اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پل‌هایی که پیوند دهنده خاطرات هستند

پل‌های استان کردستان علاوه بر زیبایی بصری دارای قدمت تاریخی نیز هستند، به گونه‌ای که مرور گذشته آنها یادآور دوران پیشینیان و پیوند دهنده با عصر ما هستند.

پل‌هایی که پیوند دهنده خاطرات هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج تعداد پل‌های استان کردستان زیاد بوده اما در این گزارش به بررسی بخشی از آنها پرداخته می‌شود.

پل شیخ(قلیچیان)

در دو کیلومتری سنندج و در مسیر جاده‌ روستاهای باباریز و قلیچیان، پلی بر روی رود قشلاق احداث شده که به پل شیخ (قلیچیان) موسوم است.

ارتفاع پل شیخ از کف رودخانه قشلاق 6 متر و 70 سانتی‌متر و عرض پل 5 متر و 30 سانتی‌متر بوده و دارای شش دهانه است که چهار دهانه میانی بزرگ‌تر از دو دهانه کناری هستند.

این پل به وسیله‌ یکی از افراد با نفوذ استان به نام حاج شیخ شکرالله شهبازی  مرمت یافته به همین دلیل به پل شیخ مشهور شده است.

اگر چه تاریخ ساخت دقیق پل مشخص نیست اما با توجه به شکل ظاهری به نظر می‌رسد مربوط به دوران صفویه باشد، البته برخی کارشناسان حدس می‌زنند ساخت آن در دوره‌ قاجار انجام شده است.

نام پل بر تمام منطقه‌ای اطراف آن اطلاق شده و سراسر این قسمت سرسبز و مملو از باغ و زمین‌های کشاورزی است، به گونه‌ای که در حال حاضر به عنوان تفرجگاه اطراف شهر محسوب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در گذشته هم مردم برای تفریح، ماهیگیری و گاه به منظور شستن فرش به ناحیه کنار پل مراجعه می‌کردند.

پل قشلاق

پل قشلاق با طول 80، عرض 6 و ارتفاعی 12 متری از سطح رودخانه دارای 6 دهانه است. بنا به گفته کارشناسان این بنا که شباهت بسیاری به سی و سه پل اصفهان نیز دارد در دوران صفویان ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس این پل بر سر جاده سنندج به همدان و در مجاورت روستای قشلاق قرار دارد که اینک جزو شهرستان سنندج محسوب می‌شود. با وجود اینکه پل قشلاق بر روی رود گاو رود احداث شده اما مردم از دیرباز این بخش از رود را قشلاق نامیده‌اند.

در گذشته علاوه بر تردد، پل به منظور شستن فرش و لباس و همچنین تفریح مورد استفاده قرار می‌گرفت. با احداث جاده‌ جدید سنندج همدان و احداث دو دهنه پل مناسب مسیر جاده‌ قدیمی نیز تغییر کرده و به تردد از روی پل نیازی نیست.

در بدنه‌ پل دو سنگ‌نوشته وجود دارد که متعلق به 200 سال قبل بوده و زمان تعمیر و بازسازی پل سال 1284 هجری قمری را نشان می‌دهد.

پل قجور

طول این پل که دارای چهار دهانه با قوس‌های جناغی است، 104 متر و ارتفاع آن 12 متر بوده و در ساخت این پل با عرض 6 متر و 50 سانتی از سنگ، ملات ساروج و آجر و گچ استفاده شده است.

محل احداث آن در 50 کیلومتری شهرستان بیجار و بر روی رودخانه‌ مشهور قزل اوزن در نزدیکی روستایی به نام فجور است و مسیر ساخت آن در قدیم معبر اصلی جاده بیجار به زنجان بود.

پل صلوات‌آباد

در 15 کیلومتری جاده بیجار تکاب در روستای صلوات‌آباد پلی بر روی رودخانه قزل اوزن احداث شده که طول آن 130 و ارتفاع 10 متر به پل صلوات‌آباد مشهور است.

به گزارش خبرگزاری فارس تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست اما از شواهد و قرائن و نوع عناصر به‌کار رفته در پل و همچنین الگوهای معماری به نظر می‌رسد متعلق به دوره صفویه باشد که البته در دوره‌های بعد مرمت شده است.

منطقه‌ اطراف پل صلوات‌آباد با توجه به زیبایی و سرسبزی فوق‌العاده آن و رود پرخروش قزل اوزن در ماه‌های گرم سال به عنوان مکان تفریحی مناسبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پل فرهاد آباد (پل امیر)

این پل که دارای 8 دهانه و 80 متر طول است در 5 کیلومتری شمال غربی شهرستان قروه و در روستای فرهاد آباد قرار گرفته که در مسیر جاده تفریحی بیجار بر روی رودخانه باتیمر احداث شده است.

پل فرهاد آباد که نوع قوس‌های به کار رفته در آن معمولا جناغی می‌باشد توسط  امیر علایی تعمیر شده و به همین دلیل به پل امیر هم شهرت یافته است.

-----------------------------

گزارش از: کیوان قاسمی

-----------------------------

انتهای پیام/79012/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول