اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انقلاب فرهنگی از کجا آغاز شد؟

پس از حادثه دانشگاه تبریز نخستین مرکز آموزش عالی که به اشغال انجمن های اسلامی درآمد دانشگاه علم و صنعت بود ، انجمن اسلامی این دانشگاه ضمن اعلام تعطیلی، خواستار تصفیه و پاکسازی دانشگاه شد .

انقلاب فرهنگی از کجا آغاز شد؟

رخدادهای 29 فروردین 1359

چکیده

  • پیش از ظهر امروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور به همراه اعضای شورای انقلاب با امام خمینی دیدار و در زمینه انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها با ایشان گفت و گو کرد .
  • شورای انقلاب در مورد تصفیه دانشگاه ها اطلاعیه ای صادر و تاکید کرد : ستادهای عملیاتی گروه های گوناگون ، دفترهای فعالیت و نظایر اینها که در دانشگاه ها و دانشکده ها و موسسات آموزش عالی مستقرشده اند در ظرف سه روز یعنی تا پایان روز دوشنبه یکم اردیبهشت باید برچیده شوند .
  • در پی حوادث دانشگاه تبریز ، دانشگاه پلی تکنیک و علم و صنعت که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه رخ داد امروز تعداد دیگری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به اشغال انجمن های اسلامی که خواستار پاکسازی محیط آموزشی و تغییر نظام آموزشی هستند درآمد.
  • حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های این هفته جمعه تهران اظهار داشت :  این گروه هایی که در دانشگاه ها لانه کرده اند و علیه حکومت اسلامی مشغول ضربه زدن هستند باید خود این  محل علمی را تخلیه کنند و اگر این مراکز را که تبدیل به مرکز فساد شده است تخلیه نکنند و به صاحبان اصلی یعنی ملت تحویل ندهند ملت خودشان خواهند رفت و این مراکز را پاکسازی خواهند کرد .
عده ای دانشگاه ها را به ستاد عملیاتی تبدیل کرده اند

پیش از ظهر امروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور به همراه اعضای شورای انقلاب با امام خمینی دیدار و گفت و گو کرد . در پایان این ملاقات اطلاعیه ای منتشر شد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : کسانی که دلشان برای انقلاب اسلامی نمی تپد و درک دیگری از دانشگاه و کار دانشگاه دارند با ایجاد بحران در امور دانشگاهی و تبدیل مراکز آموزش عالی به ستاد عملیات سیاسی تفرقه آور ، عملا مانع دگرگونی بنیادی دانشگاه ها شده اند .

 

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نیز گفتند : همچنان که امام در پیام خود فرمودند ما نیاز به این داریم که در سطح جامعه و در دانشگاه های این کشور هم تعلیم باشد و هم تزکیه ، چقدر دانشگاه ها به این رسالت عمل می کنند؟ آن کسانی که در دانشگاه ها درس می خوانند و یا درس می دهند ، پیش از این گواهی داده و می دهند که نظام دانشگاهی کنونی ما همان نظام دانشگاهی رژیم گذشته است و این فرصت پیدا نشده است که این سازمان و سیستم به کلی دگرگون شود . ایشان ادامه دادند : ملت مسلمان ایران نمی تواند به دانشگاه کنونی امیدوار باشد که فرزندش را برای او عالم و دارای اخلاق پاک تربیت خواهد کرد .
خواست دانشجویان و دانشگاهیان مورد تائید ما است

در این اطلاعیه همچنین با اشاره به پیام نوروزی امام خمینی که در آن بر ضرورت انقلاب در دانشگاه ها تاکید شده بود آمده است : دانشگاهیان و دانشجویان مسلمان که از نظام آموزشی طاغوتی در رنج بوده و هستند با این پیام جان تازه ای یافته اند و تغییر بنیادی نظام را خواستار شده اند این خواست دانشگاهیان و دانشجویان مورد تائید ما است و کاری است که هر چه زودتر باید به بهترین وجه و با توجه به اوضاع و احوال کنونی کشور انجام یابد .

ستادهای عملیاتی گروه ها تا سه روز باید تعطیل شوند

در اطلاعیه شورای انقلاب و با اشاره به تائید امام خمینی آمده است :  ستادهای عملیاتی گروه های گوناگون ، دفترهای فعالیت و نظایر اینها که در دانشگاه ها و دانشکده ها و موسسات آموزش عالی مستقرشده اند در ظرف سه روز یعنی تا پایان روز دوشنبه یکم اردیبهشت باید برچیده شوند .  (1)

درگیری در دانشگاه ها ادامه دارد

در پی حوادث دانشگاه تبریز ، دانشگاه پلی تکنیک و علم و صنعت که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه رخ داد امروز تعداد دیگری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به اشغال انجمن های اسلامی که خواستار پاکسازی محیط آموزشی و تغییر نظام آموزشی هستند درآمد. تا آخر وقت امشب دانشگاه های شیراز ، تبریز ، کرمان ، تربیت معلم تهران ، رضایی [بازرگانی] ، متحدین ، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ، موسسه علوم بانکی دانشکده کشاورزی حنیف نژاد توسط انجمن های اسلامی به تصرف درآمده است .

بر اساس گزارش های رسیده پس از حادثه دانشگاه تبریز نخستین مرکز آموزش عالی که به اشغال انجمن های اسلامی درآمد دانشگاه علم و صنعت بود ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران از روز پنجشنبه دیروز این دانشگاه را تعطیل اعلام کرد و خواستار تصفیه و پاکسازی دانشگاه شد . سازمان مجاهدین خلق[منافقین] که در پی نفوذ در دانشگاه ها است با انتشار بیانیه مفصلی مخالفت خود را با تعطیلی دانشگاه ها اعلام کرد . دانشگاه های دیگر تهران و شهرستان ها نیز صحنه درگیری میان گروه ها و جریان های سیاسی است . (2)

در یک درگیری چندین ساعته که از بعد از ظهر امروز بین گروهی از مردم ، دانشجویان و نیز اعضای برخی جریان های سیاسی در دانشگاه تربیت معلم رخ داد حدود 100 نفر مصدوم شدند و خسارت زیادی به ساختمان دانشگاه وارد شد . (3)

آیت الله خامنه ای : عده ای می خواهند دانشگاه را مسجد ضرار کنند

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه اول نماز با اشاره به فضای موجود در دانشگاه های کشور اظهار داشتند : امروز در سراسر کشور گروه هایی نمی خواهند بگذارند که دانشگاه کار درست و رسالت واقعی خود را به این مملکت انجام دهد ، می خواهند مرکز علم و دانش توسعه و گسترش اسلام و نیز مرکز تربیت و پرورش نسل های مومنی را که باید آینده جامعه اسلامی را اداره کند این پایگاه را تبدیل کنند به پایگاهی برای انجام مقاصد شوم خارجی و ضدیت با اسلام زیر لوای دانشگاه و دانش ، یعنی ایجاد مسجد ضرار .

 

دراطلاعیه شورای انقلاب با اشاره به پیام نوروزی امام خمینی که در آن بر ضرورت انقلاب در دانشگاه ها تاکید شده بود آمده است : دانشگاهیان و دانشجویان مسلمان که از نظام آموزشی طاغوتی در رنج بوده و هستند با این پیام جان تازه ای یافته اند و تغییر بنیادی نظام را خواستار شده اند این خواست دانشگاهیان و دانشجویان مورد تائید ما است و کاری است که هر چه زودتر باید به بهترین وجه و با توجه به اوضاع و احوال کنونی کشور انجام یابد .
نمی توان به نظام کنونی دانشگاهی امیدوار بود

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نیز گفتند : همچنان که امام در پیام خود فرمودند ما نیاز به این داریم که در سطح جامعه و در دانشگاه های این کشور هم تعلیم باشد و هم تزکیه ، چقدر دانشگاه ها به این رسالت عمل می کنند؟ آن کسانی که در دانشگاه ها درس می خوانند و یا درس می دهند ، پیش از این گواهی داده و می دهند که نظام دانشگاهی کنونی ما همان نظام دانشگاهی رژیم گذشته است و این فرصت پیدا نشده است که این سازمان و سیستم به کلی دگرگون شود .

ایشان ادامه دادند : ملت مسلمان ایران نمی تواند به دانشگاه کنونی امیدوار باشد که فرزندش را برای او عالم و دارای اخلاق پاک تربیت خواهد کرد .

خدمتگزاران «عاری از مهر » نقاب چپ به صورت زده اند

خطیب جمعه تهران ادامه دادند : حداقل انتظاری که دولت جمهوری اسلامی که متکی به ایدئولوژی اسلامی است از دانشگاه مملکتش دارد ، از دانشگاهی که از بیت المال همین ملت استفاده می کند این است که حداقل زمینه رشد اندیشه اسلامی را داشته باشد نه اینکه با آن مخالفت هم بکنند

دانشجویان مسلمان ما دیگر تحمل ندارند

آیت الله خامنه ای افزودند : دانشجویان مسلمان ما دیگر تحمل این را ندارند که ستاد گروه های مسلح ضد اسلامی سازماندهی شان را در داخل دانشگاه ها بکنند ، دانشگاه هایی که با خون ملت تغذیه می شود ، مرکزی شود برای اینکه چند نفر قداره بند علیه جمهوری اسلامی آنجا بنشینند عده ای را به ترکمن صحرا بفرستند و عده ای دیگر را به کردستان .

اگر دانشگاه ها تصفیه نشود ملت خود اقدام خواهد کرد

ایشان خاطر نشان کردند : این گروه هایی که در دانشگاه ها لانه کرده اند و علیه حکومت اسلامی مشغول ضربه زدن هستند باید خود این  محل علمی را تخلیه کنند و اگر این مراکز را که تبدیل به مرکز فساد شده است تخلیه نکنند و به صاحبان اصلی یعنی ملت تحویل ندهند ملت خودشان خواهند رفت و این مراکز را پاکسازی خواهند کرد . (4)

پی نوشت :

1- کیهان ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 3

2- کیهان ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 12

3- کیهان ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول