اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرخانه مطبوعات گلستان:

امسال، سال پرخبری برای خانه مطبوعات گلستان خواهد بود

مدیرخانه مطبوعات گلستان گفت: کارهای بر زمین مانده زیادی در حوزه خبرنگاری و مطبوعات استان وجود دارد که تلاش خواهیم کرد جامعه رسانه‎ای، روزهای پربارتری شاهد باشند و قطعاً 1392 سال پرخبری برای خانه مطبوعات گلستان خواهد بود.

امسال، سال پرخبری برای خانه مطبوعات گلستان خواهد بود

حدود یک سال پیش با برگزاری انتخاباتی با حضور خبرنگاران استان گلستان، سکان مدیریت خانه مطبوعات به ترکیب جدیدی از هیئت مدیره اختصاص پیدا کرد و فعالیت یکساله این خانه برای ساماندهی وضعیت جامعه خبری استان بهانه‎ای شد تا با مدیر خانه مطبوعات گلستان به مصاحبت بنشینیم که آخرین وضعیت این خانه در گفت‎وگوی تفصیلی خبرنگار فارس در گرگان با محمد آریان‎نیا در ذیل اشاره شده است.

فارس: فعالیت خانه مطبوعات گلستان را طی یک سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‎کنید؟

آریان‎نیا: در ابتدا به عنوان عضوی از اهالی مطبوعات گلستان لازم می‎دانم از خبرگزاری فارس به خاطر فعالیت و پوشش رسانه‎‎ای مطلوب در ایام تعطیلات نوروزی که جامعه رسانه‎ای به تعطیلات می‎روند تشکر کنم، انصافاً این خبرگزاری، اطلاع‌رسانی مناسبی در این ایام داشت که از شما می‎خواهم حتماً این مطلب را درج کنید.

در رابطه با سوالی که مطرح شد باید بگویم خانه مطبوعات استان گلستان به خاطر فقدان یک تشکل قوی در این حوزه که بتواند دغدغه‎های خبرنگاران استان را حل کند در فرمت جدید شکل گرفت.

اواخر سال 1390 بود که حدود 200 نفر از خبرنگاران استان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برای انتخاب اعضای این خانه رای دادند و این نشان داد اکثریت جامعه خبرنگاری واقعاً نیاز به یک تشکل قوی داشتند تا حق آنها را مطالبه کند.

در خانه مطبوعات فعلی شاهد اتفاقات مبارکی بودیم و حرکت‎های خوبی انجام گرفت متاسفانه به خاطر اینکه از خانه مطبوعات سابق چیزی در دست نداشتیم، ضمن احترام و تشکر از همه دوستانی که زحمت کشیدند اما آماری از جامعه خبرنگاران استان وجود نداشت حتی خانه مطبوعات پس از 10 سال فعالیت هنوز ثبت نشده بود و وجاهت قانونی نداشت.

جالب اینکه آنها هیچ مشکلی از لحاظ ثبت خانه نداشتند و تقریباً در سال 1386 ثبت این خانه پروسه‎ای زمانبر نبود در صورتی که به عنوان مثال هیئت مدیره جدید برای ثبت خانه مطبوعات باید برای همه اعضای اصلی، علی‎البدل و بازرسان گواهی سوءپیشینه می‎گرفت که در آن زمان این پروسه وجود نداشت.

فارس: به نظر شما کارنامه یک ساله این خانه قابل قبول بوده است؟

آریان‎نیا: تمام هم و غم اعضای خانه مطبوعات فعلی در ابتدای فعالیت بر این بود تا این خانه وجاهت قانونی داشته باشد و خانه ثبت شد البته قصد این را ندارم که تمام‌قد بایستم و بگویم ما یک خانه مطبوعات عالی و ایده‌آل درست کردیم، اصلاً این طور نیست.

باید بگویم با توجه به امکانات، همراهی مسئولان و جامعه خبری استان که ایرادهایی نیز به آن وارد است که در ادامه به آن خواهم پرداخت به فعالیت خانه مطبوعات فعلی نمره قبولی می‎دهم.

در یکی از سایت‎های استانی مطلبی مبنی بر «ضعیف بودن خانه مطبوعات در تاریخ گلستان» از طریق پیامک آن رسانه به بنده اطلاع‌رسانی شد ابتدا فکر کردم این مطلب قطعاً به خاطر فعالیت دوستان قدیم است چون مجموعه جدید تقریباً یک سال در این خانه فعالیت خود را آغاز کرده است بنابراین چطور می‎شود این همه قضاوت ناعادلانه باشد.

مطلبی که ارائه شد پر از اطلاعات نادرست بود آن رسانه می‎توانست به راحتی اطلاعات را از ما کسب کند چنانکه خوشبختانه همه اعضا در خانه مطبوعات همیشه جوابگو بوده‎ایم و هیچ وقت نشده کسی از ما سوالی بپرسد و نخواهیم جوابی بدهیم لذا اگر می‎خواهیم قضاوتی بر روی خانه مطبوعات گلستان کنیم منصفانه قضاوت کنیم و واقعیات را ببینیم.

معتقدم نقاط ضعف وجود دارد بنده نیز به عنوان مدیر این خانه شاید توقعم بیش از این بود اما نقاط قوتی هم در کنار ضعف ما وجود داشت که فکر می‎کنم عملکرد خانه قابل قبول بوده است.

ما اردوهای آموزشی را در جنگل النگدره و برای خبرنگاران شرق استان در گنبدکاووس برگزار کردیم و جالب اینکه بودجه این دوره‎های آموزشی را از جاهایی گرفتیم که خانه مطبوعات سابق نیز به راحتی می‎توانستند بگیرند و هیچ رانتی از لحاظ بودجه‎ای وجود نداشت فقط همت کردیم، پیگیری کردیم و اعتباراتی برای برگزاری دوره‎های آموزشی گرفتیم.

سازماندهی بخش‎های داخلی خانه مطبوعات، تدوین آیین‎نامه داخلی، پالایش اطلاعات جامع خبرنگاران استان، ثبت خانه مطبوعات از جمله فعالیت‎های مثبت خانه مطبوعات گلستان در دوره کوتاه فعالیت خود بوده است.

نواقص پرونده‎های خبرنگاران را شناسایی کردیم و به تک تک خبرنگارانی که نواقص پرونده داشتند تماس گرفتیم تا نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کنند اما متاسفانه جامعه مطبوعاتی ما ظاهراً دلسوز خودش هم نیست.

درصد بسیار کمی از خبرنگاران استان پرونده‎های خود را تکمیل کرده بودند بنده این انتقاد را از جامعه مطبوعاتی استان دارم همه ما فقط مطالبه‎گر شده‎ایم اگر مدعی می‎شویم که چرا خانه مطبوعات برای خبرنگار کاری نکرده است، واقعاً ببینیم ما چقدر همراهی داشتیم؟

اینها اتفاقات ارزشمندی است که در استان افتاده در صورتی که خیلی راحت می‎توانستیم خودمان را به زحمت نینداخته و بگوییم همه شما خبرنگار هستید و در زمان انتخابات کارت صادر کنیم و بعد بیلان کار بدهیم که فلان قدر عضو داریم.

برخی فعالیت‎های خانه مطبوعات برد رسانه‎ای ندارد اما واقعاً کار لازم و واجبی است همه اعضای خانه مطبوعات تلاش کردند که واقعاً برای قشر خبرنگار در استان کار انجام شود فارغ از اینکه برد رسانه‎ای دارد یا نه؟ برای خانه مطبوعات خیلی راحت بود چهار تا کاربلد رسانه‎ای را مطرح کنند ولی ذات قصه توخالی باشد.

فارس: آمارها یک قسمت قضیه است به هر حال یکسال از فعالیت خانه مطبوعات گلستان گذشته، شما هم از جنس خبرنگار هستید به نظر شما مهمترین مشکلات خبرنگاران در جامعه امروز چیست؟ و خانه مطبوعات تا چه اندازه پیش رفته تا درصدی از این مشکلات را حل کند؟

آریان‎نیا: معتقدم خبرنگاران با حقوق و جایگاه خود آشنا نیستند که این بزرگترین مشکل جدی در این عرصه است برخی اوقات می‎بینیم برای دعوت خبرنگاران در یک نشست خبری که فرصت خوبی برای کسب اطلاعات سازمان مربوطه و یا انتقاد برای بهبود وضعیت آن است اما نخستین چیزی که از برخی خبرنگاران می‎شنویم این است که آیا در این مراسم تیزر هم می‎دهید؟ خبرنگاری که صرفاً با نگاه درآمدی وارد این حرفه شده است و مطرح کردن سوال خود را در آگهی و رپرتاژ می‎داند و درآمد نداشتن این حرفه را دلیلی بر ادعای خود قلمداد می‎کند را اصلاً قابل قبول نمی‎دانم بلکه اینها فقط توجیه است.

اگر خبرنگار شده‎ایم برای اینکه کسب درآمد کنیم و یا خبرنگاری به عنوان شغل و گذراندن معیشت محسوب شود باید بگویم که راه را اشتباهی آمده‎ایم اگر نگاه به این حرفه فقط کسب درآمد باشد که خیلی بد است.

بیان این مسائل نشان می‎دهد که یک خبرنگار هنوز با جایگاه و حقوق خود آشنا نیست از طرفی معتقدم برخی خبرنگاران، فکس سیار شده‎اند یعنی از روابط عمومی خبر را می‎گیرند و در نشریه چاپ می‎کنند بعد تیزر یا آگهی را از روابط عمومی گرفته و در نشریه چاپ می‎کنند در نهایت از حسابداری اداره مربوطه، پول آن را دریافت و پورسانت خود را می‎گیرند و این می‎شود تعریف یک خبرنگار که این خیلی بد است.

خانه مطبوعات در تلاش است تا جایگاه خبرنگار ارتقا پیدا کند تا وقتی در سازمان یا اداره‎ای وارد می‎شود مطالبه‎گر بوده و یک مسئول حواسش جمع باشد که جامعه خبری فعالیت‎های این اداره را زوم کرده است نه اینکه خیال مسئولان را راحت کند که از سوی این جامعه خبری، خطری سازمان‎های کم‎کار را تهدید نمی‎کند.

در خبرگزاری‎ها تا حدودی مسائل مادی حل شده است امیدواریم در جامعه مطبوعاتی ما نیز به همت مدیران مسئول و صاحبان امتیاز نشریه و از طرفی خبرنگاران بتوان مشکل درآمدی این قشر را مرتفع کرد.

فارس: چرا خانه مطبوعات گلستان مکانی برای فعالیت‎های خود ندارد؟

آریان‎نیا: مشکل دیگری که در خانه مطبوعات با آن مواجه هستیم موضوع مکان است، باید بگویم که این بهانه نیست چراکه خیلی برای گرفتن دفتر تلاش کردیم.

دوستان ما در استانداری در سال 1381 مکان فعلی خانه مطبوعات که در پاساژ سروش است را به مدت یکسال از شهرداری اجاره کرده بودند و در اجاره‎نامه هم قید شده که نباید به جایی واگذار شود همچنین باید ماهانه 50 هزار تومان اجاره بها می‎دادند از آن زمان تاکنون یک ریال هم پرداخت نشده که هیچ، از سال 1381 کماکان در این مکان نشستند، بلند هم نمی‎شوند، بدهکار هم هستند.

شهرداری هم که رفتیم می‎گویند باید آنجا را تخلیه کنند، به آنها گفتیم اگر خانه خودتان هم بود می‎گذاشتید مستاجر هشت سال بنشیند، اجازه هم ندهد و در آخر بگویید رایزنی می‎کنیم!! آیا واقعاً برخوردتان اینگونه بود؟

به هر حال تاکنون که در خدمت شما هستم آخرین پیگیری که برای گرفتن خانه مطبوعات سابق به شهرداری مراجعه کردیم این بود که دو الی سه بار به خانه مطبوعات قبلی اخطار داده بودند، ظاهرا گوش نکردند و باید قانونی شکایت کنیم، پیگیر شویم تا حکم تخلیه را بگیریم که حداقل دو الی سه ماه طول می‌کشد.

فارس: رئیس خانه مطبوعات عنوان کردند در سال جدید مکانی را اجاره می‌کنید؟

آریان‎نیا: به زودی در این زمینه اقدام خواهیم کرد نیرو هم قرار است در این زمینه بکارگیری کنیم.

فارس: با توجه به اینکه خانه مطبوعات فعلی ثبت قانونی شده اما چرا نتوانسته از فعالیت غیرقانونی خانه مطبوعات قبلی جلوگیری کند؟

آریان‎نیا: اگر بخواهم صریح به این سوال شما جواب بدهم اینکه برخی از دوستان دلیلی نمی‎بینند برای چیزی که از هر نظر نفعی برایشان ندارد خودشان را به دردسر بیندازند وگرنه گرفتن مکان برای ما خیلی راحت بود و طرف حساب ما استانداری است.

فارس: بنابراین مشکل اصلی را شهرداری و استانداری می‌دانید؟

آریان‎نیا: نمی‎خواهم از ارگان خاصی نام ببرم دوستان در شهرداری و استانداری نمی‎آیند در این حوزه ورود کنند.

خیلی ناراحتم از اینکه یک استانی از استان‎های کوچک کشور علاوه بر جامعه، در فضای مطبوعاتی آن نیز بعضاً دودستگی دیده می‎شود.

بارها با دوستان خانه مطبوعات سابق، قبل از برگزاری انتخابات صحبت کردم که همه باید دست به دست یکدیگر بدهیم چراکه هدف همه ما بحث صنفی است در بحث صنفی نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب مطرح است.

علت اینکه برخی از جامعه خبری استان در انتخابات خانه مطبوعات شرکت نکردند این بود که مثلاً می‎گفتند شما دولتی هستید؟ یا چرا کاندیداها را باید فرهنگ و ارشاد تائید صلاحیت کند؟

من مفهوم دولتی بودن را متوجه نمی‎شوم دوستان ما که مطبوعاتی هستند قبل از اینکه خانه مطبوعات و کمک دولت باشد، بودجه می‎گرفتند یارانه مطبوعات مگر به حساب همه اینها نمی‎آید تا حالا شده مطبوعه‎ای چه اصلاح‎طلب یا اصولگرا یارانه مطبوعات را برگشت دهد؟

اینکه دولتی هستیم و حمایت دولت وجود دارد باید بگویم اتفاقاً به دلیل نبود زیرساخت‎ها باید حمایت دولت را داشته باشیم سیستم حکومتی «نه دولتی» موظف است جامعه رسانه‎ای کشور را حمایت کند بدون اینکه آنها را وامدار خود کند و اینکه کدام دولت اصولگرا یا اصلاح‎طلب روی کار است برای ما مهم نیست.

فارس: قبل از سال 91 خبرنگار فارس از رئیس خانه مطبوعات گلستان بحث عیدی را مطرح کرد که یکسری توقعات از سوی برخی خبرنگاران ایجاد شد با توجه به اینکه اکنون از سال جدید چند روزی گذشته، ما هم از شما عیدی نمی‎خواهیم اما خبر خوشی که می‎توانید به جامعه رسانه‎ای استان بدهید، چیست؟

آریان‎نیا: اجازه بدهید در قالب خبر خوش مطلبی مطرح نکنم چراکه آنقدر کارهای زمین مانده زیاد است و آدمی نیستم که در صحبت‎هایم تبلیغات الکی داشته باشم خوشبختانه کاندیدا هم نمی‎خواهم بشوم و نیازی به وعده دادن نیست.

از کاندیدا شدن اعضا و خبرنگاران در انتخابات شوراها دفاع می‎کنم و آن را نقطه قوت می‎دانم که کسی از اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات و یا خبرنگاران به شورای شهر ورود پیدا کنند تا ابزار قدرتی برای اهالی مطبوعات و دردآشنای جامعه خبری باشد.

بگذارید عیدی و خبر خوشم را اینطور بگویم که پایان سال 1392 انشاالله خبرنگاران به فعالیت خانه مطبوعات نمره قبولی خواهند داد.

هر چند برخی نیز خارج از گود انتقاداتی داشتند و مدعی هستند که چرا کاری صورت نگرفته؟ امیدواریم این دسته نیز کمک کار ما باشند تا مشکلات موجود را متوجه شوند.

اما با این حال در سال 1392 بیشتر روی خانه مطبوعات زوم خواهیم کرد و خبرنگاران اخبار فراوانی از این حوزه خواهند شنید و قطعاً خیلی از کارهای بر زمین مانده در حوزه خبرنگاری و مطبوعاتی به بار خواهد نشست.

فارس: شما که خودتان به فعالیت و عملکرد یکساله خانه مطبوعات نمره قبولی دادید؟

آریان‎نیا: دوستانی که بیرون از خانه مطبوعات هستند ممکن است نمره قبولی به عملکرد این خانه ندهند البته حق دارند چون با محدودیت‎ها و موانع کار آشنا نیستند اما اعضای خانه به خاطر اینکه ضعف‎های خانه را لمس کرده و آنها را پشت سر گذاشتند به عملکرد کوتاه خود نمره قبولی می‎دهند.

انشاالله با کمک همه دوستان در پایان سال 1392 افراد بیرون از این جمع نیز نمره قبولی به خانه مطبوعات را خواهند داد.

فارس: صحبت پایانی؟

آریان‎نیا: از جامعه خبری استان می‎خواهم تا همراه ما باشند، فکر نکنند خانه مطبوعات در یک طرف و خبرنگاران در طرف دیگر قرار دارند.

در آخر امیدوارم خبرنگاران در تکمیل مدارک و تشکیل پرونده خود سریعاً اقدام کنند چراکه تلاش خانه مطبوعات استان این است تا خبرنگاران واقعی مورد حمایت قرار بگیرند و در این راستا تمام هجمه‎ها را به جان خریده‎ایم.

انتهای پیام/83001/خ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول