اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرزندان روح‌الله میهمان فارس شدند

6 شهید گمنام پس از سال‌ها دوری به وطن بازگشتند

پیکرهای پاک شش شهید گمنام از 176 گل پرپر عملیات‌های محرم، والفجر مقدماتی، کربلای یک، کربلای هشت، خیبر، بدر و کربلای 9 بر دستان مردم فارس تشییع شد.

6 شهید گمنام پس از سال‌ها دوری به وطن بازگشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مراسم تشییع پیکرهای پاک شش شهید گمنام در میان اشک و آه هزاران شهروند شیرازی که از صبح امروز به حرم احمدابن‌موسی (ع) آمده بودند برگزار شد.

این مراسم از نخستین دقایق صبح امروز به حدی شلوغ بود که مداحان و انتظامات حاضر در صحن شاه‌چراغ (ع) برای کتنرل مردم با مشکلات جدی مواجه شدند.

فوج عظیم مردم ولایتمدار پس از برگزاری مراسم مداحی و سینه‌زنی و نماز بر پیکر شهدا که به امامت حجت‌الاسلام سید محی‌الدین طاهری، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس اقامه شد، با چنان شوری فرزندان شهید خود را تا امام‏زاده شاهزاده قاسم شیراز بدرقه کردند که تنها با مراسم تاسوعا و عاشورا و یا روزهای دفاع مقدس و اعزام کاروان شهدا به جبهه‌های حق علیه باطل قابل قیاس بود.

این مراسم که همزمان با سراسر کشور و مقارن با ایام شهادت حضرت زهرای بتول سلام‌الله علیها برگزار شد، جنسی متفاوت از مراسم مشابه خود داشت، به حدی که پوشش خبری آن برای خبرنگاران حاضر نیز سخت شده بود.

پیکرهای شهدا به سختی از شاه‌چراغ (ع) خارج و فشار جمعیت به حدی بود که بارها تابوت‌های سبک در میان خیل مشتاقان تبرک دست به دست شد.

در اواسط مسیر انبوه مادران و همسران شهدا یا زنان عادی جامعه که یکپارچه اشک و بغض بودند، تابوت شهدا را لحظاتی از گروه مردان جدا کردند و بر فراز دستان خود بردند و با اشک چشم این تابوت‌های سبک را غسل دادند.

شهدایی که شاید در مجنون جا مانده بودند و هنوز زخمی بودند و همرزمان با امید بازگشت آنها را ترک کرده بودند، شهدایی که شاید از فرماندهان اطلاعات و عملیات بوده و در خاک عراق یا در نیزارهای هور و دهلاویه بلندی‌های قلاویز از همرزمان خود جدا مانده بودند و مانند ارباب بی‌کفن خود سال‌ها در خاک پنهانی آرام گرفته بودند، امروز گویا میهمان زهرای مرضیه شدند چراکه این شور از جنس کاروان کربلا و غربت زهرا (س) بود.

امروز کمتر کسی را می‌دیدی که از شربت‌های نذری کنار معابر بنوشد گویی تشنگی کاروان حسین همگان را از خود بی‌خود کرده بود.

آنگاه که کاروان شهدا به میدان شاهزاده قاسم رسید تا یکی رهسپار خرامه شود، دو گل پر پر به سپیدان،  یکی به شهرک گلستان و دیگری به بیضا و فراشبند، جماعت دست از پاره استخوان‌های شریف نمی‌کشید و بچه‌های نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و ارتش که امروز یک‌دل و یکرنگ شده بودند مجبور به دخالت شدند تا آمبولانس‌های حامل شهدا زوزه‌کشان خود را از جمعیت بکند و انبوه مشایعت‌کنندگان در حال دویدن را پشت سر بگذارد که گل‌های ریخته از خودرو بر کف زمین را جمع کرده و به چشم و صورت خود می‌مالیدند.

امروز روز غریبی بود و قلم گزارش از بیان آنچه رخ داد عاجز است که حتی لنز دوربین‌ها نیز نمی‌تواند حس دل‌ها را به نمایش بگذارد.

اینها گمنام نیستند، ما گمنامیم

در میان خیل جمعیت به سراغ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر استان فارس رفتیم و از وی درباره این مراسم سئوال کردیم.

حجت‌الاسلام محمد حاجی‌زاده در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: ما در محضر شهدای عزیز هستیم که عنوان می‌شود گمنام هستند اما اینها گمنام نیستند بلکه ما انسان‌هایی هستیم که غوطه‌ور در مسائل دنیایی و مادی گمنام زندگی می‌کنیم.

وی افزود: این‌ها خوب زندگی کردند، خوشنام بودند، خوش زیستند، خوش عمل کردند و به شهادت و فیض لقا‌الله رسیدند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: شهدا رسالت خود را در برهه‌ای از تاریخ به خوبی انجام دادند و ایفای وظیفه کردند و رسالت امروز من و شما این است که از این شهدا تبعیت و تاسی کنیم.

وی اضافه کرد: ما نیز باید تکلیف‌شناس و رسالت‌شناس باشیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر استان فارس ادامه داد: امسال سال حماسه سیاسی و اقتصادی است و شهدای عزیز نگاهشان به ما است و حاضر و ناظر بر اعمال ما و نحوه انتخاب ما هستند.

وی بیان کرد: باید با تاسی به شهدا خوب عمل کنیم تا شهدا از ما راضی باشند.

حاجی زاده در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) از جهات مختلف بانویی جامع و کامل بوده، چنانکه در بعد علمی جایگاه و منزلت خاصی دارد و همتای علی‌ابن ابیطالب (ع) و بلکه پیشتاز از دیگر ائمه است.

وی افزود: بنا به گفته رسول اکرم (ص) فاطمه (س) خیر کثیر و بدی‌ها از وجود وی دور است.

به گفته وی، بی‌بی دو عالم در ابعاد مختلف اعم از مدیریت خانه، اخلاقی، همسرداری، توجه به حقوق همسایه و ...الگو و اسوه است و باید جوانان ما از فرهنگ نورانی اهل بیت و به ویژه فاطمه زهرا (س) تبعیت کنند.

حاجی زاده سیره اهل بیت را دژ محکم جامعه در برابر هجمه دشمن ذکر و خاطرنشان کرد: فاطمه زهرا (س) الگوی ساده‌زیستی در تامین معیشت و اقتصاد خانواده است، مدیریت خانه و تقسیم کار خانه بر عهده ایشان بود و زنان جامعه می‌توانند در تحقق حماسه اقتصادی و صرفه‌جویی و ساده‌زیستی به این بانوی بزرگوار تاسی کنند.

شهدا با حداقل‌ها حماسه آفریدند

معاون هماهنگ کننده نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه فجر فارس نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: شهدای گمنام بنابر اصطلاح گمنام نامیده می‌شوند، چراکه شهدای نامداری هستند که استمرار راه انبیا و ادامه قیام آقا ابا‌عبدالله شده‌اند.

امیر عباس حیدری افزود: شهدا مرحم زخم‌های مولا علی (ع) و سیلی هستند که بر گوش بی‌بی فاطمه زهرا (س) نواخته شد.

وی ادامه داد: شهدا چراغ راه هستند و از آنجا که جامعه ما جامعه‌ای پویا و عزتمند و با قابلیت‌های بسیار است  که می‌تواند در جامعه جهانی تاثیرگذار باشد، با تاسی به شهدا رسیدن به این اهداف میسر می‌شود.

حیدری اضافه کرد: شهدا با حماسه‌هایی که در شرایط کمبود حداقل‌ها تنها با توسل به ائمه اطهار و خلوص نیت آفریدند، راه خلق حماسه سیاسی و اقتصادی را به ما آموختند.

فرمانده بسیج سپاه ناحیه ثارالله شیراز دیگر فردی بود که در میدان شاهزاده قاسم به خبرنگار فارس گفت: فرهنگ عاشورایی باید حاکم باشد و این شهدای عاشورایی از هستی و مال زندگی خود در راه دین و اعتقاد خود گذشتند.

سرهنگ پاسدار منصور میرزاییان افزود: فرهنگ شهدا جامعه  و جوانان را از ناهنجاری‌ها بیمه می‌کند و پیام این شهدا این است که تا زنده هستیم از راه روشن ولایت نگذریم و در مسیر خلق حماسه بنابر منویات رهبری حرکت کنیم.

وی ادامه داد: شهدا امتحان خود را خوب پس دادند و ما نیز در معرض امتحان هستیم و البته مردم نشان داده‌اند که همواره با شهدا و دنباله رو راه شهدا هستند.

به گزارش فارس، صبح امروز دانشجویان دانشگاه شیراز نیز میزبان یکی از فرزندان گمنام این آب و خاک بودند و برای ساعتی در کنار شهیدان گمنام به مرثیه‌سرایی پرداختند.

انتهای پیام/2448/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول