اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی در گفتگو با فارس مطرح کرد

زلزله ماهیت رشته کوه زاگرس / بررسی تغییرات در گسل‌های منطقه شنبه

یک کارشناس زمین‌شناسی با بیان اینکه زلزله ماهیت رشته کوه زاگرس است گفت: شکستگی سطحی که بر اثر زمین لرزه اخیر به وجود آمده تا کیلومترها طول دارد و در 12 کیلومتری عمق زمین حدود دو متر ممکن است جابه‌جایی اتفاق افتاده باشد.

زلزله ماهیت رشته کوه زاگرس / بررسی تغییرات در گسل‌های منطقه شنبه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، محمد جواد بلورچی امروز در حاشیه بازدید از گسل‌های به وجود آمده بر اثر زلزله 6.1 ریشتری در بخش شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتی، گفت: شاهد شکستگی سطحی در ارتباط با زمین لرزه شنبه هستیم و وقتی که در زمین لرزه‌ای اتفاق می‌افتد دو سمت یک گسل جابه جا می‌شوند منتهی در زاگرس عمدتا گسل اصلی به سطح نمی‌رسد و این به خاطر پوشش نمکی لایه‌های سنگ است و این نمک نمی‌گذارد گسل به سطح برسد.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: در منطقه دشتی گنبد نمکی وجود دارد که نمک به سطح رسیده و در اثر گسلی که اتفاق افتاده لایه‌ها و سنگ‌های شمال کوه نمک و حتی این گنبد نمکی مقداری بلند شده‌اند.

وی افزود: شکستگی سطحی در ارتباط با زمین لرزه شنبه که به وجود آمده تا کیلومترها فاصله طول دارد و در 12 کیلومتری عمق زمین حدود دو متر ممکن است جا به جایی اتفاق افتاده باشد و به طور مثال از مقدار یک متر عمق ممکن است 20 سانت آن را در سطح دید.

وی اضافه کرد: یکی از مسایل عمده ما در کشور این است که متاسفانه با این همه تلاشی و زحماتی که کشیده می‌شود ما با زمین لرزه‌های کوچکتر آسیب جدی می‌بینیم و این یک زنگ خطر است.

بلورچی یادآورشد: خدا یک عمر دوباره‌ای در زلزله 6.1 ریشتری به مردم شهر شنبه داد زیرا اگر ساعت چهار صبح این زمین لرزه اتفاق می‌افتاد و شب بود کشته شدگان ما چندین برابر می‌شدند.

بلورچی بر مقاوم سازی در ساخت و سازها اضافه کرد: ساختمان‌ها را مقاوم بسازید و بدانیم که زمین لرزه جزیی از حیات این کره خاکی است.

وی گفت: بدون زمین لرزه زاگرس هیچ وقت شکل نمی‌گرفت و هزاران زمین لرزه قبلا اتفاق افتاده و بعدا اتفاق خواهد افتاد و تنها راه برای مقابله با زلزله مقاوم سازی است.

بلورچی افزود: زمین لرزه که اتفاق می‌افتد امواج لرزه وقتی وارد محیط اشباع از محیط ماسه‌ای می‌شود و می‌خواهد از آن فرار کند، فوران کردن از سطح خودش را نشان خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد:  این لایه شکل آتش فشان را دارند و مینیاتوری آتش‌فشان هستند و به جای اینکه مواد مذاب بیرون بیاورند آب و ماسه بیرون می‌آورند و در راستای آن شکستگی‌های خطی و طولی به وجود می‌آید.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت:  ابعاد آنها در مناطق زلزله‌زده دشتی تا 40 سانت ارتفاع و تا پنج متری آن دیده می‌شود و دیدن آن برای مردم آموزنده است که با زلزله می‌شود زندگی کرد و آسیب ندید.

بلورچی در پاسخ به اینکه چرا بعضی از آقایان بدون کارشناسی در زمینه نیروگاه اتمی بوشهر نظر غیر کارشناسانه می‌دهند تصریح کرد: نه نیروگاه اتمی بوشهر و نه هیچ سازه مهندسی در مقابل یک زلزله شش ریشتری نباید آسیبی ببیند.

وی اضافه کرد: نیروگاه اتمی بوشهر با زمین لرزه‌های بزرگتر از این هم نباید آسیب ببیند ضمن این که نیروگاه و عسلویه در فاصله آسیب پذیری این زمین لرزه اصلا نبودند.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور یادآور شد: این سخنانی که اخیرا مطرح می‌کنند مغرضانه و از روی نا آگاهی است.

بلورچی تصریح کرد: نیروگاه اتمی بوشهر دارای سازه مستحکمی است و در فاصله خیلی دوری از این پدیده بوده و هیچ آسیبی ندیده و نباید می‌دیده.

وی اضافه کرد: یک ساختمان معمولی در شنبه که کمترین اصول مهندسی رعایت شده باشد آسیب ندیده است و مردم به راحتی درآن زندگی می‌کنند.

بلورچی گفت: زاگرس ماهیتش زلزله است اما زلزله‌های کوچک و متوسط و زمین لرزه‌های خیلی بزرگ در آن شکل نمی‌گیرد.

وی درپاسخ به اینکه آیا شهر بزرگی مثل تهران آمادگی مقابله با زلزله را دارد، خاطرنشان کرد: در تهران تلاش‌هایی صورت گرفته اما در زمان حادثه امدادرسانی در هر شرایطی مختل می‌شود.

بلورچی تاکید کرد: باید آگاهی مردم را بیشتر از اینکه است بالا برد به حدی که از زمین لرزه نترسند.

انتهای پیام/66001/ج40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول