده قانونی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان به نیروهای مزبور وجه نقد پرداخت کرد زیرا این نیروها، نیروهای ویژه کردستان عراق هستند و در این مورد باید گفت‌وگو کرده و به یک راهکار قانونی دست یافت.

این نماینده ائتلاف ملی، ائتلاف کردستان را به توسل به گفت‌وگو برای حل مشکلات خود با دولت مرکزی فراخواند.

تظاهرات استان های غربی بر روابط بغداد- اربیل تاثیری ندارد

وی در مورد تظاهرات در برخی استان های غربی عراق و تاثیر آن بر روابط بغداد و اربیل گفت: تظاهرات مزبور بر روابط دو طرف تاثیری ندارد به ویژه اینکه دخالت دستور کار و نقشه های خارجی در آن روشن شده است و دولت عراق نیز بیشتر درخواست های مشروع تظاهرات کنندگان را پاسخ داده است.

ائتلاف شیعی- کُردی نقشه های بیگانگان را ناکام  می گذارد

الموسوی تاکید کرد: در صورت کارآمد شدن ائتلاف کُردی- شیعی می توان تمام نقشه های خارجی از جمله برنامه هایی که برای استان های غربی طراحی شده است، ناکام گذاشت زیرا هر گونه ائتلاف بین فراکسیون های قوی می تواند نقشه تقسیم عراق را با شکست روبه رو کند آن هم در زمانی که بسیاری از ساکنان استان های غربی نیز بر مخالفت با تقسیم عراق و دستور کار خارجی تاکید دارند.

«حسن جهاد» از نمایندگان فراکسیون کردستان عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: هیئت مذاکره کننده کردستان به زودی عازم بغداد خواهد شد تا به اختلافات موجود پایان دهد اما نمی توان تاکید کرد که این هیئت تمام مشکلات را یکباره حل‌وفصل خواهد کرد.

جهاد در توضیح این مطلب افزود: برای تمام مسائل مورد اختلاف از جمله موضوع بودجه و نیروهای پیشمرگ یک هیئت مذاکره کننده تشکیل خواهد شد و امیدواریم که مذاکرات گامی به جلو باشد و بتواند آغاز تازه‌ای برای حل و فصل مسائل مورد اختلاف باشد.

وی تاکید کرد: در صورت توافق بر سر برخی مسائل بین هیئت مذاکره کننده کردستان با مسئولان بغداد، وزیران و نمایندگان کُرد برای ادامه کار خود به بغداد باز می گردند.

این نماینده ائتلاف کردستان احتمال داد که هیئت مذاکره کننده کُرد به ریاست نوشیروان بارزانی عازم بغداد شود.

از سوی دیگر «جمعه العطوانی» یک سیاستمدار عراقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس تصریح کرد: سفر هیئت کردستان به بغداد دومین سفر از نوع خود است و پیش از برگزاری انتخابات شوراهای استانها نیز یک هیئت عازم بغداد شده بود که در جریان آن در خصوص مسائل کلی توافق حاصل شده و کمیته های فرعی برای درجه بندی مشکلات بر اساس اهمیت آن و مدت زمانی که باید برای حل آن اختصاص داد، تشکیل شد.

وی افزود: نشست آینده به مثابه ادامه نشست های قبلی خواهد بود و بعید است که در آن تمام مسائل مورد اختلاف حل و فصل شود.

این کارشناس سیاسی عراقی ائتلاف شیعی– کُردی را ائتلافی ریشه دار دانسته و در عین حال اظهار داشت: نمی توان گفت که در آن مشکلات جدی وجود ندارد زیرا مشکلات و نیز دیدگاههای متفاوت بین دو طرف وجود دارد که برای حل و فصل آن باید اعتماد ایجاد کرده و قانون را معیار قرار داد زیرا فقط از این طریق است که می توان مشکلات اربیل و بغداد را حل کرد.

العطوانی افزود: روند امور به سمت حل اختلافات در حرکت است و روابط بین اربیل-بغداد نیز در حال از سرگیری است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول