اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علوی گرگانی مطرح کرد

لزوم اطاعت از تمامی فرامین ولی فقیه و مراجع

یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: اطاعت از همه دستورات ولی فقیه و مراجع تقلید ضروری است چراکه هر آنچه می‌گویند از آیات قرآن و احادیث استخراج شده است.

لزوم اطاعت از تمامی فرامین ولی فقیه و مراجع

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید محمدعلی علوی ‌گرگانی در جمع فرماندهان، مدیران و مسئولان سپاه صاحب‌الامر (ع) استان اصفهان روایتی از امام جواد (ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند «مؤمنان نیازمند سه ویژگی هستند که نخستین مورد آن موفقیت از جانب خدا است» و باید توجه داشت که سخنان اهل ‌بیت (ع) عین حقیقت است و انسان را به سرمنزل مقصود می‌رساند بنابراین باید تمام دستورات آن‌ها را اطاعت کرد.

وی افزود: امام جواد (ع) در این روایت توفیق اصلی را از جانب خداوند می‌دانند بنابراین آدمی باید در هر کاری تنها خدای خویش را در نظر بگیرد و از غیر بپرهیزد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: دومین نیاز هر مؤمن در کلام امام نهم موعظه درونی است؛ غفلت و ناآگاهی از وظایف، مشکلات جدی در زندگی به‌ وجود می‌آورد بنابراین بهترین راه غلبه بر این مشکلات خود کنترلی است که تنبه بیشتری در پی داشته و آدمی را از ارتکاب بسیاری از گناهان باز می‌دارد ضمن اینکه این امر یعنی موعظه درونی تأثیر به مراتب بیشتری از تذکرات بیرونی دارد.

وی با بیان اینکه انسان‌ها باید پس از بررسی لازم و شناخت حقیقت پیرو آن باشند، گفت: هدایت واقعی در گرو پیروی از سخن حق است در غیر این صورت آدمی هیچ‌گاه راه درست را نمی‌یابد.

علوی گرگانی آیاتی از قرآن کریم با موضوع سعادت انسان‌ها را یادآور شد و افزود: بر اساس این آیات، سعادت وقتی حاصل می‌شود که بندگان به خداوند و فرستادگان او ایمان بیاورند و تفاوتی هم میان آن‌ها قائل نشوند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقها و ولی فقیه نائبان امام زمان (عج) در زمان غیبت هستند، گفت: این افراد هم سخنی از خود نمی‌گویند و نمی‌توان میان فتوای آن‌ها تفاوت قائل شد و تنها به دنبال فتواهای آسان گشت چراکه هر آنچه می‌گویند از آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع) استخراج شده است.

وی ادامه داد: در روایتی آمده است که برخی مؤمنان تنها آن دسته از فرامین خداوند را که به نفع‌شان باشد می‌پذیرند در حالیکه این امر صحیح نبوده و نمی‌توان برخی دستورات را اطاعت و از بقیه سرپیچی کرد.

علوی‌ گرگانی با اشاره به عدم لزوم بیان فلسفه همه احکام توسط خداوند خاطرنشان کرد: برخی از دستورات جنبه تعبدی دارند و آزمونی الهی برای بندگان محسوب می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: نمونه‌هایی از ایمان قوی در میان اصحاب و یاران ائمه اطهار (ع) دیده می‌شوند؛ به عنوان مثال زراره در محضر امام معصوم (ع) گفته بود اگر میوه‌ای را به دو نیم کنند و دستور الهی این باشد که نصف آن حرام و نصفش حلال است اطاعت می‌کنم؛ این نوع رفتار و ایمان باید سرلوحه زندگی همگان قرار گیرد تا به سعادت و خوشبختی برسند.

انتهای پیام/78004/م30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول