اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شرکت توزیع برق مازندران خبر داد

بدهکاری 15 میلیاردی دولتی‌ها به توزیع برق/ تابستان خاموشی نداریم

معاون فروش و خدمات شرکت توزیع برق مازندران از بدهکاری 15 میلیاردی دولتی‌ها به توزیع برق مازندران خبر داد.

بدهکاری 15 میلیاردی دولتی‌ها به توزیع برق/ تابستان خاموشی نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، در سالی که گذشت با وجود تنگنای اقتصادی و مالی و حذف یارانه‌های کالاها و واقعی شدن قیمت در سایه تعامل خردمندانه، مشکلات پشت سر گذاشته نه تنها کاهشی در ارائه خدمات کمی و کیفی نداشته ایم بلکه از رشد معقولی در ارائه خدمات برخوردار بوده‌ایم. 

برای برطرف کردن برخی از ابهامات به سراغ صنعت برق رفتیم تا مسئولان شرکت توزیع برق مازندران پاسخگوی سئوالات ما باشند.

شجاع محمودی عالمی معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق مازندران ساعتی از وقت کاری خود را به پاسخگویی سئوالات فارس اختصاص داد.

فارس:در حال حاضر شرکت توزیع برق مازندران دارای چند مشترک است و در سال گذشته چه میزان بر این تعداد افزوده شد؟

محمودی: سال گذشته یک میلیون و 22 هزار و 103 مشترک داشتیم که در پایان سال به یک میلیون و 81 هزار و 481 مشترک رسید که حدود شش درصد نسبت به سال قبل با افزایش تعداد مشترکان مواجه بودیم.

بیشترین افزایش تعداد متعلق به مشترکان بخش کشاورزی است که 19 درصد رشد را به خود اختصاص داد، 10 درصد مشترکان عمومی و سه درصد به تعداد مشترکان صنعتی افزوده شد. 

فارس: عمده مشترکان شما در وصول مطالبات تا چه اندازه با شما تعامل دارند و چه میزان از مطالبات شما در سال 91 وصول شد؟

محمودی: سال گذشته 97 درصد کل صورتحساب صادره وصول شده است و تقریبا بیش از 15 میلیارد تومان از کل فروش شرکت وصول نشد که عمده آن مربوط به تعرفه عمومی همان مشترکان دولتی است، بنابراین مشترکان صنعتی، خانگی، تجاری و کشاورزی در زمینه وصول مطالبات همکاری خوبی داشتند.

فارس: برخی مدارس اذعان دارند که به علت بدهی برق، اخطار قطعی به آنان داده شد، آیا مدارس دولتی بر اساس هماهنگی آموزش و پرورش مجاز به پرداخت بهای مصرفی برق هستند یا خیر؟

محمودی: مدارس و ادارات آموزش و پرورش در سال‌های گذشته از مشترکان خوش حساب شرکت بودند اما در سال 91 بنا به بخشنامه‌ای که مورد ادعای آموزش و پرورش است نسبت به پرداخت بهای برق مصرفی اقدام نکردند که این موضوع یک ناهماهنگی است.

هر بخشنامه‌ای که از سوی دولت اعلام می‌شود باید همزمان از سوی دو وزارتخانه آموزش و پرورش و نیرو باشد و به ما نیز ابلاغ شود، شرکت توزیع برق مکلف به اجرای بخشنامه وزارت نیرو است نه سایر وزارتخانه‌ها که این ناهماهنگی سبب شد با وجود میل باطنی برق برخی از مدارس قطع شود.

فارس: تعامل سازمان‌ها در وصول مطالبات با شما چگونه است؟

محمودی: سازمان‌های دولتی و عمومی در سال گذشته برای وصول مطالبات همکاری خوبی نداشتند این به دلیل عدم تخصیص نقدینگی مناسب به دستگاه‌های دولتی بوده است، تقاضای ما از همه دستگاه‌های عمومی و غیر انتفاعی این است در ابتدای سال با سازمان‌های مرکزی خود تعامل مناسب‌تری برای پرداخت بهای برق مصرفی اقدام کنند چون محل تامین هزینه‌های مصرف برق از تولید تا توزیع فقط از محل بهای برق مصرفی است و وزارت نیرو به ویژه شرکت‌های برق منطقه‌ای، توزیع و نیروگاه از محل فروش انرژی تامین منابع می‌شوند.

فارس: بیشترین همکاری مصرف از کل مشترکان از سوی چه طیفی است؟

محمودی: مشترکان صنعتی از جمله مشترکان خوش رفتار ما در صنعت برق هستند، همکاری و تعامل خوبی در کاهش پیک و یا عبور صنعت برق از پیک تابستان دارند و از این باب از همه مشترکان صنعتی قدردانیم و در سایه این تعامل با مشترکان صنعتی همکاری فراخور آنها داریم که جوایزی در صورتحساب برق مصرفی این دسته از مشترکان لحاظ شده است که این روند در سال‌های اخیر به صورت تجلیل حضوری انجام می‌شد، ادامه اینگونه همکاری به نفع اقتصاد کشور و سایر مشترکان برق در کشور است.

فارس: چند درصد مردم مازندران با روش نوین تکنولوژی بهای برق مصرفی خود را پرداخت می‌کنند؟

محمودی: در سال گذشته میانگین47 درصد از صورتحساب صادره برق به صورت غیرحضوری پرداخت شد و در سال جاری برنامه‌ریزی پرداخت غیر حضوری 80 درصدی در دستور کار سال جاری شرکت قرار دارد، در این باره در سال‌های گذشته ضمن قرعه کشی و پرداخت جوایز ارزنده به مشترکان که به صورت غیر حضوری بهای برق مصرفی را پرداخت کردند ادامه این روند به طور مستمر در دستور کار شرکت توزیع برق مازندران قرار دارد.

مشترکان باید بدانند پرداخت غیرحضوری صورت حساب برق مصرفی موجب کاهش ترافیک در سطح شهر، بانک‌ها و کاهش آلودگی محیط می‌شود و متعاقب آن سبب کاهش هزینه‌های انجام خدمات را برای بانک‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسان به همراه دارد.

فارس: بسترهای الکترونیکی در شرکت توزیع برق برای خدمات‌رسانی به مشترکان به چه صورت است؟

محمودی: در حال حاضر صنعت برق به ویژه شرکت توزیع برق مازندران در ارائه خدمات الکترونیکی سرآمد است و با قاطعیت می‌توان گفت از شرکت‌های برتر محسوب می‌شود و به عنوان خدمات مشترکان شرکت توزیع برق مازندران اعلام می‌کنیم مردم به عنوان مشترکان برق می‌توانند 100 درصد خدمات خود را به صورت غیرحضوری در منزل دریافت کنند و این در دستور کار شرکت قرار دارد.

پذیرش متقاضی، دریافت بدهی، تقاضای تغییر نام، تغییر تعرفه، پرداخت بهای برق مصرفی و هر خدمتی که مربوط به صورتحساب باشد امکان دریافتش از طریق سایت شرکت توزیع وجود دارد.

همچنین در سال جاری در پی عقد قرار داد با دفاتر پیشخوان دولت مکانیزمی طراحی شد که مردم در این دفاتر چند  خدمات مورد انتظار خود را دریافت می کنند در سال 91 چند دفتر به صورت آزمایشی این طرح را انجام دادند و در سال جاری این طرح ها فراگیر شده و کسانی که سواد کامپیوتر ندارند به نیابت از آنان دفاتر پیشخوان دولت اقدامات غیر حضوری را شکل می‌دهند.

فارس:برای ارتباط بهتر با مردم، شرکت توزیع برق مازندران چه اقداماتی را در نظر گرفته است؟

محمودی: هر خدمتی که مشترکان در قبض برق نیاز دارند می‌توانند از طریق سامانه پیام کوتاه دریافت کنند، به طور مثال مشترکان می‌توانند با ارتباط از این سامانه از آخرین وضعیت بدهی، قرائت کنتور، تعرفه و نیز هرگونه تقاضای تامین برق را می‌توانند داشته باشند.

فارس: با توجه به رویکرد الکترونیکی شدن، قرائت کنتور به شکل سنتی است یا دیجیتالی؟

محمودی: در حال حاضر قرائت کنتور به صورت مراجعه در منازل توسط ماموران قرائت کنتور شکل می‌گیرد البته کنتور‌نویسی مکانیزه است، برای مشترکان با قدرت بالا قرائت از راه دور است یعنی هیچ مراجعه‌ای در محل انجام نمی‌شود بلکه در ساعت خاصی از ماه به صورت آنلاین و غیرحضوری قرائت این دسته از مشترکان صورت می‌گیرد.

 تکنولوژی قرائت از راه دور به راحتی در اختیار صنعت برق است و تمام برنامه‌ریزی‌های صنعت برق برای قرائت مکانیزه  صورت پذیرفته است و با گشایش اعتبار امکان تسری نیز بر همه مشترکان وجود دارد.

قرار است در افق برنامه سه ساله شرکت توزیع برق مازندران به صورت قرائت از راه دور داشته باشیم که در حال حاضر 3600 مشترک‌مان به صورت قرائت از راه دور انجام می‌شود.

فارس: برخی مشترکان برق مشکل صحت در صورتحساب‌های برق مصرفی دارند برای برطرف کردن این مشکل چه اقداماتی شده است؟

محمودی: مشترکان مطمئن باشند صورتحساب‌ها در فرایندی دقیق، مهندسی و مکانیزه صادر می‌شود و از باب صحت محاسبه هیچ مشکلی وجود ندارد اما اتفاق می‌افتد مامور قرائت کنتور در خواندن کنتور به صورت سنتی دچار مشکل شود و یا تعرفه بهای برق مشترکی با فعالیتش تطابق نداشته باشد. احتمال اینگونه اشتباه بعید نیست و ما ادعا داریم تمام صورتحساب‌های صادره توسط سیستم ما برابر مقررات و ضوابط مصوب است.

چنانچه مشترکان صورتحساب اشتباهی را دریافت کردند با مراجعه به ادارات برق و یا در آینده به دفاتر پیشخوان دولت به مدت یک روز صورت‌حساب اصلاحی خود را دریافت می‌کنند و در ادارات توزیع برق این روند آنلاین است.

فارس: برای تست لوازم اندازه‌گیری چه اقداماتی صورت گرفته و چه برنامه‌هایی را در این حوزه در دست اجرا دارید؟

محمودی: از جمله کارهای پرهزینه در صنعت برق تست لوازم اندازه‌گیری است که می‌توانست کمتر باشد اما مجبور شدیم بنا به دلایلی گروه‌های تست اندازه‌گیری را در قالب 100 گروه در شرکت داشته باشیم تا خطای لوازم اندازه‌گیری به درستی تشخیص داده شود.

چنانچه در درست کار کردن لوازم اندازه‌گیری خللی ایجاد شود نسبت به کشف موضوع اقدام و این به طور جدی در دستور کار شرکت قرار می‌گیرد و مشترکان متخلف احتمالی مطمئن باشند که به موقع به سراغشان می‌رویم.

در سال گذشته چهار مورد از مشترکان قدرت بالای تخلف داشته و نیز بیش از یک‌هزار مورد تخلف از مشترکان با قدرت عادی تخلف رویت شد و به مراجع قضایی معرفی شدند.

فارس: در سال گذشته در سرویس دهی « تامین لوازم اندازه‌گیری» با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

چون تولید کنتور به طور کامل در داخل کشور تهیه می‌شود تحریم‌های تاثیری روی این بخش نداشته است، افزایش قیمت ناشی از سیاست‌های اقتصادی از جمله افزایش نقدینگی در جامعه است و نسبت به سال 90 تعداد بیشتری کنتور تهیه و نصب شده است. 

پارسال 77 هزار کنتور برق برای مشترکان ما نصب و راه‌اندازی شد که برخی برای اصلاح و بعضی نیز مشترک جدید ما بودند.

فارس: با توجه به افزایش مشترکان برق در مازندران آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟

محمودی: با توجه به تعداد افزایش مشترکان در سال 91 چنانچه مردم با ما همکاری لازم را داشته باشند تصور ما این است در سال 92 همچون سال گذشته خاموشی نداشته باشیم چون همکاران صنعت برق در شش ماهه دوم سال 91 تمام برنامه‌ریزی‌های لازم را برای عبور از تابستان گرم احتمالی تدارک دیدند و در سایه تعامل و رفع مشکل مشترکان برق وضعیت بهتری را در تابستان سال 92 خواهیم داشت.

==============

مصاحبه از رقیه نعلبندانی

==============

 انتهای پیام/86006 /ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول