اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

کتاب مجموعه شعر « نبض» در همدان رونمائی شد

کتاب مجموعه شعر « نبض» سروده سورنا جوکار در همدان رونمایی شد.

کتاب مجموعه شعر « نبض» در همدان رونمائی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در مراسمی که با حضور مسئولین انجمن‌های ادبی شهر همدان و جمع کثیری از اهالی شعر و ادب همدان در سالن کنفرانس مجتمع شهید آوینی برگزار شد از کتاب مجموعه شعر «نبض» سروده سورنا جوکار شاعر جوان همدانی رونمایی شد.

این شاعر جوان همدانی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کتاب شعر من با عنوان «نبض» شامل غزل سروده‌های من از سال 88 تا 91 منتشر شده است اظهار داشت: این کتاب بعد از حذفیات و سانسورهایی که در مورد آن انجام شد دارای 43 غزل است.

سورنا جوکار ادامه داد: در واقع باید گفت این کتاب 42 و نیم غزل دارد چون یک غزل که بعد از اهانت به امام هادی سروده شده بود نصف ابیات آن را در انتشار حذف کردند و برای این می گویم که 42 و نیم غزل دارد.

وی افزود: کتاب من  که حدود یک سال غیر قابل چاپ اعلام شده بود در اواخر سال 91 منتشر شد.

این شاعر همدانی به مضمون شعرهای کتاب خود اشاره کرد و یادآور شد: اشعار این کتاب مضامین عاشقانه، اجتماعی، مذهبی، جنگ و سیاست را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: من با توجه به توانم در شعر گفتن سعی کردم در همه سلیقه‌ها کار کنم و چقدر در این زمینه موفق بودم بستگی به نظر خوانندگان دارد.

جوکار با اشاره به اولین و آخرین شعر کتابش که هر دو با عنوان آذرماه هستند، گفت: این دو شعر در یک روز و در یک ماه سروده شدند هر دو شعر در آذرماه یکی در دوم آذر سال 89 و دیگری 91 سروده شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه من چنینی واقعه شعری را نداشتم که در یک روز و در یک ماه با چند سال تفاوت شعری گفته باشم با این نیت که این دو شعر حسن مطلب و حسن ختام برای این کتاب باشد را منتشر کردم.

این شاعر جوان به علت نامگذاری کتاب اشاره کرد و گفت: احساس می‌کنم کتاب‌هایی که اسم آنها یک واژه خاص است و یک ترکیب خاص بیشتر در ذهن باقی می‌ماند تا یک کتاب با اسم طولانی.

وی افزود: کتاب‌های شعری که معروف شدند و در اذهان جامعه نقش بستند اکثر آنها با اسامی است و اگر شاعر معروفی نباشد بیشتر اسم کتاب است که در جامعه منتشر می‌شود و اگر شاعر معروف باشد اسامی کتاب‌های این بزرگان را مد نظر قرار نمی‌دهیم بلکه شخصیت و شعر سروده شده به حدی قوی است که برای شناخت آنها به اسم کتاب نیازی نداریم.

جوکار ادامه داد: شاعران جوان که معروف نیستند باید برای انتخاب اسم کتاب خود هوشمندانه حرکت کنند و نامی مناسب را برگزینند.

وی در خصوص طراحی جلد کتاب که از یک برگ کاغذ دفترهای دهه 60 که دانش‌آموزان استفاده می‌کردند بهره گرفته  شده، گفت: ایده اولیه طراحی جلد کتاب از خودم بود چون یک دوره‌ای نقاشی و کاریکاتور را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دادم.

این شاعر همدانی با بیان اینکه از برخی شعرا در سرودن شعر متأثر بوده است اذعان داشت: شاعرانی که دوست داشتم و از آنها الهام گرفتم در ابتدا قیصر امین‌پور، حسین منزوی را خیلی دوست دارم و در شعر سپید هم به گروس عبدالملکی و رسول یونان علاقه دارم.

وی به نقش انجمن‌های ادبی در پیشرفت شعر گفتن در خود و دیگر شعرا اشاره کرد و گفت: انجمن‌های ادبی با توجه به اینکه افراد را با روند ادبیات معاصر آشنا می‌کنند دارای اهمیت هستند و بعد از این بستگی به خود شاعر دارد که می‌خواهد پیشرفت کند و از ادبیات انجمنی جلوتر برود یا نه؟

انتهای پیام/89019/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول