اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با پیش رو بودن تابستان

زمینه مشارکت مردم برای اسکان زائران در مشهد فراهم شود

با پیش رو بودن تابستان و حضور دوباره انبوه زائران در مشهد زمینه حضور و مشارکت مردم برای ساخت اماکن اقامتی ارزان قیمت فراهم شود.

زمینه مشارکت مردم برای اسکان زائران در مشهد فراهم شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هر ساله در ایام پیک مسافرتی مشهد مقدس با خیل عظیم زائران مواجه می‌شود به طوری‌که طبق آمار در سال گذشته بیش از 20 میلیون زائر از نقاط مختلف کشور به این شهر سفر کردند.

موضوعی که در ارتباط با حضور زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در مشهد مقدس مطرح می‌شود اسکان آنها است زیرا بیشتر  زائران توان پرداخت هزینه‌های اقامتی بالا را ندارند.

از سال‌های گذشته همواره موضوع اسکان ارزان قیمت توسط مسئولان استان عنوان شده اما تاکنون اثری از آن دیده نمی‌شود؛ در این ارتباط توجه شما را به سه برداشت در کلانشهر مذهبی مشهد جلب می‌کنم.

نگاه اول: در هیاهوی سریال‌ها و برنامه‌های پربیننده تلویزیونی به ویژه شبکه یک آگهی پخش می‌شد که در آن از دعوت به ساخت مجتمع‌های ارزان قیمت زائران حریم رضوی و به ازای هر خشت 880 هزار ریال از مردم می‌گرفت که این در نوع خود حرکت قابل توجه و البته جای سئوال داشت.

نگاه دوم: درسال 1390 با اولویت احداث مجتمع اقامتی ارزان قیمت برای زائران مصوب شد و به دنبال آن در شهریور 90 کلنگ عملیات اجرایی فاز نخست آن به زمین خورد ولی تاکنون خبری از آن نیست.

نگاه سوم: سرمای کم و بیش مکرر هر ساله در نوروز و این بار باز هم در نوروز 92 و چادرهای سرد و زائران لرزان کمپ‌های زائر در سطح شهر و دشوارتر از آن زائرانی که به دلیل گنجایش نداشتن و یا به خاطر گرانی مکان‌های اسکان قدرت در خودروهای خود می‌خوابیدند تا به زیارت حرم مشرف شوند.

این سه نگاه را به خاطر بسپارید تا ذهن شما را به گذشته ببرم.

گذشته‌ای که رمان‌ها بریده شد، کلنگ‌ها زده شد و قول‌ها داده شد تا مجتمع‌های ارزان قیمت برای اسکان زائران فراهم کنیم و خیلی از آنها در لابه‌لای زمان فراموش شد.

به نظرم آمد که چه خوب می‌شد همزمان با نهضت مدرسه و مسجدسازی از مردم می‌خواستیم که در امر ساخت مجتمع‌های اقامتی زائران مشارکت کنند تا بیش از این شرمنده نگاه‌های زائران نباشیم.

چون نیک می‌دانم مردم شهرمان مشهد نیز مطابق همیشه به شکرانه همجواری با امام غریبان خود در این امر با نیت و انگیزه‌های معنوی به میدان می‌آیند. 

هرچند دیر اما هنوز فرصت باقی است و حضور مردم در میدان کمک به ساخت مجتمع‌های ارزان قیمت زائران در مشهد زمینه میزبانی مناسب از زایران را فراهم کرده و حتی گنجایش درک بیشتر از محضر امام غریبان را افزایش می‌دهد.

این امر نیز قابل توجه است که اگر زمینه‌های مشارکت مردم فراهم نشود ماجرای مشکلات اسکان در پایتخت معنوی مشهد به کلافی سردرگم تبدیل می‌شود.

باید از مسئولان و متولیان امر نیز درخواست کرد که با دعوت و توجیه کامل مردم و انجام تبلیغات مناسب‌تر، زمینه حضور و مشارکت مردم را در این امر خداپسندانه فراهم کنند.

نوروز 92 با همه مسایل و مشکلات اسکان زائر گذشت ولی تابستان 92 در راه است و  هیچ نقطه اتکایی جز حضور مردم در ساخت اماکن اقامتی زائران وجود ندارد؛ پس از همین امروز باید اقدام کرد تا با عنایت حضرت علی ابن موسی‌الرضا این کار به سرانجام مقصود رسیده و بار دیگر این مردم باشند که در امر خطیری دیگر سرافراز و سربلند شوند.

..........................................

یادداشت: علیرضا نورمحمدی

.........................................

انتهای پیام/70005/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول