اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز:

80 درصد بودجه شهرداری هزینه خودروها می‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از کل بودجه شهرداری 80 درصد آن برای صاحبان خودروها هزینه می‌شود.

80 درصد بودجه شهرداری هزینه خودروها می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، احمد‌رضا نقیب‌زاده عصر امروز در دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز که به صورت فوق‌العاده برگزار شد، اظهار داشت: از بودجه یک‌هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری بخش عمده آن برای تسهیل در رفت‌و‌آمد خودروها، تعریض معابر، ساخت روگذر، تقاطع و زیرگذر، احداث تندرو و کندرو و اصلاح هندسی و مسائلی از این دست هزینه می‌شود.

به گفته وی، در شهر شیراز بین 300 تا 500 هزار خودرو وجود دارد در حالی که جمعیت این شهر حدود یک‌میلیون و 400 هزار نفر است یعنی در حالی که یک‌سوم شهروندان صاحب خودروی شخصی هستند اما چهار پنجم از بودجه را سهم می‌برند.

نقیب‌زاده با این مقدمات اختصاص 30 میلیارد تومان هزینه برای تجهیز ناوگان تاکسیرانی به تاکسی‌متر، «جی پی اس» و دستگاه کارت‌خوان را عادلانه دانست.

وی تصریح کرد: نصب «جی پی اس» بر روی تاکسی‌ها باعث می‌شود که همواره عملکرد آنها توسط تاکسیرانی کتنرل شود و نقاط پرتراکم و کم‌تراکم تاکسی مشخص شده تسهیل فراوانی در امر حمل و نقل عمومی رخ دهد.

نقیب‌زاده اضافه کرد: در بحث کرایه تاکسی نیز کمبود پول خرد از معضلات اساسی است و باعث ایجاد مشکلاتی بین راننده و مسافر می‌شود.

به گفته وی، برای نصب دستگاه کارت‌خوان می‌توان با مشارکت بخش خصوصی قسمتی از هزینه را از محل تابلوهای تبلیغاتی تاکسی‌ها تامین کرد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: زمانی این طرح با هزینه 12 میلیارد تومان قابل اجرا بود اما به دلیل تعلل به این میزان هزینه نیاز پیدا کرد و اکنون نیز اگر صبر کنیم تا بعد از اجرای آن توسط شهرداری اصفهان و مشهد وارد عمل شویم هزینه بیشتر می‌شود.

مشارکت بانک‌ها ضروری است

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این زمینه اظهار داشت: در مورد نصب کارت‌خوان بر روی اتوبوس قانون داریم اما قانون‌گذار در مورد تاکسی سکوت کرده است.

علی زحمتکش افزود: در این زمینه اگر شهرداری بتواند بانکی را به همکاری و مشارکت قانع کند، کار اجرایی‌تر می‌شود.

دیگر عضو شورای شهر شیراز در این زمینه بیان کرد: نصب تاکسی‌متر یک بار تجربه شده و جواب نداده است و «جی پی اس» نیز چندان ضروری نیست و با استفاده از دوربین‌های کنترل ترافیک می‌توان تاکسی‌ها را کنترل کرد.

مهدی خانی اضافه کرد: بسیاری از رانندگان تاکسی فصلی هستند و این کار اگر چه در ظاهر زیبا است اما مشکلات را به گونه‌ای اساسی حل نمی‌کند.

رانندگان تاکسی سالخورده هستند

یک عضو دیگر شورا در ادامه گفت: باید بررسی کرد که آیا هیچ‌کدام از این موضوعات در شهرهای دیگر کشور سابقه داشته و یا اگر در کشورهای خارجی اجرا شده موفق بوده است.

حجت‌الاسلام عبدالرسول میری بیان کرد: بسیاری از رانندگان تاکسی سالخورده هستند و به دلیل کندی حرکت باعث افزایش ترافیک می‌شوند، برخی دیگر نیز که جوان هستند در خودرو از موسیقی‌های نامناسب استفاده کرده و قوانین را رعایت نمی‌کنند که این هر دو باید با نظارت بیشتر تاکسیرانی مرتفع شود.

این پول به قطار شهری داده شود

محسن معین دیگر عضو شورا بود که با انتقاد از نتایج این طرح گفت: استفاده این طرح را شهرداری نمی‌برد.

وی افزود: در حال حاضر برای ادامه کار قطار شهری شیراز نیازمند 20 میلیارد تومان پول هستیم و اگر شهرداری پولی دارد که هزینه کند آن را به قطار شهری بدهد که از دولت فعلی با دو ماه باقی مانده نیز نمی‌توان امید یاری داشت.

هزینه طرح از 30 میلیارد بیشتر می‌شود

محمد حسن اسدی معاون اداری مالی شهردار شیراز در این زمینه بیان کرد: 12 هزار تاکسی خصوصی در بحث نگهداری این تجهیزات تعهدی ندارند و برای نصب، پیاده‌سازی و نگهداری آن هزینه بیشتری نیاز می‌شود.

مظفر مختاری عضو شورای اسلامی شهر شیراز این طرح را مفید و ضروری دانست و ابراز داشت: شهرداری می‌تواند در اجرای این طرح با سرمایه‌گذار مشارکت کند.

اندکی از تراکنش کارت هزینه را بر می‌گرداند

عضو شورای اسلامی شهر شیراز که به دفاع از این طرح پرداخت، گفت: اگر سرمایه‌گذار وارد کار شود می‌توان از هر تراکنش کارت به عنوان مثال 10 تومان را به وی داد در حالی که در شرایط فعلی و بدون دستگاه کارت‌خوان در بسیاری موارد رانندگان مبالغی بیش از این را از مسافران اضافه می‌گیرند.

محمد حق نگر اجرای طرح نصب کارت‌خوان را تنها با مشارکت بخش خصوصی دارای توجیه دانست و افزود: 30 میلیارد تومان عدد بزرگی است و اگر قرار باشد هزینه شود بهتر است برای راه افتادن طرح قطار شهری اختصاص یابد که به 20 میلیارد تومان نیاز دارد.

کارت‌خوان مشتری خصوصی دارد

عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز که در این زمینه اظهار نظر کرد، زین‌العابدین عرب بود که گفت: «جی پی اس» را شرکت‌های خصوصی استقبال نمی‌کنند اما برای کارت‌خوان وارد کار می‌شوند.

وی با این مقدمات نصب «جی پی اس» را غیرضروری دانست و بیان کرد: با دوربین‌های سازمان ترافیک می‌توان تاکسی‌ها را رصد کرد.

به گزارش فارس، در پایان این جلسه شورای اسلامی شهر شیراز به شهرداری این شهر تکلیف کرد برای شناسایی سرمایه‌گذار مشارکت‌کننده در بحث نصب کارت‌خوان و تاکسی‌متر وارد عمل شود.

انتهای پیام/2448/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول