اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مخترع طلایی فارس در ژنو خبر داد

جلوگیری از 14 میلیارد دلار اتلاف انرژی

مخترع شیرازی دارای مدال طلا از جشنواره جهانی اختراعات ژنو گفت: چین و آلمان خریدار اختراع من هستند و سوئیس به ما پیشنهاد اقامت داد.

جلوگیری از 14 میلیارد دلار اتلاف انرژی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدرضا منشی‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در چهل و یکمین جشنواره جهانی اختراعات در ژنو برای تولید بنزین از گاز فلر طرحی را ارائه کردم که مدال طلا گرفت.

وی افزود: پدر من در عسلویه کار می‌کند و ریه وی به شدت از تنفس مشعل‌های گاز که به طور مستمر در حال سوختن هستند، آسیب دیده بود.

منشی‌زاده اضافه کرد: در پالایشگاه‌ها در فرآیندهای پالایش مقدار بسیاری گاز و مواد سوختی بدون استفاده از طریق فلر وارد اتمسفر می‌شود.

وی تصریح کرد: انجمن سلامت آمریکا 250 نوع آلودگی این گاز را ثبت کرده که «H2S» و سیانور گازی تولید می‌کند.

این مخترع جوان ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته از تکنولوژی ساخت پالایشگاه‌های بدون فلر بهره می‌برند اما به دلیل نوع پالایشگاه‌های ایران و بر اساس ترازنامه هیدروکربوری کشور روزانه حدود 41.5 میلیون متر مکعب گاز‌های همراه در بخش تولید نفت و همچنین 9.5 میلیون متر مکعب گاز سبک در پالایشگاه‌های گازی کشور می‌سوزد.

وی بیان کرد: با توجه به هدر رفتن سالانه 14 میلیارد دلار از سوختن این گازها، ما در این زمینه طرحی ارائه کردیم که از این طرح برق تولید کرده و با گاز آن بنزین تولید و از این هدر‌رفت 14 میلیارد دلاری جلوگیری کنیم.

منشی زاده مراحل تحقیق این اختراع را یک سال ذکر و خاطرنشان کرد: به محض اتمام کار آن را در «آی اس آی» به ثبت رساندیم و هشت شرکت «اچ اس سی» نفت و گاز آن را مورد تایید قرار دادند.

وی ابراز داشت: در جشنواره ژنو پس از دریافت مدال برتر، کشورهای عربی و به ویژه الجزایر که درصد بسیاری از گاز فلر جهان را دارد، خواستار ساخت اختراع ما در کشور خود شد اما ما به دنبال این هستیم که در کشور خودمان این اختراع را به تولید انبوه برسانیم به شرطی که مسئولان حمایت کنند.

منشی‌زاده که جوایز متعددی در جشنواره خوارزمی در زمینه اختراع دارد، گفت: طرحی در زمینه شوتینگ زباله به شهرداری شیراز دادیم اما شهرداری این شهر استقبال نکرد.

وی اضافه کرد: مسئولان دانشگاه آزاد تهران برای حضور دانشجویان در جشنواره ژنو هزینه را پرداخت کردند و به برندگان جوایز ارزنده‌ای دادند اما در شیراز ما با هزینه خانواده به این جشنواره رفتیم.

دیگر مخترعی که در ژنو مدال نقره کسب کرده در این نشست گفت: طرح من شوتینگ بیمارستانی مکانیزه الکترومغناطیس زباله است.

اصلان محمدی کشکولی افزود: بسیاری از افرادی که در نقل و انتقال زباله فعالیت می‌کنند به بیماری‌های نادر مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: دفن زباله بیمارستانی باعث می‌شود که عامل بیماری اعم از قارچ، انگل یا ویروس که گاهی در لخته خون‌ها باقی می‌ماند، به خاک، آب و هوا منتقل شده منطقه را آلوده کند.

محمدی بیان کرد: استفاده از زباله‌سوز نیز باعث تولید جیوه و دی اکسید می‌شود.

به گفته وی، یکی از مزایای دستگاه اختراعی وی این است که بدون دخالت انسان زباله را ضدعفونی، تصفیه و تفکیک می‌کند.

این دانشجوی معماری ابراز داشت: این طرح در ژنو طرفدار پیدا کرد و چین و آلمان با ما صحبت کردند که ما اعلام تصمیم قطعی خود را به بعد از رایزنی با مسئولان داخلی موکول کردیم.

به گزارش فارس، در این نشست اعلام شد که دکتر بابک دشت کار نیز مخترع برنده مدال طلا از جشنواره ژنو نیز دیگر جوان خوش فکر استان فارس است که آنتی بیوتیکی را ابداع کرده که هیچ‌گونه عوارضی برای بدن ندارد.

بنا به اظهار خود، این مخترعان به تازگی و چند روز پیش از اعزام به ژنو مراحل ثبت‌نام در بنیاد نخبگان فارس را طی کرده‌اند.

انتهای پیام/2448/ی30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول